Google delar med sig av Stadias roadmap för 2020

Postat:
19:35 - 2020-01-16
Skribent:
| Eric N
Kommentarer:
32

Googles strömmade speltjänst Stadia lanserades med måttligt dunder och brak i slutet av 2019, och omdömena från såväl konsumenter som från recensenter var minst sagt varierande.

Både ris och ros utdelades, dessvärre för Google med en ganska påtaglig övervikt för ris, men en röd tråd var samtidigt att de flesta, trots Stadias högst mediokra start, anser att framtiden ligger för strömmade speltjänster.

Google har oavsett konsumenternas och recensenternas ris förstås inte gett upp ännu, utan skissar på Stadias forum idag upp en bild av hur deras roadmap, deras färdplan, för Stadia år 2020 ser ut.

Saxat från Stadias forum:

Hi everybody,

When Stadia launched in November, we delivered a great gaming experience for players, and we continue to work toward our long-term vision for the future of gaming. Stadia is an evolving platform, and we’ve been busy in the two months since launch adding great content, features and ways to play. Among others, we have:

  • Added more great games to the Stadia library, including six titles to Stadia Pro
  • Welcomed Typhoon Studios to our Stadia Games and Entertainment family
  • Updated all Chromecast Ultras so you can play Stadia on more screens
  • Rolled out more features to Stadia including Google Assistant functionality and Achievements
  • Delivered a multiplayer first for gamers with Stream Connect’s debut in Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint
  • Surprised Stadia founders with a second buddy pass to game with more of their friends.

We have a lot more planned and will continue to work hard toward delighting gamers with our vision for Stadia. Looking at our upcoming lineup, we are tracking more than 120 games coming to Stadia in 2020, and are targeting more than ten games in the first half of this year alone that will be only available on Stadia when they launch. We’re working with our partners to share more on those games soon.

Gamers can expect more features coming to Stadia in Q1 and beyond. A key benefit of our platform is that we can add these features without any updates or downloads, and we’re starting to roll out the following over the next three months:

  • Support for 4k gaming on the Web
  • Add further Assistant functionality when playing on the Web
  • Support additional Android Phones
  • Wireless gameplay on the Web through the Stadia controller

There is a lot more in store for this year. In the meantime, we hope gamers are gearing up for some great new games and experiences. Toward the end of this month, we will share more about the games coming to Stadia Pro in February.

We appreciate all of the support and feedback we’ve had with our earliest fans, and we hope they’re as excited about 2020 as we are.

Som vi kan se har Google inte mindre än 120 nya speltitlar planerade för 2020, gissningsvis både gamla och nya spel, varav fler än tio spel under årets första halva som kommer vara exklusiva titlar för just Stadia. Vi är personligen minst sagt negativt inställda till speltitlar som är exklusiva för en viss plattform, men för företagen bakom plattformarna är de inte sällan guld värda.

Vidare kan vi i Googles inlägg läsa att de ämnar ge även spel via webbläsaren Chrome fullt stöd för 4K-spel, något som hittills har varit begränsat till Chromecast Ultra. En annan brist de under året ämnar åtgärda är att ge Stadia-handkontrollen stöd för trådlös anslutning till en dator, för de som föredrar att spela via datorns webbläsare. I dagsläget kan man endast använda handkontrollen trådlöst via Chromecast Ultra.

Stöd för Stadia på fler telefonmodeller än bara Pixel-serien är även det inplanerat, men Google går dessvärre inte in i detalj på vilka modeller som avses eller huruvida det rör sig om blott ett fåtal enheter eller om det handlar om dussintals populära modeller.

Sedan tidigare vet vi att Google arbetar på stöd för flera spelprofiler (”Family sharing”) för ett och samma Stadia-konto, något som är planerat till ”början av 2020”. I dagsläget kan endast en person per Stadia-konto spela, vilket gör att Stadia är ett rent utsagt dåligt alternativ för familjer där mer än en person spelar. Visst kan samma Stadia-konto delas av flera familjemedlemmar, men resultatet i många spel blir då att tidigare sparade spelfiler med den individuella spelarens data och progress skrivs över, i synnerhet i multiplayerspel som Red Dead Online där man inte manuellt kan spara separata filer.

Andra brister som Google har meddelat att de arbetar på att lösa är oförmågan att på ett bra vis kunna spara skärmdumpar och videoklipp från Stadia. Det finns förvisso en dedikerad knapp för ändamålet på handkontrollen vilken kan spara skärmdumpar och 30 sekunder långa videoklipp till ditt Stadia-konto (som endast kan nås via Stadia-appen), men det finns ingen smidig möjlighet att från Stadia-appen på telefonen sedan dela med sig av skärmdumparna eller videoklippen. Därtill vill många kunna dela med sig av mer än bara korta 30-sekundersklipp, i synnerhet i en tidsera då det blir allt mer populärt att dela med sig av hela spelsessioner på exempelvis YouTube och Twitch.

Google har mycket att jobba med för att göra Stadia till en så konkurrenskraftig plattform som den behöver vara för att på allvar kunna konkurrera med kolosser som Sonys PlayStation och Microsofts Xbox, men även med PC/Mac. Vi är dock glada att se att de till synes jobbar hårt på att lösa en rad av de mest betydande bristerna som i dagsläget gör att Stadia inte är ett realistiskt alternativ för alla.