Har Googles A/B-tester spårat ur?

Postat:
10:34 - 2019-04-20
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
23

Google testar regelbundet nya layouter i appar mot en mindre skara användare, genom ändringar på serversidan. Problemet är bara att dessa förändringar av designen i värsta fall kan komma och gå med snabba intervaller.

Detta försämrar användarupplevelsen och ger ett amatörmässigt intryck. Vi hade tänkt ta upp nyheterna i Google Gboard. Tangentbordet hade nämligen äntligen bland annat fått en betydligt smidigare lista med emojis, vilken är vertikal istället för horisontell som tidigare.

Nya designen till vänster (som försvann) och den gamla till höger

Mellan natt och morgon, på samma telefon, försvann dock den nya designen – utan att appen hade uppdaterats i butiken. Google berövade oss förbättringen. Ett annat färskt exempel är att det mörka temat i Drive kommit och gått för oss på två olika enheter.

Mörk ”splash screen” i Drive men det mörka temat försvinner mystiskt

Vissa dagar visas det, andra inte. En mörk startskärm visas dock alltid. Vid en handfull tillfällen senaste månaden har vi fått upp en helt ny design för flikhanteringen i Chrome för Android, vilken dock försvunnit igen lika hastigt och lustigt som den dykt upp. Det rör sig förstås om buggar, då det verkar osannolikt att Google medvetet skulle välja att ändra designen fram och tillbaka för användare från dag till dag, hipp som happ.

Vi har smakat samma beska betatestsoppa tidigare år, då vi under en period exempelvis fick upp en ny design i YouTube flera gånger i veckan. Att Google har svårt att bestämma sig och testar nyheter mot begränsade grupper innan de skickas ut till alla kan vi acceptera.

Men att nya layouter kommer och går titt som tätt utan förvarning eller förklaring eller utan att användaren bett om det, vore skönt att slippa. Ännu värre blir det för den skara som inte är insatt i mobiler och kan bli förvirrad av teknik, när det inte är raka rör. Kom igen, Google.

Uppdatering: Drive fick plötsligt en mörk bakgrund igen.