Amerikanska e-handelsjätten Amazon lanserades i Sverige förra hösten. När svenska hemsidan öppnades fick Amazon först uppmärksamhet av ett oönskat slag.
Företaget hade maskinöversatt produktnamn vilket ledde till många dråpliga felöversättningar, ibland innehållandes svordomar och könsord. Hur har det då gått sedan den initiala fadäsen?
I en marknadsundersökning genomförd av Kantar innan lanseringen svarade nästan hälften att de skulle kunna tänka sig att handla från Amazon. När Kantar senare gjorde en uppföljning visade det sig dock att bara en fjärdedel köpt från webbutiken.
DN rapporterar att Amazon floppat på svenska bokmarknaden och att första året i Sverige varit svagt överlag. Konsultföretaget HUI uppskattar att Amazon bara lyckats få en marknadsandel på runt en procent under sitt första år i Sverige.
Johan Davidson från Svensk Handel säger att konkurrensen på svenska marknaden redan var stenhård, med ett välutvecklat utbud av webbutiker och leveransalternativ. Davidson tror att Amazon hade kunnat få en bättre marknadsposition i Sverige ifall de försökt etablera sig tidigare.
Han säger samtidigt att Amazon arbetar långsiktigt och det går att avgöra hur pass framgångsrikt Amazon kommer bli i Sverige först efter fyra–fem år. Vad tycker ni som handlat på Amazon.se om butiken?
Senaste artiklarna om AMAZON
- Amazon introducerar biometrisk åldersverifiering på barer
22 maj 2023 | 1 kommentar - Amazon saluför Android TV-boxar med förinstallerat malware
22 maj 2023 | 17 kommentarer - Fler uppsägningar hos Amazon: 9000 blir av med jobbet
20 mar 2023 | 14 kommentarer - Amazon kommer säga upp 18 000 anställda
5 jan 2023 | 16 kommentarer - Digitala assistenten Alexa ekonomisk storförlust för Amazon
22 nov 2022 | 6 kommentarer - Amazon lanserar Fire TV Stick i Sverige
28 okt 2021 | 8 kommentarer