Herman the Hermit är ett spel från svenska VisualDreams som publicerats av Capcom Mobile. Spelidén är väldigt enkel och går ut på att hjälpa eremiten Herman att hoppa från sten till sten i Himalaya. Det enda målet med spelet är att få så hög poäng som möjligt. Kul eller enformigt?Läs vidare för svaret på den frågan.
Herman the Hermit
Pris: ca 12.50 Kr ($1.99)
Herman är en eremit som levt så pass länge i Himalaya att han fått ”ninja-liknande” färdigheter. Målet är att hjälpa honom hoppa från sten till sten så långt och länge som möjligt och skrapa ihop så mycket poäng som möjligt.
Kontrollerna i spelet är väldigt enkla. Du styr Herman genom att dra fingret i den riktning du vill att han ska hoppa. Enkelt, eller hur? Tja, inte helt. Stenarna åker nämligen förbi på olika höjder och med olika fart och det är lätt att missbedömma ett hopp och störta nedåt. Eftersom detta är ett spel där poängen är det viktiga så finns det inget sätt att dö. Om du missar ett hopp och störtar ner så kommer du strax uppflygande igen via din stav som används som helikopterrotor.
Det finns två faktorer som påverkar poängen. Först och främst får du poäng varje gång du hoppar på en sten. Genom att se till att inte ramla ner så får du 10 poäng mer för varje sten du hoppar på så om du hoppar på 100 stenar i rad så är den 100:ade stenen värd 1000 poäng. Ramlar du ner så nollställs räknaren. Den andra faktorn som påverkar poängen är hur långt du lyckas komma innan tiden är slut. Avståndet från start läggs till den andra poängen så att vi dels får en total poäng och dels ett avstånd. Bägge dessa resultat lagras.
Det finns inga elakingar i spelet utan det enda som egentligen händer är att du hoppar och hoppar och hoppar. För att bryta mönstret lite så finns det även några prylar du kan plocka upp. Du kan till exempel hitta en raket som ser till att du flyger fram massor av metrar eller en klocka som lägger på några sekunder till din tidsmätare.
Utseendemässigt ser Herman the Hermit väldigt bra ut. Spelet testades på en LG Optimus X2 och en eeePad Transformer och i båda fall flyter spelet på väldigt bra. Stilen på grafiken är lite annorlunda och när du till exempel hoppar på en sten å byts snön ut mot blommor och fjärilar flyger iväg (gula för poäng och blåa för tid). Det är väldigt snyggt och lite annorlunda mot vad vi är vana vid.
Hur bra är dock spelet? Vill man komma tillbaka om och om igen för att slå sitt resultat? Svaret är ”ja med viss tvekan”. Med tanke på att detta är ett poängbaserat spel där high-score är målet så är det lätt att fastna i den där ”en gång till” mentaliteten. Spelet känns lite enkelt och till skillnad från många spel där du vet att du inte har en chans att få höga poäng om du gör en liten miss i början så känns det alltid möjligt att reparera misstag. Det som får oss att tveka lite är det faktum att det endast finns en bakgrund och att man aldrig känner att det finns något nytt att se om man fortsätter lite. Ett par till bakgrunder och lite nya prylar som introduceras ju längre man spelar skulle göra underverk för spelet och dess hållbarhet.
httpvh://www.youtube.com/watch?v=mqelXTWlNN0