ZTE Blade och Garanti hos Tele2 vad gäller?

Diskussion i 'Blade' startad av bladefan2011, 9 dec 2011.

  1. bladefan2011

    bladefan2011 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej allesammans!

    Måste kolla med er om någon här i forumet vet vad som gäller när det handlar om ZTE Blade och garantianspråk hos Tele2.

    Jag köpte en ZTE Blade i Mars i år, och i förrgår så gick den medföljande laddaren sönder - som i att ingen ström kommer till telefonen när den är inkopplad. o_O

    Kollade med USB kabel till datorn samt en Nokia Micro USB laddare om telefonen var trasig, men det fungerade utmärkt med att ladda telefonen om man använde dessa. Så jag tänkte att jag då fick bege mig ner till Tele2 butiken här där jag bor.

    Kom ner med laddare och kvitto och frågade om man kunde få ut en ersättningladdare, varpå jag får veta att "Det är 6 månaders garanti på tillbehör så det går inte på garantin. Du har säkert böjt något stift i kontakten det brukar bli så." :mad:

    Påpekade då för döskallarna att jag ju faktiskt köpt en TELEFON och inte en lös laddare så då borde det ju räknas som en del av telefonen inte som köp av ett löst tillbehör, men jag fick fortfarande kalla handen. Dessutom så försökte dom sälja på mig en laddare för nästan 300 spänn, men det sa jag blankt nej till. :eek:

    Pratade med en kompis till mej som jobbar på en större elektronikkedja och han sa direkt att det där skulle jag inte acceptera. Han tyckte dels att jag skulle kolla vad tillverkaren (ZTE) hade för garantivillkor, samt att jag om inget annat skulle åberopa reklamationsrätten, vilken är gällande i 3 år.

    Hittade också följande Fairshopping.se - Hörlurar till tjejens lur - Okunnighet Tele2 vilket förvisso gäller Sony Ericsson grejjor men liknande problematik som min nu då.

    Ska ta och kontakta Comviq kundtjänst imorgon. Kom gärna med ett inlägg eller två om ni vet vad som gäller och om jag ev. har rätt till ny laddare.

    Tack på förhand för svar! <3
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 022
    Mottagna gillanden:
    8 515
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Hej just med garantitiden vet jag inte hur det är men vill dom inte ta på sig så reklamera, man har väl rätt att reklamera i tre år och det är upp till dom att bevisa att det är du som haft sönder laddare.
     
  3. 900ssie

    900ssie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2011
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Numera är det omvänd bevisbörda efter 6 månader, upp till oss konsumenter att bevisa att felet är ursprungligt.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 022
    Mottagna gillanden:
    8 515
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Last edited: 14 dec 2011