Samsung Sverige berättar om Galaxy Note 7-kundernas alternativ

Förtydligar vidare att problemet endast gäller Note 7

Postat:
20:51 - 2016-10-12
Skribent:
| Hugo
Kommentarer:
68

Få har nog missat den senaste tidens hysteriska kalabalik kring Samsungs senaste flaggskepp Galaxy Note 7, som i flertalet fall runtom i världen har fattat eld eller till och med orsakat mindre explosioner. Samsung återkallade uppskattningsvis 2,5 miljoner Note 7 och trodde sig ha fixat problemet, men snart visade det sig att även somliga av de åtgärdade telefonerna hade börjat brinna.

Detta fick Samsung att slutligen kasta in handduken och helt och hållet avbryta all produktion och försäljning av Galaxy Note 7, till synes för gott. Problemet är bara att de redan har sålt miljontals exemplar världens över, och även om den svenska butikspremiären aldrig hann ske i någon större bredd (i dagsläget tycks endast gråimporterade exemplar ha nått fram till svenska konsumenter) så hann väldigt många svenskar förbeställa, och betala för, sina exemplar av Note 7.

Samsung Sverige låter idag officiellt meddela att kunder som har betalt för en Galaxy Note 7 har följande alternativ att välja mellan:

* Byta ut Galaxy Note7 mot en Galaxy S7 eller Galaxy S7 edge (och få ersättning för prisskillnaden)
* Häva köpet och få pengarna tillbaka

Vi har vidare sett indikationer på att Samsung i möjlig mån kommer försöka gottgöra berörda kunder genom speciella erbjudanden, men exakt vad kompensationen består av och kan tänkas handla om är oklart.

Samsungs svenska pressmeddelande i sin helhet:

Samsung ber konsumenter om ursäkt

Även om försäljningen av Galaxy Note7 inte påbörjats i butik i Sverige uppmanar Samsung idag de konsumenter som eventuellt har en Galaxy Note7 att göra en back-up av all information, stänga av den och sluta använda produkten. Vi vill också vara väldigt tydliga med att detta enbart handlar om Galaxy Note7 och inga övriga produkter.

Samsung arbetar nära operatörer och återförsäljare i Norden för att säkerställa att konsumenter ska kunna ändra sin beställning från en Galaxy Note7 till en Galaxy S7 eller S7 Edge till förmånliga villkor. Konsumenter som väljer att byta sin telefon till en annan modell kommer att få tillbaka prisskillnaden eller pengarna tillbaka om man vill häva sitt köp.

Ytterligare information om hur man ska gå tillväga som konsument kommer att kommuniceras via Samsungs hemsida och direkt mot berörda konsumenter löpande.

I Sverige kommer berörda konsumenter att erbjudas följande alternativ:

Byta ut Galaxy Note7 mot en Galaxy S7 eller Galaxy S7 edge (och få ersättning för prisskillnaden)
Häva köpet och få pengarna tillbaka
“Våra konsumenters säkerhet är vår högsta prioritet och även om vi inte har påbörjat försäljningen av Galaxy Note7 i butik i Sverige så vill vi uppmana de som eventuellthar en Note7 att sluta använda produkten, göra en back-up och stänga av den”, säger Lars Jansson, Corporate Vice President & Head of Mobile Division Samsung Electronics Nordic.

“Vi vill verkligen be om ursäkt till våra Galaxy Note7-kunder för att vi inte kunnat leva upp till den kvalitet och höga standard som ni förväntar er av Samsung. Vi är tacksamma för ert tålamod under den här tiden och vill understryka att vi är oerhört ledsna för de besvär som detta inneburit”, säger Lars Jansson.

Samsung fortsätter att samarbeta nära relevanta myndigheter för att ta alla nödvändiga steg för att lösa den här situationen. Nu ligger vårt fokus på att snabbt byta ut alla Galaxy Note7 för att minimera risken för konsumenter. Om du som konsument har frågor eller funderingar uppmanar vi dig att kontakta vår kundtjänst på 0771- 72 67 86.