En av Pebbles grundare, Eric Migicovsky, har i ett inlägg på Medium givit sin syn på varför företaget misslyckades och försvann. Idag är det tio år sedan Pebble lanserade sin smartklocka på Kickstarter.
Pebble blev inte bara en av de första moderna smartklockorna, utan en av de mest framgångsrika gräsrotsfinansieringskampanjerna vid den tiden. Företaget lades ned i slutet av 2016, då Fitbit förvärvade Pebbles tillgångar.
Migicovskys inlägg går in på fler detaljer, men i kortet sålde inte Pebble Time från 2015 lika bra som väntat. Pebble fick en massa exemplar över och gick back. Han anser även att det var ett misstag att försöka bredda målgruppen och rikta in sig på träning och produktivitet, något de gjorde i strävan efter kraftig tillväxt.
Andra orsaker som nämns är att ramarna kring skärmen för Pebble Time var alldeles för stora, samt att Pebble begick hybris och dubblerade utgifterna då de förutsåg framtida tillväxt. Hela inlägget kan läsas här.
Senaste artiklarna om PEBBLE
- Pebble-grundaren vill verkligen ha en liten Androidtelefon
17 maj 2022 | 47 kommentarer - Pebble-appen uppdateras, inte längre beroende av Internet
6 apr 2017 | 11 kommentarer - Officiellt: Fitbit förvärvar Pebbles tillgångar, företaget läggs ned
7 dec 2016 | 21 kommentarer - Rykte: Fitbit kommer att förvärva Pebble
1 dec 2016 | 4 kommentarer - Pebble 2, Time 2 och Pebble Core lanseras på Kickstarter
24 maj 2016 | 19 kommentarer - Pebble säger upp en fjärdedel av arbetsstyrkan
24 mar 2016 | 7 kommentarer