Oppo och OnePlus ska ha stärkt sitt samarbete genom att Oppo kommer investera 10 miljarder CNY i OnePlus under de kommande tre åren. Tillkännagivandet har i skrivande stund endast gjorts lokalt i Kina, på Weibo.
De två märkena har alltid varit nära besläktade men OnePlus blev inte officiellt ett Oppo-märke förrän sommaren 2021. Mer intressant än att Oppo på ett vis investerar i sig självt är kanske att OnePlus ska bli ett ”pionjärmärke för Oppos flaggskeppsprestanda”, vad det nu innebär, samt att OnePlus-hårdvara enligt utsago ska ha noll vinstmarginal för nettovinsten.
OnePlus strategi var inledningsvis att locka kunder genom att erbjuda flaggskeppsprestanda för betydligt lägre priser än konkurrenterna. Senaste åren har OnePlus toppmodeller dock legat i ungefär samma prisklass kring 10 000 kronor som flera av konkurrenterna, även om de motsvarande toppmodellerna från Samsung, Sony och Apple fortfarande kostar flera tusen kronor mer.
Vi tar uppgiften med en rejäl nypa salt tills att vi hört något mer konkret, men kanske kommer OnePlus börja pressa priserna igen.
Senaste artiklarna om ONEPLUS
- Oneplus-telefoner kommer få Google Gemini-baserade AI-funktioner
12 apr 2024 | 1 kommentar - Oneplus introducerar sin första AI-drivna finess: ett suddgummi
3 apr 2024 | 5 kommentarer - Oneplus galleriapp kan visa bilder från Google Photos
26 mar 2024 | 1 kommentar - Ryktesbild på Oneplus 13 visar nytt bakstycke
7 mar 2024 | 5 kommentarer - Oneplus 13 kan få helt ny design
5 mar 2024 | 2 kommentarer - Oneplus 13 och Xiaomi 15 kan få ultraljudsbaserade fingeravtrycksläsare
4 mar 2024 | 1 kommentar - Mobiler vi minns: flaggskeppsdödaren Oneplus One
29 feb 2024 | 27 kommentarer