Material is not just a style but a way of thinking about designing interfaces, and we want people to start absorbing that into their practice.
Grundtanken är gränssnittet ska bete sig som objekt gör i verkligheten. Det ska inte bara plötsligt dyka upp saker från tomma intet. Riktningar och sammanhang illustreras genom övergångsanimationer, upphöjningar, ljussättning och skuggor.
Gränssnittet beskrivs som en tredimensionell konstruktion. Objekt kan ligga efter varandra som i en bunt kort och varje komponent ska agera som om det var ett verkligt, fysiskt föremål. Google byggde rentav pappersfigurer för ikoner (se bild nedan) och för andra inslag i Lollipop när de skapade ”Material Design”.
Föreställ dig att skärmar i Android 5.0 är fysiska papper. Bakgrunden är ett papper, en meny är ett nytt papper lagt ovanpå det första, och så vidare. ”Material Design” har regler för hur dessa objekt ska få uppföra sig. Bakgrunden kan till exempel inte bara magiskt flyta genom andra ”papper” och menyn kastar en skugga på ”pappret” bakom.
Just skuggor är en viktig del av designfilosofin. Android 5.0 innehåller programmeringsfunktioner för att ange upphöjningar och skuggorna som fälls beror på objekts höjdvärde. Allt detta är tänkt att förenkla navigeringen och användandet, eftersom gränssnittet agerar som allt vi är vana vid från verkligheten.
All of these things help make the interfaces—these virtual worlds we’re creating—more like the natural world that your brain has evolved and been trained to understand.
Planen med ”Material Design” sträcker sig dessutom bortom Googles egna produkter och tjänster. Designspråket gäller för alla appar som utvecklas för Android och Googles andra plattformar. Företaget har strikta designriktlinjer med ambitionen att appar för exempelvis Android ska få ett mer enhetligt gränssnitt och beteende.
Om en app till exempel ska visa en tidtabell för en tågstation finns riktlinjer för typografi, storlek och radavstånd. Hur pass väl Google lyckas med sin storslagna plan återstår att se då utvecklare har en tendens att bygga gränssnitt utifrån egna idéer, men förhoppningsvis innebär ”Material Design” att Androidappar kommer bete sig mer enhetligt i framtiden – även om det kanske tar tid.
We’re taking all of those things and we’re trying to put them together to build a set of rules that’s timeless, in the same way that the rules of filmmaking or graphic design are also timeless.
Mest kommenterat
- Vilken färg har din telefon?
- Pebble-grundaren vill verkligen ha en liten Androidtelefon
- Rapport: 869 000 appar i Play Store har inte uppdaterats på minst två år
- Moto G82 erbjuder OLED, 1080p, 120Hz och 5000mAh för €330
- Fler tecken på att Iphones kommer få USB-C
- Google Pixel Watch kan få fyra år gammalt chipp
Mest läst
- Google listar 100 nyheter som tillkännagavs under I/O
- Google Pixel 6a kostar 459 euro i Europa
- Fler tecken på att Iphones kommer få USB-C
- Moto G82 erbjuder OLED, 1080p, 120Hz och 5000mAh för €330
- Google Pixel Watch kan få fyra år gammalt chipp
- Samsung Galaxy Watch 5 Pro sägs få safirglas och titan
Visa topplistan
Undersökningar

Undersökningar
- Vilken färg har din telefon?
- Använder du regelbundet en mobil plånbok?
- Vad är en dealbreaker för dig i en smartphone 2022?
- Vilket operativsystem kör din dator idag?
- Använder du mörkt eller ljust tema?
- Om du behövde byta märke för nästa telefon, vilket skulle du byta till då?
- Vilka funktioner saknar du i Android?
- Vilken telefon gav dig senast ett starkt habegär?
- Visa alla undersökningar
Sweclockers RSS
- Powercolor Radeon RX 6650 XT Hellhound
- Veckans fråga: Vad är viktigt när du köper robotdammsugare?
- Nvidia ska utöka budgetsegmentet med Geforce GTX 1630
- Kylare till Geforce RTX 4090 Ti dyker upp på bild
- Emagine Steamboat är pytteliten OLED med 4K-upplösning
- SweClockers utser smart brevlåda till bästa lifehacket
- Apple låter applikationer höja prenumerationspriser utan medgivande