HTC berättar om hur egna gränssnittet Sense omformats

Postat:
12:30 - 2013-03-01
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
14

I ett inlägg på företagets officiella blogg berättar HTCs Drew Bamford om hur senaste versionen av Sense erbjuder en helt ny användarupplevelse. Enligt Bamford innebär Sense 5 den mest radikala designförändringen sedan gränssnittet introducerades 2009. Teamet bakom Sense har intervjuat kunder, ”studerat mänskligt beteende” och lagt mer tid än tidigare på att lära sig hur folk använder sina telefoner. Bamford menar att de kunnat se vissa mönster:

  • De flesta användare skiljer inte mellan appar och widgetar.
  • Widgetar har ingen utbredd användning. De vanligaste widgetarna berör väder, klockor och musik. Färre än 10 % av kunderna använder andra typer av widgetar.
  • Hemskärmarna modifieras i regel inte särskilt mycket. Runt 80 % ändrar inte hemskärmarna efter den första månaden.

Sense5Blog_Boom

Detta är intressanta uppgifter i sammanhanget då de talar emot HTCs tidiga design för Sense. De första och de flesta versionerna av Sense har haft ett mycket stort antal inbyggda widgetar och erbjudit många alternativ för att anpassa hemskärmarna och även haft en funktion för att skapa flera olika uppsättningar av hemskärmar.

Något HTC kallar BlinkFeed är del av det nya tänket. Det är en särskild hemskärm som automatiskt visar information från nyhetskällor och sociala nätverk. Bamford nämner även en förbättrad ljud- och fotoupplevelse som vitala inslag av nya Sense och telefonen One. Hur pass väl HTC lyckats med sina ambitioner kommer vi få reda på senare i mars.

Senaste artiklarna om HTC ONE

→ Se fler artiklar om ämnet