Google öppnar upp Maps för spelutvecklare

Postat:
11:56 - 2018-03-15
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
13

Svenska Turf är ett tidigt exempel på ett platsbaserat spel som med hjälp av våra mobilers GPS:er tar plats ute i verkligheten. Redan kring år 2012 var Turf mycket populärt i Swedroids community.

Sedan dess har globala spel som Ingress och Pokemon GO gjort stor succé världen över. Pokemon GO blev rentav världens största mobilspel och sommaren 2016 svarade 54 procent att de var aktiva spelare, i en undersökning på Swedroid.

Fler stora platsbaserade spel är på gång som Ghostbusters World, Jurassic World Alive och The Walking Dead: Our World. Gemensamt för dessa är att de drivs av Google Maps. Google har nämligen öppnat upp sin digra kartdata för spelutvecklare.

Utvecklarna får bland annat tillgång till realtidsdata och ett API har skapats för Unity. Ingen Google Maps-expertis behövs för att utnyttja informationen. Sökjätten tillhandahåller även ett API specifikt för att bygga platsbaserade spel.

Att skapa spel som baseras på platser ute i verkligheten har tidigare krävt stora resurser, men tack vare Googles API blir det betydligt enklare framöver. Google kommer diskutera satsningen under Game Developers Conference i San Francisco nästa vecka.