Svagt första år för Amazon på svenska marknaden

Postat:
10:33 - 2021-11-30
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
41

Amerikanska e-handelsjätten Amazon lanserades i Sverige förra hösten. När svenska hemsidan öppnades fick Amazon först uppmärksamhet av ett oönskat slag.

Företaget hade maskinöversatt produktnamn vilket ledde till många dråpliga felöversättningar, ibland innehållandes svordomar och könsord. Hur har det då gått sedan den initiala fadäsen?

I en marknadsundersökning genomförd av Kantar innan lanseringen svarade nästan hälften att de skulle kunna tänka sig att handla från Amazon. När Kantar senare gjorde en uppföljning visade det sig dock att bara en fjärdedel köpt från webbutiken.

DN rapporterar att Amazon floppat på svenska bokmarknaden och att första året i Sverige varit svagt överlag. Konsultföretaget HUI uppskattar att Amazon bara lyckats få en marknadsandel på runt en procent under sitt första år i Sverige.

Johan Davidson från Svensk Handel säger att konkurrensen på svenska marknaden redan var stenhård, med ett välutvecklat utbud av webbutiker och leveransalternativ. Davidson tror att Amazon hade kunnat få en bättre marknadsposition i Sverige ifall de försökt etablera sig tidigare.

Han säger samtidigt att Amazon arbetar långsiktigt och det går att avgöra hur pass framgångsrikt Amazon kommer bli i Sverige först efter fyra–fem år. Vad tycker ni som handlat på Amazon.se om butiken?

Senaste artiklarna om AMAZON

→ Se fler artiklar om ämnet