ZTE Blade - Rootning, moddning och custom ROMs

Discussion in 'Blade' started by mannyb, Oct 23, 2010.

1. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Om du redan kör Telias original ROM så bör du inte behöva göra någon wipe av data/cache när du lägger på denna och isåfall så tappar du inga inställningar. Men som sagt den är otestad men i teorin skall det bara vara att flasha den (utan wipe) och enda skillnaden skall bli att den blir root:ad.

2. Twiggeh

Twiggeh Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo, var bara mitt tema som försvann men det var det bara att slänga in igen.
    Verkar inte som att rooten funkar dock, eller så ädet bara jag som är fräsch, kan hursomhelst inte använda screenshot-apps, antar att jag måste lägga till appen i superuser-listan, men hittar inget sätt att lägga till den.

Superuser vill även ladda ner en nyare version, dock går det inte igenom och den försöker tanka ner en zip istället, den stannar dock på 0kb.

3. Mardagg

Mardagg Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tackar så hemskt mycket :) du är en GUD!!!!!
    ska testa den nu och se om den funkar.
    ska bara köra en backup på current rom, vill inte förlora hur jag har lagt upp det :D

4. Raum

Raum Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan ingen uppdatera första inlägget med en idiot guide för att säkert roota telias blade? Vet inte ens hur man kör backup på skiten :D tacksam skulle jag bli.

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

5. Mardagg

Mardagg Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Modaco's custom launcher funkar för mig, diggar bara att den e upp och ner, lika så blir alla screenshots likadana :D

6. Valle

Valle Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

håller med skule vilja ha en riktig idiot guide jag med, där det står klart och tydligt vad man ska göra steg för steg utan nå länkar till andra sidor med guider då blir man bara lull lull. Alltså en "Idiot guide" med den bästa rommen ute för ZTE Blade Telia!

7. Glass112

Glass112 Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Bara jag som har problem med modacos kitchen? Om jag låter alla standardval vara ifyllda så fungerar romen, men så fort som jag väljer bort saker så hamnar telefonen i en loop efter flashning. Jag kommer till där den vill att jag ska skriva in pinkod men sedan blinkar den bara till så kommer jag till modacos startbild igen.
    Jag tömmer alltid data, cache och dalvik cache innan jag flashar.

Har testat att låta vissa saker vara kvar men vill ha med android standard lockscreen och vill vara utan modaco addons.

8. pete

pete Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Ska finnas en utförlig guide någonstans i den allmänna ZTE Blade tråden som är pinnad här i forumet. Någonstans runt sida 20 skulle jag gissa på. Sedan är det bara att se till att välja en kompatibel rom (TFT i teliafallet då). OBS, den guiden är skriven när bara 2.1 roms fan tillgängliga, tror att du behöver den nyare versionen av custom recovery om du skulle vilja flasha en 2.2a (iaf Paul's 2.2 rom). Finns en mängd bra filer och info på modaco forumet.

9. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Avaktivera pin-koden så ska det funka. Vill du ha pin-kod måste du använda ZTE lockscreen

Glass112 likes this.
  10. Raum

Raum Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

så.... bump på Idiotguiden...!? :P
    Någon som är villig att ta sig an 20-40 min och skriva en te mig ? :P

11. pete

pete Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Väldigt detaljerad post angående rootning och custom roms, verkar uppdateras allteftersom nya grejer blir tillgängliga (se changelog längst ner): http://android.modaco.com/content/z...odaco-custom-rom-from-scratch-and-other-roms/

Här är en guide på svenska sedan ett par månader tillbaka, kan vara lite utdaterad nu beroende på vilken rom du vill flasha, men fungerade fint med de dåvarande tillgängliga 2.1 romarna. Den är översatt från anvisningar från modaco och det var de stegen från modaco jag följde för att flashade in mcr 4 2.1 romen på min SF.

https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=281419&postcount=476

Har aldrig haft en androidlur före denna och således aldrig rootat och flashat hit och dit utan var första gången för min del, men gick hur smidigt som helst. Se bara till att läsa anvisningarna ett par gånger och fråga om det är nåt du undrar. Jag är alldeles för grön för att skriva ihop nåt själv och hållas lite halvt ansvarig att det blir rätt, men som sagt på modaco finns väldigt mycket hjälp att få om du inte finner de här.

12. Raum

Raum Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

13. Mardagg

Mardagg Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

har du testat att döpa om mappen? det funkade för mig.
    sen när du ska koppla upp den ska du hålla in Volume Up när du startar telefonen. och sen installera drivrutinerna

14. Raum

Raum Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Du missförstår mig... Har lyckas installera drivrutinerna... Men dom verkar inte funka ändå

Edit : Nervermind... Fick det att funka nu...

Last edited: Dec 11, 2010
  15. Raum

Raum Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu har jag bara en sista fråga igen :P
    Har kört backup på min orginal rom... Men om jag fixar en custom nu, Kommer allt jag sparat försvinna? Apps osv?

16. Valle

Valle Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Har nu installerat clockworkmod recovery enligt kommandotolken (cmd) frågan nu jag har är....

1. Är det tänkt att man inte ska se clockwork recovery som en app?
    2. gör man en backup i samma menyer som man ska installer en custom rom
    (volume down knappen och start)
    3. när man gjort en backup,ska man sedan gå in på sd-kortet och kopiera nått och spara det på datorn?

drivrutiner gick väldigt bra att installera kör windows 7 x64 :)

Edit1: fråga 1 och 2 &3 lösta typ:P

Last edited: Dec 11, 2010
  17. Bamsi

Bamsi Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

verkar gå segt med en stable froyo rom, alla versioner verka ha någon barnsjukdom. nått nytt på den fronten?

18. Mardagg

Mardagg Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

ja du kan gå in på SDkortet och kopiera mappen Clockwork Recovery Mappen. där i finns din backup

19. Valle

Valle Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

emmm ska man göra en wipe cache partition före en wipe data/factory restet innan man installerar en ny rom?

20. Mardagg

Mardagg Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

ja det måste man göra, såvida inte det e samma kernel som telefonen kom med.
    så lägger du in Kallt_Kaffe's roms på telefonen måste du göra det. annars kommer du få en telefon som loopar boot sekvensen