Marques Brownlees förslag på hur Sony kan undgå LG:s och HTC:s öde

Postat:
15:07 - 2023-06-05
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
26

Sony kör sitt eget race på smartphonemarknaden, något som diskuterades för ett par veckor sedan. Telefonerna har en egen design utan hålstanskameror, de erbjuder minneskortsplats och 3,5mm-jack och kapacitiva fingeravtrycksläsare, samt ett ovanligt långsmalt bildförhållande för skärmen.

Detta i kombination med de höga priserna för flaggskeppen, en bra bit över vad exempelvis Google tar för sin toppmodell, gör att Sony har en nischad position på smartphonemarknaden. Marques Brownlee har i en video presenterat förslag på hur Sony skulle kunna tilltala den breda massan och få en hit – utan att för den delen sluta med de maxade flaggskeppen.

Brownlee drar en parallell till Porsche och hur biltillverkaren släppte en mer tillgänglig bil för att kunna fortsätta tillverka lyxbilarna. I korthet föreslår Brownlee att Sony bibehåller vad som gör en Sony till Sony, likt designen, bildförhållandet, minneskortsplatsen och 3,5mm-jacket, men att telefonen lägger sig i det nedre övre prissegmentet.

Han föreslår en FHD-skärm med 120Hz och en skärmstorlek kring 6 tum. Brownlee menar att telefonerna måste bli tillgängliga strax efter att de introducerats – annars dör hajpen och spontanköpen uteblir. Sony har hittills nämligen haft påfallande långa perioder mellan introduktion och tillgänglighet.

Men Brownlees främsta uppmaning är ett bättre automatiskt kameraläge som tar bra bilder utan att användaren behöver ändra inställningar manuellt – något Sony inte varit särskilt bra på hittills. De allra flesta vill nämligen att kameramjukvaran ska sköta grovjobbet och få bra fotografier genom att bara trycka på en knapp.

Vi vill även lägga till utökade uppdateringsperioder; minst tre års OS-uppdateringar och fem års säkerhetsuppdateringar. Vad tror ni? Skulle Sony kunna få en försäljningsframgång om de bara ändrade sin approach?