För snart ett år sedan meddelade Google att spelströmningstjänsten Stadia kommer läggas ned. Stadia försvann i början av januari i år. Även om Google hanterade saken på ett föredömligt vis genom att betala tillbaka kunder och aktivera Bluetooth för spelkontrollen, skadade nedläggningen förtroendet för Google gällande nya tjänster.
Stadia stängdes dock ned av god anledning: tjänsten hade bara en marknadsandel på 0–5 procent under 2022. Google såg inget sätt att göra Stadia till en framgångsrik tjänst och gav därför upp. Nu har kommentarer från före detta Stadia-produktchefen Dov Zimring givit ökad insyn i nedläggningen.
Kommentarerna har uppdagats i domstolsdokument i samband med rättegången mellan FTC och Microsoft. Zimring nämner dels vad vi redan visste: Stadia hade inte tillräckligt många prenumeranter för att vara en gångbar verksamhet.
Han nämner ett slags moment 22 som anledning till att Stadia inte kunde locka kunder. Utvecklarna bestämde huruvida spel skulle portas till Stadia baserat på tillväxtpotentialen – det vill säga på huruvida spelen kunde sälja bra. Samtidigt var Stadias brist på påkostade storspel, så kallade AAA-spel, enligt Zimring en anledning till att Stadia inte fick fler kunder.
Med andra ord: för att få fler prenumeranter behövde Stadia fler attraktiva spel, men för att få fler spel behövde Stadia fler prenumeranter. Google har fortsatt satsa på spel, bland annat genom Androidspel för Windows, men de stora ambitionerna är i graven.