Har OnePlus förlorat del av sin identitet?

Postat:
21:35 - 2021-11-23
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
39

OnePlus skapade ett stort intresse bland teknikentusiaster och på teknikbloggar när tillverkaren debuterade genom telefonen ”One” våren 2014. Satsningen hade tillkännagivits bara fyra månader tidigare.

Strategin var enkel på pappret men desto svårare att ro hem i praktiken: att erbjuda en attraktiv toppmodell för ett betydligt lägre pris än flaggskepp från etablerade märken, och på så vis skapa rubriker, bygga ett varumärke och få en trogen kundkrets. Artikeln om OnePlus One väckte stor debatt på Swedroid.

Även om OnePlus gick back i början spelade det ingen roll, för planen var långsiktig och märket hade av allt att döma jättarna Oppo och BBK i ryggen. Marknadsföringssnillet Carl Pei, en av grundarna, var en viktig del av OnePlus initiala framgångar.

Pei sa tidigt att målet alltid varit att göra bästa möjliga telefon, även om OnePlus uppenbarligen gjorde vissa kompromisser i början för att få ned priset. På sikt tycktes ambitionen vara att släppa fullfjädrade flaggskepp med fullfjädrade priser och tävla med jättarna.

I början lanserade OnePlus bara en telefon om året, med ett undantag, vilket säkert bidrog till hajpen. Hösten 2016 kom första T-modellen som var en något uppgraderad version av vårens telefon. Men det dröjde till 2019 innan OnePlus började introducera två telefoner samtidigt: en instegsmodell och en ”Pro”.

Gränssnittet OxygenOS var länge likt Googles Android, men med fler funktioner och inställningsmöjligheter. I och med Android 11 började OnePlus avvika mer från hur Googles Android ser ut och fungerar. Idag är OnePlus officiellt ett Oppo-märke och nästa års telefoner kommer köra en sammanslagning av Oppo ColorOS och OnePlus OxygenOS.

Allt detta kan ses som en logisk utveckling och ett resultat av företagets framgångar. Det behöver heller inte nödvändigtvis vara något negativt. Samtidigt går det emellanåt att se inlägg om att OnePlus förlorat en del av sin identitet och charm och blivit en i mängden. Invändningarna berör inte minst prissättningen. Priset för OnePlus 9 Pro låg på cirka 10 000 kronor vid lanseringen – ett långt kliv från den initiala prispressningen.

Nord-modellerna kan idag ses som en slags andlig efterföljare till de första telefonerna, vilka har en lägre prissättning med godkänd prestanda. En fråga till er som använt OnePlus-telefoner: vad fick er att välja OnePlus till att börja med och har ni behållit ert intresse?