Google Maps 5 – vektorgrafik, 3D-objekt och offline-cache

Postat:
15:15 - 2010-12-13
Skribent:
| Eric N
Kommentarer:
39

httpvh://www.youtube.com/watch?v=rGLInTXTdNI

Nästa stora uppdatering av Google Maps, vilken tar versionsnumret från 4.x till 5.x, kommer att bjuda på en mängd spännande nyheter i form av vektorbaserad grafik, 3D-objekt och ett utökat stöd för offline-cache. Lanseringen sker förmodligen i samband med att Nexus S letar sig ut i butik, det vill säga från och med den 16:e december, där Google Maps 5 väntas vara förinstallerat. Google har än så länge inte sagt något om kompatibiliteteten med Android 2.2/Froyo.

Den största förändringen med Google Maps 5 kontra föregående versioner är att man gått över till vektorbaserad grafik framför rasterbaserad sådan. Fördelarna med vektorbaserad grafik är många och innebär att mängden data som krävs för att visa en karta minskar, något som i sin tur givit Google möjlighet att baka in mer data bland kartorna så som 3D-objekt. Än så länge är antalet 3D-objekt kraftigt begränsat och sträcker sig inte mycket längre än till ett tjog städer, bland annat New York, men på sikt är ambitionen att majoriteten av världens städer skall omfattas.

Vektorgrafik består av geometriska primitiver, såsom punkter, linjer, cirklar och dylikt, som tillsammans beskriver en bild. Detta till skillnad från rastergrafik (bitmaps) som enbart består av bildpunkter/pixlar. I princip all form av modern 3D-modellering görs med hjälp av vektorbaserad teknik. Eftersom alla geometriska primitiver kan förstoras eller förminskas hur mycket som helst kan man i teorin skala vektorgrafik upp eller ner hur mycket som helst utan att bilden blir suddig eller tar större plats. I praktiken måste man emellertid i de flesta fall omvandla vektorerna till bildpunkter i sista steget innan visning på bildskärm eller utskrift i skrivare och då kommer man att finna att vissa skalor ger bättre bilder än andra beroende på avrundningsfel.

Wikipedia Sverige

En annan nyhet är ett utökat offline-stöd –  Google Maps 5.0 sparar data från dina vanligaste platser och rutter lokalt per automatik, dels för att minska bandbreddsbehovet och dels för att fungera i miljöer där du kanske inte har någon täckning. Tyvärr finns det ingen möjlighet att manuellt välja vad som skall sparas lokalt som vi förstår det, den som ofta har dålig täckning och ständigt rör sig i nya områden eller befinner sig utomlands får med andra ord fortsatt förlita sig på tredjepartsmjukvara.

httpvh://www.youtube.com/watch?v=unAapajqgQ8

Genom Android and Me