Google släpper eget massivt platsbaserat spel: Ingress

Postat:
13:46 - 2012-11-16
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
39

Google har överraskat genom att släppa ett eget GPS-baserat spel med namnet Ingress. Det har utvecklats under många månader av en liten intern grupp som kallas Niantic Labs och leds av John Hanke. För de som inte är bekanta med Hanke kan nämnas att han tidigare var VD för Keyhole: ett kart- och teknikföretag som köptes upp av Google 2004.

Keyholes största produkt döptes om till Google Earth och Hanke blev ansvarig för teamet som bland annat utvecklar Google Maps och Street View. Med andra ord kan han ett och annat om platsbaserade appar och den kompetensen har kommit till pass i utvecklandet av Ingress. Vad är då Ingress egentligen för spel? 

Spelet är som tidigare nämnts platsbaserat och utspelar sig ute i verkligheten. Handlingen går ut på att portaler har börjat öppnas upp runtom i världen, men de kan bara ses av ett fåtal. Portalerna ger ifrån sig exotisk materia. Frågan är om portalerna innebär det nästa steget i mänsklig insikt och upplysning eller om de måste bekämpas?

Det får man avgöra själv genom att antingen gå med i motståndsrörelsen eller sälla sig till De upplysta. Portalerna finns ute i verkligheten, som i bibliotek, museum och andra fysiska platser. Det gäller att kontrollera dessa portaler för din sida av kampen innan motståndarna kan få tag på dem. Man fångar en portal genom att helt enkelt vara på plats och trycka på en knapp på sin mobil, i stil med svenska Turf.

Ingress har grafik som både är futuristisk och retro och spelet använder sig av Google Maps enorma databas. John Hanke tror att det är mytologin, den utstuderade storyn och mer avancerade taktiska och strategiska inslag som kommer få Ingress att sticka ut från mängden. Själva tror vi dessutom att det faktum att Google ligger bakom och den massiva exponering det innebär kan göra det här spelet till en hit.

Utöver att fånga enskilda portaler kan de två kämpande grupperna erövra hela stadsområden och på så vis utöka sitt territorium. Om tre intilliggande portaler erövras av samma fraktion utan att fienden har några portaler i närheten skapas en triangulär yta som fylls med din fraktions färg. På så vis kan man samarbeta för att fånga hela grannskap.

Den poäng man får för att erövra ett område beror på dess storlek och befolkningstäthet. Att erövra den glesa Nevada-öknen är till exempel lätt i jämförelse med att ta över områden i centrala San Francisco, vilket ger mer poäng. Varje enskild spelare får poäng genom att erövra portaler, genom att attackera fiendens portaler och helt enkelt genom att röra sig ute i världen – ett smart sätt att få folk att motionera mer.

Utvecklarna ser framför sig att spelare samarbetar för att erövra platser. En person kan till exempel sitta framför en dator och dirigera ”agenter” ute på plats för att kunna ta över hela områden. Ingress är för tillfället i stängd beta som så många andra av Googles tjänster är inledningsvis. De som är nyfikna på Ingress kan bege sig till officiella hemsidan och begära en inbjudan.


Genom IGN