Netflix nya regler angående kontodelning, vilka infördes i Sverige 23 maj, har inte oväntat varit impopulära bland kunder. Enligt Netflix egna prognoser och analyser kommer ändringarna dock löna sig på sikt.
En utomstående forskningsrapport från Wells Fargo i mars hävdade även att ändringen skulle bli ekonomiskt gynnsam i Nordamerika. Den analysen var korrekt enligt statistik från Antenna – i alla fall initialt.
Efter att lösenordsdelningen stoppades i USA fick Netflix fler nya användare under fyra dagar än under någon annan fyradagarsperiod efter att Antenna inledde sina mätningar för 4,5 år sedan. Netflix sägs ha fått nära 100 000 nya prenumeranter både 26 maj och 27 maj, vilket innebar en ökning med 102 procent gentemot snittet under de föregående 60 dagarna.
Enligt Antenna vägde ökningen av nya prenumeranter upp motreaktionen från missnöjda kunder som sa upp abonnemangen. I en informell undersökning på Swedroid strax efter regeländringarna, med runt 6300 röster, angav 27 procent att de valt att säga upp abonnemanget medan 42 procent övervägde att göra det.
Cancels also increased during this period, but not as much as Sign-ups. The ratio of Sign-ups to Cancels since May 23rd is up +25.6% compared to the previous 60-day period.