När Google i höstas meddelade att Stadia kommer läggas ned var den angivna anledningen att spelströmningstjänsten inte blivit tillräckligt populär. Enligt statistik från Competition and Markets Authority (CMA) i Storbritannien hade Stadia floppat och det fanns därmed god anledning för Google att tro att tjänsten aldrig skulle lyckas.
Stadia sägs bara ha haft en andel på 0–5 procent av marknaden för molnbaserat spelande under 2022. Enligt en tidigare rapport ska detta ha motsvarat 750 000 månatliga aktiva användare. Stadias marknadsandel under 2021 ska ha varit något större men fortfarande mycket blygsam: mellan 5–10 procent.
Marknaden för spelströmning domineras av aktörer som redan tidigare var stora i spelvärlden. Microsoft Xbox Cloud Gaming ska ha varit överlägset störst under 2022, följt av GeForce Now och PlayStation Cloud.
Senaste artiklarna om STADIA
- Tekniken bakom Stadia dog i samband med konsumentversionen
9 mar 2023 – 21 k. - Nu går det att aktivera Bluetooth i Stadia-kontrollen – så här fungerar det
18 jan 2023 – 8 k. - Stadia-kontrollen får snart Bluetooth-stöd
14 jan 2023 – 15 k. - Stadia stänger snart ned: de här spelen kan du fortsätta spela på andra plattformar
9 jan 2023 – 8 k. - Nu har Google börjat betala tillbaka Stadia-köp
9 nov 2022 – 16 k.