Speltips: Out There

Postat:
10:17 - 2014-03-13
Skribent:
| Björn E
Kommentarer:
6

Vad skulle du göra om du vaknade upp i ett rymdskepp långt bort från jorden utan att ha en aning hur du kom dit? Det är premissen i spelet Out There där du ska försöka ta dig hem igen med ditt rymdskepp genom att hoppa från stjärnsystem till stjärnsystem samtidigt som du försöker hushålla med de knappa resurserna som finns.

Spelet är ett överlevnadsspel och även om det finns ett övergripande mål att komma hem så handlar det i övrigt mer att se hur länge du lyckas överleva innan du lyckas missbedöma och hoppa till ”fel” stjärnsystem och till exempel syret eller bränslet tar slut. Var beredd att börja om många gånger och försöka slå ditt eget rekord.

Det är lätt att dra paralleller med det underbara spelet FTL (som tyvärr fortfarande inte finns till Android eller IOS …). I det spelet hoppar du också mellan stjärnsystem på väg från ena sidan av galaxen till andra. Till skillnad från FTl så handlar dock Out There mer om att jobba med de resurser som du kan få tag i än att kämpa mot andra skepp i tid och otid.

outthere1 outthere2

I början av spelet har du ditt lilla rymdskepp som inte har så mycket plats för mer än några typer av last. Lastutrymmet i ditt skepp tas upp av både olika råmaterial och av teknologier/funktioner för ditt skepp så tidigt måste du börja planera och väga för och nackdelar med att bygga olika prylar (behöver jag verkligen ett teleskop …) och att behålla råmaterial som du kanske just nu inte har någon nytta av. Det finns många typer av råmaterial. Helium och väte används som bränsle, järn används för att reparea skeppet och syre låter dig andas. Utöver dessa råmaterial finns allt från guld, thorium, koppar till silver och den mystiska metallen ”omega”.

outthere3 outthere4

För att ta dig ”hem” så hoppar du mellan stjärnsystem. Med ett teleskop installerat kan du se vilket typ av system det är (supernova, röd dvärg, svart hål) vilket kan ge en ide vad som väntar dig där. Varje system brukar ha minst en planet som antingen kan ha mineraler eller bränsle (gasplaneter) men i vissa fall finns det också både bebodda planeter och rymdstationer.

Ditt skepp har en borr för att borra efter mineraler och prober för att hämta upp helium och väte från gasplaneter. Vad du än gör så går det dock åt bränsle, och ibland även syre samt att skeppet blir skadat,  så det kan ibland vara värt att strunta i att borra efter mineraler om bränslet börjar bli lågt och istället satsa på att hämta mer. När du senare i spelet bygger en scanner så blir det lättare att bedöma vad du får ut från en planet.

Hos de bebodda planeterna möter du alltid olika utomjordiska folk. I början förstår du inte ett ord vad de säger men efter ett tag så börjar du lära dig ord efter ord och kan börja förstå vad de frågar dig om. På så sätt kan du lära dig nya teknologier eller få råvaror av dem. Du kommer även få meddelanden om att bege dig till olika stjärnsystem för att lära dig nya saker.

outthere5 outthere6

Ganska snabbt så inser du att ditt nuvarande skepp är alldeles för litet men det dröjer inte så länge innan du stöter på ett övergivet skepp. Du kan då välja att ta saker från det skeppet eller att helt sonika ta över det. På så sätt ökar du sakta men säkert utrymmet i ditt lastrum och kan då lagra mer råvaror och bygga fler nya teknologier.

Den största nerven i spelet handlar om att hela tiden hålla koll på främst ditt bränsle så att det inte tar slut. Ett för långt hopp och du sitter plötsligt med väldigt lite bränsle och lever på att du ska få upp lite från en gasplanet. Samtidigt kostar ju även proben bränsle så det gäller att inte ta vatten över huvudet när du funderar på ditt nästa drag. Precis som hos FTL så kan du även räkna med att något händer vid varje hopp. Ibland är det en ny teknologi som upptäckts, ibland så handlar det bara om lite slumpmässiga inlägg i din loggbok och ibland så går något sönder som måste repareras. Just slumpen gör att spelet inte känns repetitivt. Vid en av mina genomspelningar så gick min mackapär som gör stjärnhoppen möjliga sönder redan vid första hoppet vilket innebar att jag fick plocka isär mitt teleskop för att få ihop silica för att reparera den. Trots detta kom jag 29 planeter framåt genom att planera smart. I en annan genomspelning så hittade jag en kub vid en planet som skickade mig massor av stjärnsystem framåt  till ett system som krävde en starkare motor än den jag hade för att nå till nästa stjärnsystem. Game over. Vid ytterligare en genomspelning råkade jag ut för en utomjordisk prob som såg till att jag glömde hur man bygger en borr. När borren senare gick sönder satt jag där och försökte hanka mig framåt utan att kunna borra efter nya råvaror och hoppades jag skulle stöta på några utomjordingar som lärde mig att bygga en borr igen. Jag misslyckades.

outthere7 outthere8

Det finns flera sätt att ”vinna” spelet vilket innebär att även om du ”vinner” en gång så spelar det ingen roll eftersom du gärna börjar om igen för att se vad som händer denna gång och om du kan ta dig ännu längre.

Utseendemässigt är Out There snyggt med en hel del handmålade vyer även om det kan bli lite enformigt efter ett tag.

Om du är ute efter ett spel med massor av action så är Out There helt fel för dig. Om du är ute efter ett spel som har ett definierat slut och inte är beredd att starta om igen så är detta spel inte för dig. Men för oss som växt upp med spel där en del av charmen är svårighetsgraden och där du förväntas börja om igen för att försöka slå ditt tidigare resultat så är Out There ett spel som åtminstone jag återkommer till om och om igen. Det får mig också att sakna FTL igen. En iPad-port av det spelet är på gång vilket förhoppningsvis följs av en Android-version.

Out There kostar 31.59 kr och saknar helt mikro-transaktioner (UPDATE: Riptide var väldigt skarpsynt och noterade att det nu står ”Offers In-app Purchases” i Google Play. Jag har dock spelat igenom det många gånger och inte ens sett en antydan till möjlighet att köpa något alls så frågan är vad Google Play tänker på. Antingen så är det att Billing-möjligheten är påslagen så att utvecklaren i framtiden kan erbjuda DLC som in-app-purchase eller liknande eller så har Google Play fel. Det viktiga är att spelet för närvarande inte är ett av spelen som kräver mikrotransaktioner för att kunna spelas). Det är kanske lite dyrare än många andra spel men det är i mitt tycke väl värt priset. Spelet har i skrivandets stund ett betyg på 4.6/5.