Google släpper NDK r3 för Android – introducerar stöd för OpenGL ES 2.0

Postat:
22:53 - 2010-03-08
Skribent:
| Eric N
Kommentarer:
19
Google meddelade nyss via sin utvecklarblogg för Android att man släppt en uppdaterad version av sin NDK (Native Development Toolkit) för Android. Den nya versionen har fått beteckningen r3 och detta beror på att den tidigare beteckningen ”1.6_r1” gav upphov till förvirring eftersom utvecklare förutsatte att den bara var kompatibel med Android 1.6+.

Till den största nyheten hör stödet för OpenGL ES 2.0. Detta kommer att innebära innebära en riktig vitamininjektion på spelfronten för Android och den typ av grafik som vi hittar bland spel på exempelvis iPhone 3GS kommer nu att bli möjlighet även för oss Android-ägare.

Tyvärr kommer denna nyhet inte er med lite äldre telefoner, exempelvis HTC Hero, Magic eller Samsung Galaxy, till gagn då dessa enheter bara har hårdvarustöd för OpenGL ES 1.1 – något en mjukvaruuppdatering inte kan ändra på. Vidare är OpenGL ES 2.0-stödet bara användbart när man utvecklar applikationer för Android 2.0 (API level 5).

OpenGL ES 2.0 support
Applications targeting Android 2.0 (API level 5) or higher can now directly access OpenGL ES 2.0 features. This brings the ability to control graphics rendering through vertex and fragment shader programs, using the GLSL shading language.
 
Toolchain improvement
The toolchain binaries have been refreshed for this release with GCC 4.4.0, which should generate slightly more compact and efficient machine code than the previous one (4.2.1).
Note that the GCC 4.4.0 C++ frontend is more pedantic, and may refuse to compile certain rare and invalid template declarations that were accepted by 4.2.1. To alleviate the problem, this NDK still provides the 4.2.1 binaries, which can optionally be used to build your machine code.

 

[Läs mer om Android NDK r3]

Genom Android Developers Blog