Oppo och OnePlus ska ha stärkt sitt samarbete genom att Oppo kommer investera 10 miljarder CNY i OnePlus under de kommande tre åren. Tillkännagivandet har i skrivande stund endast gjorts lokalt i Kina, på Weibo.
De två märkena har alltid varit nära besläktade men OnePlus blev inte officiellt ett Oppo-märke förrän sommaren 2021. Mer intressant än att Oppo på ett vis investerar i sig självt är kanske att OnePlus ska bli ett ”pionjärmärke för Oppos flaggskeppsprestanda”, vad det nu innebär, samt att OnePlus-hårdvara enligt utsago ska ha noll vinstmarginal för nettovinsten.
OnePlus strategi var inledningsvis att locka kunder genom att erbjuda flaggskeppsprestanda för betydligt lägre priser än konkurrenterna. Senaste åren har OnePlus toppmodeller dock legat i ungefär samma prisklass kring 10 000 kronor som flera av konkurrenterna, även om de motsvarande toppmodellerna från Samsung, Sony och Apple fortfarande kostar flera tusen kronor mer.
Vi tar uppgiften med en rejäl nypa salt tills att vi hört något mer konkret, men kanske kommer OnePlus börja pressa priserna igen.
Senaste artiklarna om ONEPLUS
- Traditionella mobilflaggskepp med 6000mAh på gång
25 jul 2024 | 0 kommentarer - Oneplus nästa foldable kan få 6000mAh
21 jul 2024 | 6 kommentarer - Oneplus lanserar Nord Buds 3 Pro: true wireless-hörlurar för 899 kronor
17 jul 2024 | 0 kommentarer - Watch 2R är Oneplus senaste Wear OS-klocka
16 jul 2024 | 4 kommentarer - Oneplus presenterar Pad 2
16 jul 2024 | 6 kommentarer - Oneplus lanserar Nord 4 med unibodykonstruktion i metall
16 jul 2024 | 7 kommentarer - Oneplus Nord 4 kommer uppdateras längre än flaggskeppet
12 jul 2024 | 9 kommentarer