Netflix har uttalat sig om den reklamunderstödda prenumerationen strömningstjänsten introducerade i 12 länder i början av november. Jeremi Gorman, global reklamchef, säger att de är nöjda med de inledande annonsörerna och deras variation av reklam.
Gorman menar att bredden av olika typer av annonsörer även är bra för konsumentupplevelsen, då tittare slipper se samma reklamsnuttar gång på gång. Netflix anser att den ovanligt höga kostnaden för att visa annonser är berättigad för att reklamen visas i en ”miljö med premiuminnehåll”, men Gorman säger samtidigt att marknaden på sikt kommer avgöra vad som är ett skäligt pris.
I dagsläget ingår inte Netflix hela exklusiva utbud i prenumerationen med reklam, på grund av att vissa avtal saknade rättigheter för AVOD (advertising-based video on demand). Enligt Gorman ingår mellan 85–95 procent av Netflix egna innehåll och de arbetar på att säkra rättigheterna för det återstående materialet.
Netflix har inga omedelbara planer på att utöka tillgängligheten. I USA skiljer det bara tre dollar mellan prenumerationen med reklam och den billigaste ordinarie prenumerationen. Skulle prenumerationen släppas i Sverige behöver Netflix sannolikt sänka kostnaden ytterligare för att få folk att nappa.
Senaste artiklarna om NETFLIX
- Disney Plus börjar förhindra kontodelning aktivt i juni
5 apr 2024 | 7 kommentarer - Tio procent tittar fortfarande på Netflix utan att betala
24 mar 2024 | 13 kommentarer - Netflix tillkännager ny säsong av Black Mirror
15 mar 2024 | 1 kommentar - Studie: Svårt att veta var serier kan strömmas
14 mar 2024 | 14 kommentarer - Spelandet på Netflix tredubblades förra året
24 jan 2024 | 4 kommentarer - Netflix har nu över 260 miljoner prenumeranter globalt
24 jan 2024 | 3 kommentarer - Netflix börjar publicera statistik över prenumeranters tittande
13 dec 2023 | 0 kommentarer