Google kommer fasa ut tredjepartskakor i Chrome

Postat:
12:08 - 2021-03-04
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
2

Google berättar om steg mot ett internet som sägs sätta integriteten i främsta rummet. Enligt Google har riktade annonser, inte minst av typen som visar reklam för produkter folk nyss tittat på, gjort att de flesta saknar förtroende för webben och för teknikföretag.

Enligt statistiken Google tar upp från Pew Research Center känner 72 procent att ”nästan allt de gör” online spåras av teknikföretag, av annonsörer och andra företag. Samtidigt ansåg 81 procent av de som deltog i undersökningen att de potentiella riskerna med datainsamling är större än fördelarna.

Eftersom de allra flesta av tjänsterna och bloggarna vi tar del av gratis på internet är reklamfinansierade, menar Google att framtiden för den öppna och kostnadsfria webben är hotad om annonsörer online inte tar folks invändningar på allvar.

Google har tidigare meddelat att stödet för tredjepartskakor kommer försvinna i Chrome. Det innebär att bara domäner som användare aktivt besöker kan skapa kakor, vilket minskar möjligheterna för företag att spåra användare mellan hemsidor.

Nu har Google meddelat att de heller inte kommer ersätta tredjepartskakorna med ett annat sätt att identifiera och spåra användare på webben. Riktad reklam i allmänhet kommer dock inte att försvinna. Google erbjuder något kallat ”Privacy Sandbox” i Chrome som enligt Google gör ”webb-upplevelsen mer relevant”, utan att spara någon personligt identifierbar information.

Today, we’re making explicit that once third-party cookies are phased out, we will not build alternate identifiers to track individuals as they browse across the web, nor will we use them in our products.

We realize this means other providers may offer a level of user identity for ad tracking across the web that we will not — like PII graphs based on people’s email addresses. We don’t believe these solutions will meet rising consumer expectations for privacy, nor will they stand up to rapidly evolving regulatory restrictions, and therefore aren’t a sustainable long term investment. Instead, our web products will be powered by privacy-preserving APIs which prevent individual tracking while still delivering results for advertisers and publishers.