LG bjöd under gårdagen på en presentation av företagets kommande androidflaggskepp Optimus 2X, och vi var förstås där för att få oss en titt och en kort hands on. Optimus 2X kommer vid säljstart i slutet av februari/början på mars sannolikt vara den första androidtelefonen baserad Nvidias Tegra 2-plattform, vilken bland annat inkluderar två kärnor på 1 GHz vardera och en kraftfull grafikprocessor.
Unders presentationens gång visade Erik Andersson, produktchef för mobiltelefoner på LG Electronics i Norden, vad som blir möjligt med dubbla processorkärnor. Bland annat spelade han upp ett videoklipp i 1080p (h.264 i MKV-container) med telefonen ansluten till en full-HD-TV genom telefonens micro-HDMI-utgång med vad vi uppfattade som ett klanderfritt resultat. Vidare demonstrerades spelet Dungeon Defenders, som är speciellt optimerat för Tegra 2, där telefonen uppvisade en riktig hygglig frame rate. Vad som imponerade mest var dock webbläsarprestandan; exempelvis gick det utmärkt att scrolla utan någon påtaglig ryckighet eller hackande som följd samtidigt som en flashvideo spelades upp i ett och samma fönster, därtill verkar laddningstiderna ha förbättrats markant.
I mjukvaruväg är det Android 2.2/Froyo som gäller vid försäljningsstart och användare kan framöver se fram emot en uppdatering till Android 2.3/Gingerbread, något datum kunde man däremot inte uppge. I vanlig ordning har LG varit sparsamma med att ändra på Android och utöver hemskärmen/launchern är det i stort sett en vanilla-version (oförändrad) av Android som följer med. Antalet medföljande applikationer är dessutom få till antalet och LG skickar bland annat med en hemskärmväljare för att växla mellan deras egen eller Googles hemskärmvariant/launcher. Vid sidan om kommer LG också att skicka med ett program för att styra telefonen från datorn; LG PC Suite. Det hela fungerar ungefär på samma vis som med emulatorn som följer med SDK:n till Android, det vill säga med det undantaget att man styr telefonen framför en virtuell instans av Android.
Vi passade också på att förhöra oss kring hur man på LG upplever batteritiden, speciellt som enheten har dubbla processorkärnor. Enligt LG är skillnaden i förhållande till föregående generation telefoner inte påtaglig, däremot innebär den goda prestandan att man i högre utsträckning använder telefonen för exmpelvis surf, vilket naturligtvis gör att det kan upplevas som att batteriet går åt fortare. Enligt ARM och Nvidia själva skall Tegra 2 vara mer energisnål än föregående generation plattformar.
När det var dags att klämma och känna på telefonen kunde vi omedelbar konstatera att ytbehandlingen på bakstycket påminner om den på LG Optimus One, det vill säga en sträv och snudd på gummiliknande sådan. I övrigt kändes telefonen relativt lätt och välbyggd. Skärmen gav intrycket av att återge färger på att bra vis och likaså betraktningsvinkeln upplevde vi som god.
Ett test av LG Optimus 2X kommer att dyka upp här på Swedroid först när vi lagt vantarna på ett produktionsfärdigt exempler utan debugmjukvara – förhoppningsvis inom en månads tid. Utifall ni läsare har några funderingar kring telefonen tar vi tacksamt emot dessa i kommentarsfältet nedan.