Recension:Nvidia Shield – lever Nvidias spelkonsol med Android upp till förväntningarna?

Postat:
17:00 - 2013-08-29
Skribent:
| Björn E
Kommentarer:
20

Introduktion

När Nvidia höll sin välbesökta presskonferens på CES 2013 var det främst uppföljaren till Tegra 3 –  Tegra 4 SoC – som alla väntade på att höra om. När så Nvidia i slutet även presenterade den nya Android-baserade konsolen Nvidia Shield, som då hade arbetsnamnet Project Shield,  var det många förvånade ansikten som tittade på när Nvidia:s VD Jen-Hsun Huang visade upp en prototyp av konsolen och dessutom berättade om funktioner som att kunna strömma spel från en PC. Nu cirka 7 månader senare efter diverse förseningar och en prissänkning har Nvidia Shield äntligen släppts, åtminstone i USA och Kanada och vi har självklart importerat en för att se vad den går för. Den finns dock att köpa också i Sverige enligt Prisjakt, men då handlar det troligtvis om gråimport.

Nvidia Shield är egentligen den första ”riktiga” handhållna konsolen som använder sig av Android. Den är även en av de första enheter som använder sig av Tegra 4 och kan därför ses som en sorts uppvisningsprodukt för att visa hur bra Tegra 4 fungerar tillsammans med Android. Den kan även ses som den första produkten för Nvidia:s vision om ”spel i molnet”, ett sorts ”proof of concept” som ska visa att tanken att strömma PC-spel från en server är genomförbar.

Specifikationer

Specifikationer Nvidia Shield
Releasedatum Sommaren 2013, dock endast USA/Canada, Europa ryktas få Shield under hösten 2013
Processor 1,9GHz quad-core
Plattform Tegra 4
Grafikkrets GeForce med 72 kärnor
RAM-minne 2GB
Inbyggt minne 16 GB / stöd för minneskort via mikroSD
Skärm 5″ / 1280×720 / 294 PPI
Skärmtyp IPS
Kamera Ingen
Främre kamera Ingen
Vikt 579g
Höjd, bredd, djup 57 x 158 x 135 mm
Batteri 28.8 Wh, 5760mAh
Kommunikation microUSB, Bluetooth 3.0, Wi-Fi 802.11 n, dual-band, mini-HDMI
Sensorer GPS, accelerometer, gyro
FM-radio / NFC Nej/Nej
Tal / standbytid
Nätverk
Övrig info 3,5mm-jack. Fast batteri. Knappar och två analoga styrspakar.

cpuz-1 cpuz-2 cpuz-3

Nvidia Shield är som sagt utrustad med Nvidias Tegra 4-plattform med fyra stycken Cortex A15-kärnor med en klockfrekvens på 1,9GHz samt en femte lägre klockad A15-kärna, som tar hand om bakgrundsprocesser och används för att dra ned på energiförbrukningen. Grafikdelen har 72 kärnor och uppges vara mycket snabbare än den som sitter i Tegra 3.

På minnessidan har vi 2 GB LPDDR3 RAM-minne och 16 GB flash-minne varav 12.7 GB är tillgängligt för användaren. Det finns även stöd för minneskort för den som behöver. Skärmen är 5 tum stor med en upplösning på ”endast” 1280×720 eller 720P vilket innebär en pixeltäthet på 294 ppi. Skärmen sitter ihop med kontrollen och kan vikas upp i valfri vinkel.

Nvidia har inte stoppat i några kameror i Shield utan valt att fokusera på spelande vilket även innebär att man inte kan ringa telefonsamtal med den. Batteriet är på massiva 5760 mAh och är inbyggt och kan därför inte bytas ut.

Nvidia har valt att modellera Shield efter en vanlig handkontroll för konsoler. Den liknar mer en handkontroll för Xbox 360 än en för Sony PS3 men till exempel placeringen av de analoga styrspakarna har inspirerats av PS3-kontrollen. Nvidia Shield är riktigt tung. Enligt specifikationerna ska den väga 579 gram men vår våg visar hela 591 gram. Detta kan jämföras med exempelvis en Sony Tablet Z som väger 409 gram. Det är dock fortfarande mindre än vad en iPad 3 väger (613 gram).

Eftersom detta är en bärbar spelkonsol är det inte förvånande att Nvidia utrustat Shield med en mängd med knappar och styrspakar. Vi hittar två analoga styrspakar, 4 ”spel-knappar” (A,B,X och Y), 4 stycken axel-knappar, ett styrkors, 4 stycken knappar som bland annat emulerar ”start”- och ”tillbaka”-knapparna på konsolkontroller samt en rund Nvidia-knapp som startar den speciella Tegra Zone-mjukvaran.

Konsolen har två ordentliga högtalare på ovansidan av kontrollen som ger oss stereoljud.

I kartongen

shield_box

Nvidia Shield levereras i en snygg liten kartong som har det svart-gröna färgschema som vi har blivit vana vid att se från Nvidia.

shield_open1

När vi lyfter på locket möts vi av en väl inpackad Nvidia Shield under ett lager av skyddsplast. Under konsolen hittar vi följande tillbehör:

  • AC-adapter som skickar ut 5V==2.1A.
  • USB-kabel
  • Poster som visar de viktigaste funktionerna hos Nvidia Shield
  • Liten manual

Med tanke på priset hade vi gärna sett ett headset och någon sorts väska inkluderat. Nvidia kommer släppa en väska som tillbehör men vi tycker att de kunde skickat med den från första början.

Utseende, byggkvalité och konstruktion

shield_1

shield_2 shield_3 shield_undersida

Nvidia Shield är en välbyggd konsol. Den påminner som vi noterade tidigare mycket om handkontrollen för Xbox 360 även om den naturligtvis är betydligt tyngre. Hur vi än försöker vrida konsolen så hör vi inget ljud från den och chassit ger inte med sig. Konsolen blev försenad en månads tid på grund av ”mekaniska” problem men så vitt vi kan se så är det inget som märks hos den färdiga produkten.

Nvidia har sett till att främst använda sig av ett matt material för Shield. Det innebär att vi i stort sett slipper fula fingeravtryck på handkontrollen förutom på ett par ställen. Baksidan är täckt av ett gummiartat material som gör kontrollen bekväm att hålla i.

Skärmen sitter ordentligt fast och kan vridas så den ligger platt i linje med resten av konsolen. Det innebär att det är väldigt enkelt att ställa in en vinkel på skärmen som passar användaren bra nästan oavsett position.

Nvidia har valt att sätta in en liten fläkt i Shield. Fläkten är väldigt tyst och förutom att den väldigt sällan går igång så måste vi sätta örat mot fläktöppningen längst fram för att ens ana att den är där.

Det är första gången vi ser en fläkt i en bärbar enhet med Android. En fläkt tyder förstås på att enheten blir osedvanligt varm under i alla fall belastning. Konkurrerande enheter som exempelvis PS Vita saknar fläkt.

Anslutningar

shield_frontbuttons

Det finns tre stycken anslutningar på baksidan av konsolen.

  • mini-HDMI
  • mikro-USB
  • 3.5-tum hörlursuttag

Vi är förvånade över att Nvidia använder ett mini-HDMI-uttag istället för mikro-HDMI som i det närmaste blivit standard på senare tid bland många telefoner och surfplattor. Vi kan bara anta att det beror på att en mini-hdmi-kontakt ger bättre hållbarhet.

Vi hittar även här en liten öppning för minneskort av Mikro-SD-typ.

Knappar

Med tanke på att detta är en spelkontroll så är de olika knapparna och styrspakarna väldigt viktiga.

shield_buttons

Styrkorset har en bra känsla och fungerade bra för oss i de spel som stödde det. De analoga styrspakarna sitter lite för centrerat för undertecknads smak men är annars väldigt sköna att använda. Självklart går de att trycka ner och användas som knappar. Under alla timmar vi spelade så hade vi inte heller några problem med de fyra ”spel-knapparna”. Inga knappar fastnade eller hade någon tendens att vara tröga. Även de fyra axelknapparna fungerade utan några problem och svarar bra när vi klickar på dem.

I mitten av kontrollen hittar vi 5 specialknappar plus en stor Nvidia-knapp. Volym-knappen tar fram en volymstapel på skärmen som kan ändras vi touch. Hem och bakknappen gör samma sak som på till exempel telefoner men kan även användas i strömmande PC-spel. Den övre högra knappen har ingen funktion i Android utan verkar endast användas när vi strömmar PC-spel.

Datahastigheter och trådlöst nätverk

Då vi förväntas strömma PC-spel till Nvidia Shield är det viktigt att prestandan hos det trådlösa nätverket är så bra det kan bli. Nvidia har stoppat in en MIMO-konfiguration vilket innebär två antenner för att skicka data och två antenner för att ta emot data. Vi hade hoppats att se stöd för 802.11ac men får nöjda oss med 802.11a/b/g/n. Vi hittar dock stöd för både 2.4 GHz och 5 GHz-banden och Nvidia rekommenderar 5 GHz-bandet när vi ska strömma PC-spel.

När vi ansluter via 5 GHz-bandet till vår router och kör Bredbandskollen via vår 100 Mbit/s-fiberuppkoppling får vi ut cirka 60 Mbit/s och när vi byter till 2.4 GHz-bandet så sjunker hastigheten till omkring 45 Mbit/s.

Vi har inte erfarit några problem med nätverket utan när vi väl kopplat upp oss tappar inte Shield signalen. Mottagningen är också bra.

Ljudegenskaper

Nvidia Shield kommer med stereohögtalare på ovansidan av kontrollen. Ljudkvalitén är bra även om basen lämnar en del att önska. Det går att dra upp ljudet högt utan att det ”skorrar”.

Bildskärmen och digitizern

I en tid då de flesta tillverkare stoppar in 5-tum eller större skärmar med full-HD-upplösning (1920x1080p) väljer Nvidia istället att visserligen ha en 5-tums skärm men ”endast” en upplösning på 1280×720. Det ger oss fortfarande en pixeltäthet på 294 ppi och med tanke på att vi automatiskt har skärmen lite längre bort från ansiktet än en telefon eller surfplatta så känns det inte alls som vi egentligen saknar den högre upplösningen.

viewangle

Skärmen är av IPS-typ och har väldigt bra betraktningsvinklar. Vi kan i stort sett titta på skärmen från sidan utan att färgerna förändras. Färgerna är klara och fina och även svärtan känns bra. Det finns ingen automatisk inställning för ljusstyrkan utan den måste sättas manuellt.

Skärmen är som de flesta andra rörelsekänsliga skärmar högblank och speglar därför mycket av omgivningen. Drar vi upp ljusstyrkan så blir det bättre men i starkt solljus är det svårt att se vad som händer på skärmen.

Det finns fortfarande mycket utrymme runt skärmen och det ser ut som Nvidia borde kunna stoppa in en 6-tums skärm i Nvidia Shield 2 utan att göra något annat än att minska på ramens bredd.

Mjukvaran

Nvidia har valt att skicka med en i stort sett ren version av Android 4.2.1. Det vill säga som Android ser ut i Googles Nexus-enheter. Med tanke på hur ny Android 4.3 är så är det fånigt att klaga på att Nvidia ännu inte har uppdaterat till Android 4.3 men det borde inte vara för svårt för Nvidia att göra det när de verifierat att deras Nvidia Tegra Zone fungerar.

De applikationer som Nvidia skickar med utöver de som vanligen ingår med Android är:

  • Nvidia Tegra Zone – programmet som bland annat sköter strömningen från en PC.
  • Twitch – låter oss se på spel som strömmas i real-tid
  • Hulu Plus – filmtjänst som endast fungerar i USA.
  • Expendable Rearmed – en så kallad ”twin-stick” shooter
  • Sonic 4 Episod II – Klassisk Sonic

Webbläsaren

web

Webbläsaren som kommer med Nvidia Shield är den som är standard för Android 4.2.1, Chrome. Prestandan hos webbläsaren är utmärkt. Vi testade att ladda in olika ”tyngre” webbsidor och upplevde inget dåligt flyt eller hackande när vi scrollar runt bland sidorna.

Galleri och mediaspelare

Nvidia har inte lagt in någon speciellt galleri eller mediaspelare utan skickar med den vanliga som kommer med Android 4.2.x. Mediaspelaren spelar upp det mesta vi slänger på den men har problem med filer som har DTS-ljud. Eftersom detta är Android så är det dock bara att installera en annan spelare som till exempel Archos Videoplayer för att få även DTS-ljud.

Faktum är att Nvidia Shield även fungerar bra som filmspelare då det är enkelt att vinkla skärmen för bästa bild samtidigt som handkontrollen är så pass tung att du inte behöver vara orolig att den tippar.

Android-spel och appar

Till skillnad från till exempel Ouya så har vi full tillgång till Google Play på Nvidia Shield. Visserligen erbjuder Nvidia programmet Tegra Zone men det handlar bara om att visa upp spel som är optimerade för Tegra och för Nvidia Shield. Väljer vi att ladda ner ett spel så hamnar vi i Google Play.

Men hur fungerar det då? Låt oss först ta hand om det negativa. Spel och appar som inte stöds av handkontrollen och som endast stödjer touch går visserligen att använda men upplevelsen är långt ifrån optimal. Det finns inget bra sätt att hålla enheten på om man till exempel har en app som vägrar visa sig i landskapsläge och spel som har skärm-kontroller blir väldigt obekväma att spela en längre tid.

Ytterligare en negativ sak är att det är svårt att veta vilka spel som faktiskt fungerar bra med Shield. Nvidia har en lista över optimerade spel och dessa syns även i Tegra Zone och det finns även en längre lista på ”övriga” spel som ska fungera. Men problemet är att dels listan inte är speciellt uppdaterad men dessutom säger den inte mycket om hur bra Shield fungerar. Reckless Racing 2 får vi till exempel endast att fungera om man väljer auto-gas medan Reckless Getaway fungerar bättre. Mini Army ska fungera enligt listan men när vi testar så lyckas vi inte få igång handkontrollen. Några användare bland XDA-Developer har skapat ett Google Docs-dokument där Shield-ägare kan skriva in hur bra eller dåligt ett spel fungerar, något vi tycker Nvidia själva borde erbjuda.

Spel som Mini Motor RacingReal Racing 3Need For Speed: Most WantedGalaxy on Fire 2 HDSine Mora och många andra spel skulle alla vinna massor av att stödja handkontroller men när vi installerar dem och testar så får vi bara välja mellan olika sätt att styra på via touch-skärmen. Det är frustrerande och ett problem som Nvidia skulle behöva jobba med att ta hand om genom att uppmuntra utvecklare att lägga till stödet, kanske genom en viss ersättning, och Google borde se till att göra det möjligt att markera hur bra ett spel eller program stödjer handkontroller, lite som spelbutiken Steam gör idag.

Expendable Rearmed Riptide GP 2

Real Boxing Real Boxing

Nu till det positiva. Spel där handkontrollen stöds blir normalt mycket roligare att spela än med touch-kontroller. Bland dessa spel hittar vi till exempel Riptide GP2, Shadow Gun: DeadZone, Real Boxing, Modern Combat 4, Asphalt 8 och Dead Trigger. I Riptide GP 2 förbättrade vi till exempel våra tider ordentligt och spelet Real Boxing känns som gjord för en handkontroll. FPS-spel som Shadow Gun:DeadZone, Modern Combat 4 och N.O.V.A 3 blir plötsligt spelbara och känns nästan som ”riktiga” konsolspel. Kort sagt, stöds handkontrollen transformeras många av spelen från att vara ganska mediokra till att faktiskt bli riktigt roliga att spela.

Gameloft har nyligen lagt till stöd för Shield i bland annat Modern Combat 4 och N.O.V.A. 3 och har lovat att många nuvarande och många framtida spel kommer stödja konsolen. Vi får hoppas fler utvecklare följer efter.

Det finns möjligheter att kringå en del av problematiken om du rootar Nvidia Shield. I programmet GameKeyboard går det att konfigurera handkontrollen till att emulera touchkontroller, men det är inte lika smidigt och fungerar inte lika bra som om spelen direkt stödjer en handkontroll. Android i sig har sedan premiären av 3.1 officiellt stöd för handkontroller.

ardrone

En app som vi var glada över visade sig vara optimerad för Nvidia Shield är fjärrstyrningsprogrammet för AR Drone 2.0 quadcopter. Helikopter går att styra relativt bra via skärmkontroller men tillsammans med Nvidia Shield blir det en oslagbar kombination. Vi upplevde att vi fick mycket bättre kontroll över helikoptern och kunde genomföra manövrar som varit svåra utan.

Emulatorer

nds_emulator

Nvidia Shield är nästan den perfekta emulator-kontrollen. Vi testade flera emulatorer och de flesta fungerar utmärkt tillsammans med konsolen. Vi testade till exempel den nya Nintendo DS-emulatorn DraStic tillsammans med några klassiker och de fungerade exemplariskt, likaså gäller det M64 (Nintendo 64) och RetroArch (diverse spelkonsoler som till exempel SNES och NES). Det enda problemet vi noterade var att det i några fall dök upp en liten fördröjning på ljudet, men vad kontrollen berör fungerade det som sagt fint.

Strömma PC-spel

PCGames

Alla produkter behöver något som differentierar dem från konkurrenterna. Det faktum att Nvidia Shield är en bärbar spelkonsol med Android är i sig unikt men det går samtidigt att skaffa separata handkontroller till telefoner och surfplattor, så det är i sig inte nödvändigtvis nog för att motivera ett köp. Den funktion som definitivt är unik för Nvidia Shield är möjligheten att spela PC-spel på den genom att strömma dessa från en separat dator. Funktionen är visserligen fortfarande i betastadiet men fungerar redan nu förvånansvärt bra.

Ace Combat Ace Combat

Egentligen handlar det inte om något annat än att strömma en video-ström. Datorn där spelet ligger måste ha ett Nvidia GeForce GTX 600+ grafikkort. Dessa kort kan hårdvarukoda h.264/AVC-video vilket ger oss en väldigt liten fördröjning (latency) mellan det som händer på skärmen och den som skickas i en video-ström till Nvidia Shield.

Bioshock: Infinite Bioshock: Infinite

Det finns två sätt att välja vilket spel som ska strömmas. Först har vi de spel som Nvidia direkt själva stödjer via sitt program GeForce Experience som också måste vara installerat på datorn. Dessa dyker upp under menyn ”PC Games” i appen Tegra Zone. De spel som när vi skriver detta stöds direkt av Nvidia är:

  • Batman: Arkham City
  • Bioshock: Infinite
  • Borderlands 2
  • Call of Duty: Black Ops 2
  • Call of Juarez: Gunslinger
  • Crysis 3
  • Dead Island: Riptide
  • Devil May Cry (DMC 5)
  • DIRT 3
  • Dirt Showdown
  • Dishonored
  • F1 2012
  • F1 Race Stars
  • FIFA 13
  • Grand Theft Auto: Episodes From Liberty City
  • Grand Theft Auto 4
  • GRID 2
  • GTA IV: Episodes From Liberty City
  • Half-life 2
  • Just Cause 2
  • Left 4 Dead 2
  • Metro 2033
  • Metro: Last Light
  • Mortal Kombat Komplete Edition
  • Pressure
  • Resident Evil: Revelations
  • Resident Evil 6
  • Skyrim
  • Sniper: Ghost Warrior 2
  • Star Trek
  • The Witcher 2: Assassins Of Kings
  • Tomb Raider 2013

Även om majoriteten av spelen ligger i Steam så stöds även några spel som kräver Origin, till exempel Fifa 2013.

steam_big4

steam_big3 steam_big2

Den andra vägen det går att spela PC-spel på är via Steam Big Screen. Klienten startas via Tegra Zone och både ser ut och fungerar som på datorn. Steam Big Picture låter oss komma åt alla Steam-spel oavsett om de verkligen fungerar eller inte. Steam visar visserligen hur bra spelen stödjer handkontroll men det är ingen garanti att de kommer fungera i Nvidia Shield.

shield_computer

För att testa funktionen satt vi ihop en relativt enkel dator:

  • CoreI7-2600K
  • 8 GB DDR3
  • Asus Z77-M Pro moderkort
  • 180 GB Intel SSD
  • Zotac GTX760 AMP Edition
  • Corsair 600W PSU

Med tanke på att det är datorn som gör allt jobb är det komponenterna som bestämmer hur bra spelen ser ut och flyter. Vad man kan tänka på är att spelen endast kommer strömmas i upplösningen 1280×720/720p vilket innebär att det inte alls behövs en monster-speldator. I vårt fall hade vi till exempel utan problem kunnat använda en billigare CoreI5-processor och ett grafikkort från GTX6xx-serien.

Skyrim Skyrim

Funktionen är fortfarande i beta-stadiet och vi måste även lägga in beta-drivrutiner för grafikkortet och ställa in Steam-klienten att hämta hem den senaste beta-versionen då Shield-stödet inte finns i den stabila versionen av Steam.

Bioshock: Infinite bioshock4

Så hur fungerar det? Trots buggar och lite småproblem måste vi säga att det ofta fungerar alldeles utmärkt. Vi har strömmat Portal 2, Bioshock Infinite, Borderlands 2, Skyrim, F1 Superstars, Spelunky och Ace Combat och det är en mäktig upplevelse att spela ett fullfjädrat spel på en liten handkonsol. Ett vanligt argument mot Nvidia Shield är att ”ingen vill spela ett PC-spel på en liten 5-tums skärm” men det kan vi inte hålla med om. Skärmen är stor och bra nog för att man utan problem dras in i spelen och vi satt i många timmar och njöt av dessa underbara PC-spel och inser vad vi missar när vi sitter med ”vanliga” mobilspel. Självklart kommer upplevelsen inte kunna mäta sig med den hos en dator med flera stora skärmar men å andra sidan vinner vi möjligheten att sätta oss och spela precis där vi vill i trädgården eller lägenheten/huset.

F1 Stars portal1

En av ”bristerna” hos PC-strömningen är att det för närvarande är begränsat till det lokala nätverket. Att strömma spel via internet är inte helt nytt utan har redan gjorts av företag som OnLive och Gaikai men där har det handlat om tjänster som kostar pengar och kvalitén inte på långa vägar motsvarar vad vi erfar med Shield.

Det finns dock ett par problem med att strömma spel via Internet hemifrån. Först och främst behovet av bandbredd. Om du ska strömma spel hemifrån krävs hygglig bandbredd också uppströms. Har du en 100/100 Mbit/s-fiberuppkoppling kanske det inte känns som något problem men för majoriteten av de som sitter med ADSL eller VDSL krävs en ordentlig reduktion i bitrate/kvalitet på videoströmmen för att det skall fungera bra. Det andra problemet har med latenser att göra, d v s fördröjningen som uppstår till följd av att signalen måste färdas ett längre avstånd. En för stor fördröjning gör att spelen inte känns responsiva.

Genom att just nu begränsa PC-strömning till det lokala nätverket så kan Nvidia försäkra sig om att bandbredden är bra nog samt att fördröjningen minimal. Det betyder dock inte att vi inte kommer se någon sorts PC-strömning över nätet i framtiden. Samtidigt som Nvidia presenterade Tegra 4 och Nvidia Shield så visade man även upp Grid som är grunden i deras ”cloud-gaming”, d v s ”moln-spel”.  Grid består av specialgrafikkort där 2-4 grafikkretsar har satts ihop. Dessa kan sen stoppas in i servrar och användas för att erbjuda samma sorts PC-strömning som vi får genom ett estanka GTX 6xx/GTX7xx för Nvidia Shield, dock till många fler samtidiga användare. Det känns inte alltför orealistiskt att vi kan se många företag erbjuda strömning av PC-spel i framtiden och att en enhet som Nvidia Shield då kan ansluta sig och användas som kontroll (och skärm).

Man ska dock inte underskatta möjligheten att strömma PC-spel via lokala nätverket. Idag är det få som lagrar sin musik, sina bilder och sina filmer lokalt på arbetsstationen utan oftast ligger de på en NAS eller lagringsserver. Om allt går som Nvidia vill så kommer vi inom en inte allt för lång framtid kunna bygga en lite mer kraftfull ”spel”-server med ett eller fler grafikkort som sen strömmar ut spelen till till exempel en Nvidia Shield eller varför inte en Nvidia-byggd surfplatta eller Chromcast-variant för spel. Möjligheterna är stora och nya radiostandarder som 802.11ac och LTE Advanced bidrar förstås till att elda på utvecklingen.

Nvidia är för övrigt inte ensamma om denna vision och Sony PSP Vita ska enligt uppgift kunna köra Playstation 4-spel via remote play. Även Nintendo har en liknande funktion tillgänglig i sin Wii U för vissa spel.

TV-anslutning

Nvidia Shield erbjuder två vägar att ansluta en TV på. Dels kan vi använda oss av mini-HDMI-kontakten eller så kan vi använda oss av Miracast-stödet under förusättning att vi har en Miracast-kompatibel mottagare.

För tillfället klarar Shield endast av att mata ut bild i 720p när vi spelar spel eller bläddrar runt i Android:s gränssnitt. Använder vi oss av en spelare som MX Player så får vi ut film i 1080p. Nvidia har sagt att man planerar att även stödja 1080p för spel och Android:s gränssnitt i en framtida uppgradering.

Att mata ut bilden för Android-spel är tyvärr inte speciellt imponerande. Det märks att det är en 720p-bild som matas ut och det är uppenbart att de flesta spel inte är gjorda för att visas på en så pass stor skärm som en TV är. Brister i bilden som knappt syns på en skarp 5-tums skärm blåses upp och syns väldigt bra på en 40-tums TV. PC-spel ser mycket bättre ut men vi noterade en minimal extra fördröjning som gjorde att det inte kändes lika bra som när vi spelar direkt på Nvidia Shield.

2013-08-21 01.32.07

Tyvärr kunde vi inte testa Miracast-stödet då vi fick autentiseringsproblem när vi försökte ansluta till vår miracastmottagare Netgear Push2TV. En intressant sak är att Nvidia har något de kallar ”Game mode” som ska förbättra prestandan hos spel som visas på en TV.

Buggar och problem

Nvidia Shield bjuder trevligt nog på en relativt buggfri upplevlese och de flesta problem vi stött på har haft med spelkompatibilitet och PC-strömningen att göra. En bugg som Nvidia sagt sig jobba på är att Nvidia Shield ibland inte ökar klockfrekvenserna tillräckligt fort efter viloläge och att man under 5-10 minuter kan råka ut för sämre prestanda. En annan begränsning som visserligen inte är en bugg men något Nvidia lovat ta hand om är det faktum att det  inte går att flytta något program från primärminnet till ett microSD-kort. Det innebär att användare endast har ca 13 GB plats tillgängligt för spel- och programinstallationer; något som snabbt äts upp när vi installerar spel som Asphalt 8, Modern Combat 4 och N.O.V.A 3. Musik, bilder och film kan däremot fortfarande läggas på microSD-kortet.

Uppdatering: Nvidia släppte den 29 augusti en uppdatering för Shield som gör det möjligt att flytta spel och applikationer till SD-kortet. Problemet med begränsad mängd inbyggt minne går med andra ord att lösa genom att skaffa ett någorlunda snabbt microSD-kort.

PC-strömningen är först och främst väldigt känslig för vilken router som används. Nvidia har en lista över routrar de testat och har du inte en av dem får du ingen garanti för att det fungerar smärtfritt. Vi testade först med en splitterny DLink 868L och kunde inte få någon kontakt alls med datorn som vi hade byggt för testet. Först när vi bytte till en gammal Linksys W610N accesspunkt, inte heller den på listan, och anslöt Shield mot den så fick vi kontakt. En Asus RT-AC66U fungerade också bra. När du väl får kontakt med PC:n så är strömningen känslig för störningar i nätverket och vi hade även mindre problem med att spel kunde hänga sig och att vi då fick gå ner till datorn för att starta om Steam.

Batteritiden

[bench]battery|nvidia shield[/bench]
Nvidia har installerat ett rejält batteri om 5760 mAh. De flesta topptelefoner kretsar idag kring 2500-3500 mAh. Spelar vi mer avancerade Android-spel med skärmen inställd på ca 50% ljusintensitet håller batteriet i cirka 4-5h, vilket är något bättre än bland topptelefonerna Spelar vi däremot upp film (och strömmar PC-spel då de strömmas som video) kommer vi istället upp i strax över 10 timmar. Vi provade strömma en hel del PC-spel och noterade att batteriet inte alls dräneras lika snabbt som vi förväntat oss. Klart står att Tegra 4 är en energihungrig plattform vid belastning vilket inte minst fläkten är ett bevis på.

Prestanda och grafer

gaming1-2

[bench]system|nvidia shield[/bench]

Av de 16GB flashminne som följer med Shield är ca 13 GB tillgängligt efter start. Tyvärr så kan vi inte flytta appar till minneskortet och det är alltså plats som finns tillgänglig för appar och spel. Av de 2GB RAM enheten levereras med är närmare 1900MB tillgängligt för användaren efter att komponenter så som radiodel lagt beslag på sitt.

I Geekbench2 minnestest kan vi se att Tegra 4 dominerar bland konkurrenterna med siffror som tyder på en fördubbling av minnesbandbredden. Vi har sett liknande siffror i Qualcomms konkurrerande Snapdragon 800-plattform.

[bench]cpu|nvidia shield[/bench]

I testmomenten som mäter systemprocessorns beräkningskraft toppar Nivida Shield samtliga delmoment. En del av förklaringen ligger troligtvis bakom den förbättrade minnesprestandan. Qualcomms Snapdragon 600-plattform som tidigare varit rekordhållare får se sig omsprungen med en i flera fall stor marginal.

[bench]gpu|nvidia shield[/bench]

Grafikdelen är något av paradnumret i Tegra 4 vilket inte är så konstigt med tanke på Nvidias bakgrund i grafikvärlden. Än en gång ser vi samma mönster som i tidigare testmoment med Nvidia Shield och Tegra 4 i topp. Vi skall dock ha i åtanke att Shield har en upplösning på 720p medan telefoner som Xperia Z, Galaxy S4 och HTC One kör 1080p vilket innebär fler pixlar att rita upp.

I 3DMark körs vissa testmoment däremot i ”off screen-läge” i 1080p oavset enheternas upplösning vilket innebär att skillnaden i faktisk upplösning inte längre spelar någon större roll. Detsamma kan sägas om Windmill som kör 720p i samma läge. I dessa testmoment ser vi fortfarande en klar dominans bland Tegra 4 och får därför konstatera att Nvidia gjort ett bra jobb med grafikdelen.

Överlag är Tegra 4 ett riktigt kraftpaket och vi ser fram emot att jämföra den mot Qualcomms Snapdragon 800-plattform som dyker upp i bland annat LG G2 till hösten. Det har tidigare publicerats prestandasiffror som ligger nära vad Tegra 4 presterar, men har då handlat om prototyper eller utvecklingsenheter med betamjukvara. Hur det blir i skarpt läge återstår därför att se.

Communityvänlighet

Det går att låsa upp boot-loadern på Nvdia Shield och efter det roota enheten. På XDA-Developer finns det redan en hel del utveckling runt konsolen och även om det inte tycks finnas några spännade ROM-projekt att välja på ännu kommer det förhoppningsvis dyka upp i framtiden. Root är i sig bra att ha då det gör det möjligt att använda appar för att mappa touch till knapparna på kontrollern.

Slutsats

Det råder ingen tvekan om att Nvidia Shield är en nischprodukt som riktar sig till en snäv grupp konsumenter. Det är inte helt långsökt att anta att detta delvis är en produkt som Nvidia skapat för att visa upp Tegra 4 men även för att testa strömning av PC-spel i lite större skala.

Som en vanlig Android-enhet är Nvidia Shield medelmåttig. Prestandan är förvisso exemplarisk och skärmen bra men det är helt enkelt inte smidigt att använda vare sig appar eller spel som förlitar sig på touchfunktionaliteten. Visserligen kan vi använda styrspakarna och knapparna även som navigeringshjälp i Android men de har begränsad användning i vanliga appar.

Som Android-spelkonsol är Nvidia Shield desto bättre. Många spel som egentligen inte riktigt passar för touch-kontroller blir enormt mycket bättre om de har stöd för handkontrollen. Problemet är att alldeles för få spel stödjer handkontroller och det blir inte bättre av att det är i stort sett omöjligt att leta upp dem då Google Play inte visar den informationen. Frågan är också om det inte är mer prisvärt att köpa en PS3-kontroller och koppla den mot telefonen eller surfplattan, eller varför inte en tredjepartsprodukt som Gameklip eller MOGA? Det är fortfarande skönt att ha en pryl som gör allt utan behov av att koppla ihop handkontroll och telefon/sufplatta men frågan är om det är värt 2000 kr endast för det.

Det är dock som tunn klient för PC-spel som Nvidia Shield briljerar och där vi hittar det som vi nog får kalla enhetens ”killer feature”, den där funktionen som faktiskt gör det värt att lägga ut 2000-3000 kr för att lägga vantarna på den. Trots att funktionen fortfarande är i beta-stadiet och det fortfarande finns problem så är det helt enkelt en underbar funktion när det fungerar. Trots farhågor så är skärmen inte för liten och PC-spel kommer till sin rätta även här. Möjligheten att kunna sitta i soffan, i sängen eller ute på balkongen och spela Skyrim, Bioshock eller något annat av de spel som stöds är mycket värd för många av oss som av olika anledningar inte alltid har möjlighet att sätta oss vid en dator och spela; exempelvis många av oss med småbarn.

Med allt detta i åtanke är det svårt att rekommendera Nvidia Shield. De har gjort ett utmärkt jobb med konsolen och levererat en högkvalitativ produkt. Spel som stöds fungerar mycket bra och vi gillar verkligen PC-strömningen. Men om du inte är intresserad av att strömma PC-spel blir Nvidia Shield en ganska dyr leksak, åtminstone så länge som så pass få Android-spel stödjer handkontroller. Undertecknad är dock såld och kommer att köpa en egen Nvidia Shield inom en snar framtid.