Google talar om ett nytt synsätt på sökningar och utöver nya ”Discovery” vill utvecklaren göra det lättare för oss att gräva djupare i olika ämnen. I ett blogginlägg talar Nick Fox från Google om ”sökresor”.
Vissa sökningar hänger ihop och kan sträcka sig över dagar och månader. Någon kanske försöker lära sig C# och genomför regelbundna sökningar om programmeringsspråket. En annan kanske planerar en resa, eller regelbundet söker efter lunchrecept.
Google vill förenkla återupptagandet av dessa typer av sökningar och hjälpa oss hålla reda på idéer och innehåll. När en användare genomför en sökning kan numera relaterade tidigare sökningar visas i en ruta nedtill, något Google kallar ”aktivitetskort”.
På så vis vill Google gör det lättare för oss att hitta tillbaka till innehåll vi kanske tyckte var användbart tidigare, men inte sparade. Aktivitetskorten visar bara när koden anser att det är lämpligt och de är förstås privata. Det går att ta bort resultat från kort, pausa dem, eller radera dem helt.
De så kallade ”Samlingarna” har även förbättrats, så det går att lägga till innehåll direkt från ett aktivitetskort. Google ska även ha blivit ännu bättre på att visa kontextuell och matnyttig information, genom en dynamisk sortering av sökresultaten.
Informationsrutorna om en viss hundras kan exempelvis ha andra underkategorier än en annan hundras, så att uppgifterna som visas blir mer relevanta. Avslutningsvis nämner Google återigen det nya ämneslagret i kunskapsgrafen.
Kunskapsgrafen introducerades först 2012 och är anledningen till att Google kan visa rutor med information när vi söker på webben. Den förstår samband mellan platser, personer och saker och innehåller fakta om dessa. Det nya ämneslagret analyserar allt innehåll på webben för ett visst ämne och utvecklar därefter en mängd underkategorier.
För underkategorierna håller Google reda på vilka artiklar och videor som är bäst – de folk återvänder till och som besökare anser är ständigt aktuella. Koden håller även reda på hur underkategorierna förhåller sig till varandra, och hur användares intressen och expertis kan utvecklas med tiden.
Google anser att den nya tekniken har stor potential när det gäller utforskning på webben