Enligt Bloomberg överväger Netflix att ta mellan 7–9 dollar för den kommande prenumerationen som visar reklam. Målet är att locka prenumeranter som anser att Netflix kostar för mycket och kan tänka sig att se reklam i utbyte mot en lägre månadskostnad.
Källan skriver även att Netflix siktar på att visa cirka fyra minuters reklam per timma. Uppgiften kommer från personer som ska ha insyn i Netflix planer. Reklamen kommer visas innan och under filmer och serier – men inte efter.
Bloomberg skriver att Netflix vill undvika att frustrera kunder, exempelvis genom att inte visa samma annonser gång på gång. Reklamen påstås därtill vara mindre riktad, så att de flesta kunder kommer se samma annonser.
Netflix har sagt att den nya prenumerationen förväntas bli allmänt tillgänglig i början av 2023. Microsoft kommer hantera annonseringen. Enligt ett analysföretag kan prenumerationen med reklam generera totalt 8,5 miljarder dollar åt Netflix årligen. Summan inkluderar intäkter från själva prenumerationen och från annonseringen.
Senaste artiklarna om NETFLIX
- Netflix-prenumeranter: Har ni sagt upp Netflix efter nya reglerna?
26 maj 2023 | 109 kommentarer - Netflix stoppar kontodelning i Sverige – det här gäller
24 maj 2023 | 51 kommentarer - Netflix erbjuder nya filter för användares listor
23 maj 2023 | 2 kommentarer - Över en av fyra har valt att se reklam i Netflix
19 maj 2023 | 11 kommentarer - Netflix tappade en miljon tittare i Spanien efter nya reglerna
26 apr 2023 | 12 kommentarer - Netflix ”betalda delande” en framgång, släpps snart i USA
19 apr 2023 | 8 kommentarer - Netflix vill producera färre men bättre filmer
3 apr 2023 | 11 kommentarer