Mindre av Samsungs egna appar och anpassningar efter avtal med Google?

Postat:
10:08 - 2014-01-30
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
23

Stora saker händer i Androidvärlden för tillfället. Google och Samsung sluter 10-årigt licensavtal, Google säljer Motorola Mobility till Lenovo, och Samsung, världens största mobiltillverkare, är i färd med att förändra sin mjukvara. Ovanpå dessa fakta har vi spekulationer om att Nexus-serien ska överges till förmån för Google Play-modeller av befintliga enheter.

Att Samsung vill modernisera sin mjukvara är sedan länge bekräftat av tillverkaren. Enligt en rapport från Re/code kan dock förändringarna innebära mer än ett omdesignat TouchWiz, med inslag av det Magazine UX vi sett på Samsungs senaste surfplattor. Enligt oangivna källor blev Google-chefer förfärade när de såg Samsungs tidningsinspirerade gränssnitt under CES i början av januari, som har inslag av Flipboard och Windows 8.

magazine-ux-samsung

Källorna menar att de två företagen har nått ett antal avtal som ska få Samsungs vision av Android att bli mer lik Googles vision. Istället för att Samsungs egna appar och tjänster har en framträdande roll i Samsungs mobiler, ska Googles Androidmotsvarigheter dessutom stå i fokus.

Detta sägs även vara en indikation på hur Google vill få ökad kontroll över Android, trots plattformens öppna källkod. En rapport från ABI berättar att en fjärdedel av alla Androidtelefoner som levererades under fjärde kvartalet 2013 inte hade Googles tjänster eller appar.

Hur pass stor sanningshalt ryktet har får tiden utvisa. Samsung har tacklat uppgifterna med nedanstående kommentar – att de kommer fortsätta använda egna tjänster och differentiera sig genom egna lösningar.

Samsung strives to deliver great user experiences through our mobile devices and, as such, we also offer consumers a wide selection of differentiated service and content offerings. On Samsung’s Android devices, these offerings include Google services in addition to a variety of services offered by carrier providers as well as Samsung’s own proprietary services.

To continue our momentum of delivering great user experiences and bringing greater value to people’s lives, Samsung will continue to identify and provide differentiated and innovative service and content offerings on our mobile devices.