Rapport: Svalt intresse för Netflix prenumeration med reklam

Postat:
15:04 - 2022-12-21
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
4

Intresset för Netflix nya prenumeration som innehåller reklam har inledningsvis varit svalt, enligt en analys av Antenna. Prenumerationen har en snäppet lägre månadskostnad i utbyte mot att reklam visas. Den introducerades i tolv länder tidigare i höst.

I USA ska bara nio procent av Netflix nya prenumeranter i USA under november ha valt reklamupplägget. Skillnaden i månadskostnad är inte stor: $7 istället för $10. Netflix påstås rentav ha fått betala tillbaka pengar till annonsörer eftersom reklamen inte visades för det garanterade antalet tittare. Strömningstjänsten ska ha missat målet med hela 20 procent.

HBO Max prenumeration med reklam var mer populär under sin första månad än Netflix motsvarighet, då 15 procent valde Max reklamstödda prenumeration. En talesperson för Netflix har dock sagt att detta bara är början och att företaget är nöjt med lanseringen, samt med intresset från tv-tittare och annonsörer.