ZTE Blade - Rootning, moddning och custom ROMs

Discussion in 'Blade' started by mannyb, Oct 23, 2010.

1. hammar11

hammar11 Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!
    Jag köpte min ZTE blade förra veckan och testade att roota den för att fixa froyo på den, jag roota den och fixa allting, tillslut kom jag till stadiet då jag skulle koppla in mobilen i datan och lägga över romen. Jag koppla in den och fick mycket riktigt upp clockwork blablabla. Problemet var att inte mobilen "kom upp" på datorn, om ni förstår vad jag menar.
    Jag koppla ur mobilen, tog ut batteriet och startade om mobilen. Nu först9od jag vad jag gett mig in på, jag hade ingen aning om vad jag hade gjort eller någonting, jag fick smått panik och totalt återställde mobilen. Nu är ett program kvar, superuser permissions, KAN NÅGON HJÄLPA MIG FÅ BORT DET? installerade ett virusprogram och fick se att jag hade fått in massa virus!!
    när jag kopplar in datorn och håller nere volumedown knappen kommer jag fortfarande in på clockwork så antar att den fortfarande är rootad
    KAN NÅGON HJÄLPA MIG STEG FÖR STEG FÖR ATT FÅ TILLBAKA HELA MOBILEN TILL NYSKICK?!

2. jme2010

jme2010 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har Clockwork 3.0.1.4 och SS R4b, om jag gör en backup i Clockwork, vad exakt är det jag får backup på? Bara rom'en eller rom+appar?

3. pete

pete Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Hela köret, så du kan återställa det till precis vad det var vid backup tillfället.

4. jme2010

MINA ENHETER

Ja du det verkar stämma.
    Hamnade i ett läge där telefonen inte startade upp i annat än i Recovery.
    Blev tvungen att formatera sdkortet och sen kunde jag inte mounta det i datorn och lägga in CM7 på kortet. Kändes som moment 22.
    Men det gick att göra en restore till en återställningspunkt med 2.2 :)

5. jme2010

MINA ENHETER

Jag har ju lagt in SS och ZTE'z officiellt, och sen till sist testar jag CM7 nu.
    Men jag har aldrig gjort en Wipe Battery stat. När bör man göra det?
    Rent krasst känns det som batteritiden varit stabil ändå även utan att ha rört det.

Men nån får gärna beskriva när man bör göra den, innan, efter, under tiden man lägger in ny rom?

6. Eskimo

Eskimo Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tjenare, jag har installerat cm7 stable idag. Till min förvånad så hade alla kontakter försvunnit? Går dom o få tillbaka, någon annan som har haft samma problem eller händer detta alla som installerar custom roms? Tack på förhand.

7. jme2010

MINA ENHETER

Jag har mina kontakter synkade i Gmail, så dom dyker alltid upp utan att jag behöver lyfta ett finger. Och då har jag bytt till custom rom's ett par ggr.

8. pete

pete Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Här är ett par läsvärda trådar om batterikalibrering:

https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=26281&highlight=batteritricket
    http://android.modaco.com/content/zte-blade-blade-modaco-com/323487/battery-recalibration-protip/

9. Viktatorn

Viktatorn Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Tjenare, min Blade vill inte boota när jag uppdaterat från CMRC4 till CM7.0 stable. Gjorde en recovery från en rätt gammal backup, och nu bootar den inte. What to do?

10. Daben

Daben Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Om du ska installera en ny rom måste zip filen finnas på sd kortet innan du börjar. du "wipar" sedan allt och installerar den nya romen.? hur hade du tänkt dig?:)

11. Striker

Striker Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Hade samma problem, CM7 stable bootade ej efter jag kört in min backup med Titanium backup, var tvungen att installera alla appar från market igen.

12. halv

halv Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Sitter och funderar på att flasha om min lur, kör just nu JJ9 & jag är nöjd med funktionerna i den men tycker att prestandan e lite låg.. t.ex. med lagget i angry birds & att telefonenen är allmänt slö :P batteritiden är bra osv så är egentligen bara att luren e lite seg som är mitt problem.

har suttit å kikat på de här med gen2,swedish spring & cm7.. hur hade ni gjort i min situation? vilken är det att föredra mellan swedish spring & cm7 om jag är ute efter ungefär samma funktioner som i jj9 fast snabbare.. och är det någon mening i å uppgradera till gen2?

och sista frågan, hur går jag till väga för att göra det här? är de bara att boota upp i clockwork 2.5.1.8(undrar även här om denna version fungerar? provade uppgradera till nån nyare men fick bara error) å flasha in skiten?

tack för förhand

13. pete

pete Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag satt själv på JJ9 för några dagar sedan men gick nyligen över till SS5, mest för att jag kände för något nytt samt att den uppdateras lite fortfarande, plus att jag ändå ville partitionera om systempartitionen. Tror inte det är någon större skillnad rent prestandamässigt men den funkar bra än så länge. Om du är ute efter spelprestanda så skulle jag iaf siktat in mig på cm7, om du kan stå ut med lite buggar här och där.

Det största problemet för mig med att ge mig på cm7 har varit att man blivit tvungen att uppgradera till gen2, men eftersom det nu finns ett sätt att nedgradera igen (om man använder rätt metod hela vägen), så är den helt klart ett alternativ, men iom att jag nyss lagt in SS5 ger jag den nog ett tag till att mogna ännu mer.

Skulle säga uppgradera till clockwork3, tror 3an och 2an skiljer sig lite i hur de flashar uppdateringar så alla roms kanske inte är kompatibla. Men det fungerar för SS5 och tycker att det borde fungera med framtida roms i nuläget iaf, tror t.o.m det kan vara så att cm7 kräver clockworkmod3. Tyckte jag läste att 3.0.2.7 ej stödjer gen1, så kanske bäst att köra in 3.0.1.4 eller 3.0.2.4 (la in 3.0.2.4, funkade bra för mig)

14. Evian

Evian Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag körde in SS5 för nån timme sen då jag blev sugen på att byta från JJ9 som jag hade tidigare. Använde Kallt_Kaffe's OneClickRecovery för att byta upp mig till en nyare recovery (och slippa hålla telefonen uppochner i Clockwork! :P) och sen körde in SS5.

Sen vet jag inte om SS är nån större skillnad mot JJ men lite nyare är den ju allt.

15. Daben

Daben Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har en fråga angående om rootning. Jag har ss5 påmin blade och tycker att det funkar bra. Men nu till frågan jag villl kunna ta bort vilka systemfiler som helst. men jag kan inte ta bort fler filer än vanligt? VArför? /David B

16. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Måste använda en filhanterare med stöd för root. T.ex root explorer eller ghost commander file manager.

17. glemmy

glemmy Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Har detta glömts bort tro? Ingen som har nytta av det kanske :)
    Jag skulle mycket gärna koppla ett USB-tangentbord till mobilen.

18. acme

acme Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej
    Jag tänkte köpa en Blade. och letar efter mer info.
    Var hittar jag skillnader om lurar köpta på , Dustin Comvic, OnOff.?
    om jag köper på Dustin vilken skall man använda för att roota, verkar vara skilnader ???
    att jag försökt att sätta mig in i rootning... SS och JJ , var kan jag läsa lite mer samlat
    jg har läst igenom trådarna här men det blr väldigt blandat kompott.
    när man inte förstår alla delar direct

en newbie på Android och Blade

Last edited: May 13, 2011
  19. swanden

swanden Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Om du köper en blade på dustin så kan du använda Universal Androot till att roota. för resten kan du använda min guide

20. acme

acme Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok
    och var hittar jag din guid?
    /AC