Zte Blade har totalt gett upp. Dags o gå tillbaka till butik?

Diskussion i 'Blade' startad av nitlotten87, 5 dec 2011.

  1. nitlotten87

    nitlotten87 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Köpte den 22 oktober en ZTE Blade i butik. När jag kom hem så låste jag upp den från comviq så jag kunde använda mitt teliasimkort, detta gjordes via Orange San Francisco / ZTE Blade Unlock Codes som jag hittade här på forumet i FAQ:n. Efter två veckor så kände jag att jag ville bli av med allt extra som följde med från comviq och fick idén att lägga in ett nyare android, dvs 2.3.

    Beslutade mig för att lägga in CM7, vers 7.1.0 stable och följde en guide här på forumet utan problem, efter det så fungerar mobiltelefonen utan problem fram tills 2 december. Problemet börjar med att skärmen sakta mörknar då jag sitter o spelar wordfeud med wifi igång. Efter att ha plockat ut batteriet får jag igång telefonen igen och då har batteriet hoppat från 67% till 31%. Händelsen upprepar sig, mobilen blir svart och när jag får igång den igen står batteriet på 1%. Jag sätter i laddaren och hinner ladda i ungefär 30sek innan mobilen slocknar igen.

    Nu reagerar den inte på någonting, går inte ladda via nät eller usb, lampan lyser inte ens rött, går inte att starta, går inte använda reset-button som sitter vid ovanför simkortet. Går inte starta i DFU mode och inte i något recovery mode.

    Kan jag göra något mer hemma eller är det dags att slänga in handduken och hoppas att affären kan reparera den?

    (Vet att jag skriver lite rörigt och osammanhängande just nu, är väl helt enkelt trött efter jobbet och trött på att inte ha en fungerande mobil ;))
     
  2. Hobbeboy

    Hobbeboy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Ja affären lär inte ta i den.
    Har du lagt in cm7 har du ingen garanti.
     
  3. nitlotten87

    nitlotten87 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kanske skulle skrivit det men jag är mycket väl medveten om att garantin rök när jag la in cm7, min fråga var om jag kunde försöka med någon metod hemma och få liv i den igen. Misstänker dock att det är kört.

    Och även om jag inte har någon garanti så kan jag ju trots allt lämna in luren på reparation, dock får jag ju betala reparationen själv och då kanske det blir billigare att köpa en ny lur.

    Hur är det med reklamationsrätten, ryker den också i samband med att man lägger in cm7 eller? Tycker det är en rätt intressant fråga eftersom jag har enbart pillat med mjukvaran på telefonen och felet antagligen är hårdvarurelaterat, eller så har den bara hängt sig på något konstigt vis.

    Nåja, ska sluta spekulera och bita i det sura äpplet imorgon. Köpte ZTE:n för 888kr och då ingick det 1års fri surf så någon större förlust för mig var det ju inte att leka lite med mjukvaran. Kommer nog dock hålla mig ifrån det på nästa telefon.
     
  4. Hobbeboy

    Hobbeboy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag skulle ärligt talat tro att du fick en telefon med fel från tillverkaren.
    Och helt ärligt om du inte kan få igång den eller ens liv i den tror jag faktiskt inte dom rotar särskilt mycket i den.
    Lämna in den och låtsas som ingenting det hade jag gjort.
    Telefonen är för billig så jag tror inte det finns en chans att dom utför någon egentlig reparation dom byter förmodligen bara ut den.

    Om du inte kan få igång den alls tror jag inte det finns så mycket att göra själv tyvärr då allt du kan göra förutsätter att du faktiskt kan få igång den ;)
     
  5. Bmsone

    Bmsone Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Testat låta laddaren vara i ett tag? Testat annan laddade? Kanske kan lägga in original firmware då?

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  6. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Plocka ur batteriet och testa att köra med bara laddaren i. Det är visserligen inte stabilt att köra så men om den ändå startar och kommer en bit längre så gissar jag att det bara är batteriet som gett upp.
     
  7. holmen

    holmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Lämnade du in telefonen eller struntade du i det?

    Igår kväll innan jag somnade la jag telefonen på laddning, när jag vaknade imorse lyste laddningslampan grönt och telefonen var ovanligt varm. När jag drog ut laddaren och försökte väcka telefonen så ville en inte komma igång. Jag tog då ut batteriet och stoppade tillbaka det för att få en omstart. Efter det så vägrar telefonen starta. Känns som antingen batteriet eller något mer centralt i telefonen har pajjat under laddning inatt.

    Ska det fungera att starta telefonen med endast USB-sladden i och inget batteri eller fungerar ZTE blade som en del bärbara datorer där ett batteri måste sitta i för att telefonen ska få strömmatning?
     
  8. andersj

    andersj Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag råkade ut får samma problem som du beskriver, dvs att telefonen är helt död efter en natts laddning.
    Säg gärna till om du hittar en lösning på detta.
     
  9. syngve

    syngve Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2011
    Inlägg:
    220
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Du kan prova med att köpa ett nytt batteri ifrån Ebay för runt 100 kr eller ännu bättre, låna ett ifrån någon annan ifall du känner någon som har samma telefon.

    Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2
     
  10. holmen

    holmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag köpte en Sony Xperia tipo för 1179kr på NetOnNet, uppgradering till Android 4.0 och en snabbare mobil som flyter bättre, dock en hel del skavanker när jag försöker få den att fungera med Ubuntu. Kommer skriva mer om det senare här (Länk till annan tråd i forumet)

    Jag mätte spänningen på mitt batteri och det var 4,20V precis som är max för batteriet till ZTE Blade, enligt specifikationerna. Så batteriet var inte sönder utan någonting inuti har blivit överhettat och gått sönder. Jag är ju ingen expert på det hela men detta är iaf vad jag tror, jag har kvar mobilen så när jag träffar någon som har en likadan telefon så ska jag givetvis testa att byta batteri.
     
  11. andersj

    andersj Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tack, jag testade precis att starta telefonen med strömsladden i men utan batteri och det fungerade. Så det tyder ju på att batteriet är trasigt.
    Jag ska testa att beställa ett nytt batteri.