ZTE Blade - Rootning, moddning och custom ROMs

Diskussion i 'Blade' startad av mannyb, 23 okt 2010.

1. victorn

victorn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har försökt roota min ZTE genom att ladda ner androot clockwork och revovery managern.
    Telefonen är rootad och recovery manager är installerad men när jag installerar min clockwork recovery genom managern står det bara "installed unrecognised recovery" och man kan alltså inte installera någon custom rom sen.
    Någon som haft det här problemet och vet hur man löser det? Telefonen köpt från telia.

2. skrolle

skrolle Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fick min blade idag vilket jag är grymt nöjd med än sålänge!

Nu till frågorna, jag är sugen på att överklocka den men vet inte hur jag ska gå till väga, de är min första android så jag är en riktig nybörjare.
    Som jag förstått de borde jag göra en backup???? På vad? Själva mobilen? Hur går jag till väga?
    Vad är jellyfish?
    Rootning?
    Clockwork?
    Känns bara som en gröt för mig just nu... Vilken ordning ska man ta de i?

3. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    För att överklocka krävs root, här är en "app" som gör det riktigt enkelt för dig: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=747598
    Dessutom rekommenderar jag inte överklockning d¨å jag personligen har haft problem med det, däremot har kalle_kaffe satt ihop en flashbar fil som du kan köra in i recovery tillsammans med sjävla JJr9-romen.

4. skrolle

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

thx

Ska testa mig fram sakta men säket, återkommer med resultat, tack!

5. Mikdroid

Mikdroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Nån borde lägga till på huvudsidan att Blade stöds. Finns inte med bland rullistan ju. Är det bara att köra igång "appen" så fixar den allt med rooting själv?

6. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Har aldrig använt mig utav detta själv, men jag antar efter att du har installerat .apk-filen så borde den finnas med i din app-drawer.

Alltså ja, allting borde sköta sig självt.. :)

7. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Har ett lite märkligt fel när jag ska installera recovery-clockwork-2.5.1.8-blade.img via Recovery Manager. Efter jag tryckt install och den tänkt klart så får jag upp meddelandet i nederkant av skärmen som säger

Vad innebär detta?

8. Mikdroid

Mikdroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Skumt. Tryckte på Go Root i appen och direkt då kom en pop-up skärm upp som sa att telefonen redan är rootad. Går det så fort alltså?

Edit: Fortsatte ändå och då roota den på riktigt. Weird.

Last edited: 15 feb 2011
  9. Beesten

Beesten Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Samma fel här...unrecognized firmware

Hej, har en nyinköpt blade (Telia) som jag tänkte lägga in en 2.2 rom på. Följt denna guide: http://android.modaco.com/content/z...how-to-install-a-custom-rom-on-the-zte-blade/
    Recoverymanager anger dock: "currently installed Recovery: Unrecognized" samt "currently installed firmware: Unrecognized". När jag försöker göra en backup av min orginal-rom säger den "You need to install a custom recovery before you can backup your firmware!"
    Jag har installerat recoverymanager v0.34b och genom denna installerat recovery-clockwork-3.0.0.5-blade.img
    Jag vill göra en backup på orginalrom innan jag installerar en custom men kommer ej längre. Det finns inga mellanslag i mappar eller filnamn som skulle kunna ställa till det för recoverymanager. Läste någonstans att man sett att vissa blade hade en något större partition för recoveryn vilket ställde till det. Detta är dock över mitt förstånd.
    Någon som har en aning om hur man går vidare?
    Ok, snabb uppdatering: Det gick ju fint att boota in i clockwork och göra en backup därifrån...jag är babydroid än så länge!

Last edited: 16 feb 2011
  10. skrolle

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Försöker mig just nu på cmd....
    När jag kör fastboot-windows flash recovery recovery-clockwork-2.5.1.8-blade
    .img får jag som svar: error: cannot load "recovery-clockwork-2.5.1.8-blade.img
    Någon som kan hjälpa?

11. r00t

r00t Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Löste det sig för dig skrolle?

12. Reynholm

Reynholm Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej. Det skulle vara bra om någon skulle kunna posta en länk till Telias orginal-rom så jag kan återställa telefonen helt innan jag lämnar in den för reparation.

13. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Reynholm gillar detta.
  14. Reynholm

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack.
    Jag är dock lite fundersam till hur jag ska bli av med Clockwork Recovery.

Anledningen att jag ska gå tillbaka är att jag måste lämna in den till telia då USB-kontakten verkar ha gått sönder. ROM'en kan jag alltid ladda ner genom wifin till sd-kortet, men hur ska jag gå tillväga för att få bort Clockwork Recovery efter det?

edit: Never mind. Tror jag fixade det. Med hela 12% kvar av batteriet. Lugnt ju.

Last edited: 18 feb 2011
  15. bimmerboy

bimmerboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Telefon 3:
    Oneplus 3
    HUR fixade du det? om det nu inte framgår av ovanstående länk. Tänk på att hjälpa din nästa så som du själv vill bli hjälpt!

16. knalleee

knalleee Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

samma problem, fast min mobil stannar inte heller vid den gröna gubben (alltså när jag startar den). säg gärna till om du kommer på hur man gör :)

17. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Du måste hålla inne volymknappen några sekunder. Släpper du den direkt så startar telefonen som vanligt

18. Reynholm

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag antar att du menar delen med att ta bort clockwork recovery.

För er som inte läst de tidigare inläggen, så är detta hur jag gjorde för att få bort clockwork recovery på en telia blade när jag inte hade möjlighet att koppla telefonen till datorn via USB.
    Börja med att till din dator ladda ner telia_recovery.img från det tidigare inlägget. Sedan fann jag två olika sätt att lösa det på:
    • Skicka filen till dig själv, genom e-post till exempel, och ladda sedan ner den på telefonen. (Jag testade inte detta sättet, men det bör fungera.)
    • Ladda upp filen till något ställe som du sedan går till i telefonens webbläsare och laddar ner. För att detta alternativet ska fungera fick jag först ändra filens ändelse innan jag laddade upp den till ett sådant format som webbläsaren stödjer och kan ladda ner (.apk till exempel). Sedan efter man laddat ner den till mobilen genom webbläsaren, gå in i filhanteraren och ändra tillbaka ändelsen till .img.
    Därefter installerar man telia_recovery.img på telefonen på samma sätt som man gjorde när man installerade Clockwork Mod från början. Förutom om du använde dig utav fastboot, eftersom man det i detta fallet inte har tillgång till telefonen genom USB. Så jag använde mig utav Recovery Manager (Länk). Och samma sak med det programmet, skicka till sig själv eller ladda ner det genom webbläsaren, sedan installera, öppna, och välj telia_recovery.img.

Notera att man måste ha superuser för att använda Recovery Manager. Jag använda mig utav denna.

19. knalleee

knalleee Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

provade detta nu, men det funkade inte heller, ska se på youtube om där finns något ;)

20. Blade

Blade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER