Samtliga utvecklare kan nu svara på recensioner i Google Play Store [Notis]

Postat:
11:12 - 2013-05-14
Skribent:
| Viktor Å
Kommentarer:
10

Användarrecensioner i Google Play Store har alltid givit upphov till en tudelad upplevelse för många utvecklare. Välskrivna och konstruktiva recensioner – må de vara positivia eller negativa – är mycket användbara för vidareutvecklingen av applikationerna, men alltför ofta lämnar användare negativa recensioner som inte innehåller mer än en kort åsiktsyttring, och dessa går sällan eller aldrig att använda som underlag för förbättringar.

Även användarna missgynnas av undermåliga recensioner, eftersom de utifrån sådana inte kan utläsa om det är handhavande- eller applikationsfel som faktiskt låg bakom det låga betyget, med den möjliga följden att de väljer bort en applikation som fungerar alldeles utmärkt.

Sedan nästan ett år tillbaka har topputvecklare haft möjligheten att svara på recensioner, för att på så sätt kunna be användare utveckla sina synpunkter och för att bekräfta för andra potentiella användare att man intresserar sig för deras åsikter. Inte minst ger det dessutom utvecklarna en möjlighet att återkomma till användarna när ett problem är åtgärdat, för att på så sätt försöka förmå dessa att uppdatera sina recensioner.

play-store-comment-reply

Efter en avbruten utrullning under början av året har denna möjlighet nu givits till samtliga utvecklare i Google Play Store, till stor glädje för många. Utvecklare kan svara på recensioner via Googles utvecklarkonsol, och dessa syns sedan både i Play Store på mobilen och under fliken Användarrecensioner på webbsidan.

Liksom användarrecensionerna är svaren på dessa något som kan missbrukas, och Google har satt upp riktlinjer där de bland annat påpekar att det hela är ett privilegium snarare än en rättighet, samt att hot och obsceniteter inte får förekomma i svar till användare. Ansvaret ligger alltså på utvecklarna att lämna konstruktiva och användbara svar till recensioner, för att på så vis göra användarna nöjdare.

Flera av våra läsare är garanterat utvecklare med applikationer publicerade på Play Store – kommer ni dra nytta av detta? Hur ser ni andra på denna förändring? Lämna gärna en kommentar nedan.