ScummVM är en våt dröm för fans av LucasArts klassiska äventyrsspel från 90-talet [Krönika]

Postat:
19:23 - 2012-05-25
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
25

En av de första sakerna jag gjorde när jag skaffade min första androidmobil i mitten av 2009 var att försöka köra ScummVM på den. Det gick tyvärr inget vidare. På både mina Symbian- och Windows Mobile-enheter hade ScummVM varit en pärla – nästan för bra för att vara sann.

Vad är då egentligen SCUMM och ScummVM? SCUMM står för ”Script Creation Utility for Maniac Mansion” och var det skriptspråk som användes för att skapa många av LucasArts klassiska äventyrsspel från 90-talet som exempelvis Full Throttle och Sam & Max.

SCUMM är en blandning av spelmotor och programmeringsspråk och ScummVM är en ”virtuell maskin” för SCUMM. ScummVM gör med andra ord att man kan spela sina charmiga peka-och-klicka-favoriter igen på en rad olika plattformar, förutsatt att man har kvar själva spelfilerna. Projektet är både gratis och open-source.

Det hela fungerar bra, riktigt bra. Att spela igenom klassiker igen som Simon the Sorcerer, Monkey Island, Sam & Max och Full Throttle på ens pekskärmsmobil är en fröjd. Listan på kompatibla spel är löjligt lång.

Jag fick dock vänta ett bra tag på en fullfjädrad androidklient men åtminstone sedan i höstas har ScummVM för Android varit fullt acceptabel. För de som lät sig förtjusas av LucasArts charmiga äventyrsspel på 90-talet rekommenderas ScummVM varmt.

Gränssnittet är inte helt pekskärmsanpassat (man styr en muspekare), man behöver de ursprungliga spelfilerna (som bör optimeras) och det krävs en del pyssel för att få allt att fungera, men det är det värt. För det är guld att glida runt med världens bästa äventyrsspel i fickan.

I korthet: