Google tillkännager förbättringar av sökmotorn och Lens

MUM

Postat:
12:25 - 2021-10-01
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
3

I maj tillkännagav Google en ny teknik bakom kulisserna i sökmotorn kallad MUM, Multitask Unified Model, som ska hjälpa koden att bättre förstå information. Nu har Google berättat om nyheter MUM för med sig.

Google tillhandahåller en samling praktiska exempel. Om en användare tittar på en bild på en skjorta går det att trycka på Lens-ikonen och be Google att visa andra plagg med liknande mönster. Att beskriva mönstret genom en textsökning hade kunnat vara svårt, men genom att söka på en kombination av bild och text ska användare få mer användbara resultat.

Söksidan ska även göras om med hjälp av MUM. Om användaren exempelvis söker på ”akrylmålningar” förstår Google hur användare i regel utforskar ämnet, och vilka aspekter de vill se först. Koden inser kontexten och kan hitta över 350 relaterade ämnen.

If you search for “acrylic painting,” Google understands how people typically explore this topic, and shows the aspects people are likely to look at first. For example, we can identify more than 350 topics related to acrylic painting, and help you find the right path to take.

Google kommer introducera en ny mer visuellt rik resultatsida för en viss typ av sökningar, innehållandes bilder, videor och artiklar. Den nya resultatsidan är avsedd för de gånger användaren är ute efter inspiration.

Sista nyheten Google diskuterar berör videor. Koden ska kunna identifiera relaterade ämnen för videor, med smidiga länkar så att användare kan fördjupa sig i ämnen och leta vidare. Tack vare MUM kan Google hitta relaterade ämnen fastän de inte uttryckligen nämns i videon.

Flera av nyheterna släpps först ”under de kommande månaderna”.