Swedroid besöker HTC och talar Android med nordenchefen Peter Frølund

Postat:
23:56 - 2011-07-05
Skribent:
| Eric N
Kommentarer:
31


I fredags gav vi oss iväg till Danmark och närmare bestämt Köpenhamn för ett besök i HTC:s relativt nyöppnade så kallade concept store. Butiken är den första i sitt slag i Europa och syftar i första hand till att ge potentiella kunder möjligheten att testa företagets produkter, men saluför också tillbehör och operatörsobundna enheter för den som vill slå till på direkten.

Peter Frølund visar upp QWERTY-telefonen ChaCha framför entrén till HTC Concept Store

Väl inne i affären noterar vi att det finns gott om enheter att välja bland där flertalet precis som väntat kör Android och ett fåtal Windows Phone 7. Tacksamt nog är samtliga telefoner uppkopplade vilket innebär att vi också får en känsla för den i högsta grad så viktiga surfupplevelsen. En upplevelse som för övrigt kan åtnjutas ostört i avsaknaden av framfusiga och/eller pådrivande försäljare. Detta är förstås ingen slump då butiken som tidigare påtalat syftar till att erbjuda en upplevelse framför något annat.

HTC visar inte bara upp butiksfärdiga produkter i sin konceptaffär utan allmänheten ges också möjlighet att testa nylanserade enheter som ännu inte letat sig ut i butik. Vi fick exempelvis slå ett öga på HTC Evo 3D som först väntas dyka upp i butik under augusti eller september i år. Vem som helst kan med andra ord i kliva in i butiken och göra detsamma.

Efter rundturen slog vi oss ned i sällskap av Peter Frølund för en diskussion kring allt mellan produktnyheter, uppdateringar och den spännande bootloader-frågan.

HTC lanserade nyligen QWERTY-telefonen ChaCha med en säregen design för att vara en Android-telefon. Kan du berätta om bakgrunden till ChaCha och varför vi ser så lite av enheten i er annonsering?
-Vi tror att vi behöver erbjuda ett alternativ till våra kunder. Om du ser till vad som händer i övriga delar av Europa är exempelvis Blackberry-telefoner populära bland ungdomar med ett intresse för meddelande och chatt-funktioner. Vad ChaCha erbjuder är en bra chattupplevelse i och med ett lätthanterligt QWERTY-tangentbord och tjänsterna Google Talk samt Facebook Chat.

-Enheten är inte lika snabb som många av våra andra produkter, men så riktar den sig också till en annan målgrupp och innebär början på en kategori telefoner som jag själv tycker är väldigt intressant och väldigt stark. Om du inte vill chatta/skriva mycket och hålla dig ajour med vänkretsen är det här inte nödvändigtivs rätt telefon för dig. ChaCha talar till de som i dagsläget kanske har en enklare telefon men som ofta chattar på datorn. Den här enehten ger mer än vad de kan drömma om och prismässigt är den konkurrenskraftig. När vi lyckats kommunicera detta är vi övertygade om att enheten kommer tilltaga i popularitet.

-Varför telefonen inte syns så mycket beror helt enkelt på att den dök upp i butik för bara ett par veckor sedan. I Sverige kommer vi att inom kort att påbörja en stor reklamkampanj med ChaCha i fokus tillsammans med The Phone House och Tele2.

I juni 2009 lanserade HTC den första Android-telefonen på den nordiska marknaden i form av HTC Magic. Kan du berätta lite om historien bakom telefonen och vad Android inneburit för HTC sedan dess?
-HTC Magic är en enhet som jag har en speciell relation till. Vi presenterade den under Mobile World Congress i Barcelona (2009 red. anm) tillsammans med Vodafone. Eftersom jag tillträdde som Norden-chef för HTC under 2005 med bland annat Vodafone som kund blev jag involverad i Magic- och G1-projektet tillsammans med Google redan vid starten i december 2006.

– Om du ser på HTC som ett företag började vi med Windows Mobile-plattformen och riktade oss initialt till företag- och businessegmentet. HTC blev känt som ett konsumentmärke först i och med lanseringen av HTC Diamond; en telefon med en konsumentvänlig användarupplevelse samt ett tilltalande designspråk. Upplevelsen var dock inte klanderfri och det saknades fortfarande viktiga bitar ur användarsynpunkt.

-Det är här Android kommer in i bilden. För oss är Android en superbra plattform som vi kan utgå från och komplettera med vår Sense-upplevelse och designfilosofi. Android ger oss möjligheten att släppa produkter på markanden med en användarupplevelse i olika segment som tillsammans tilltalar en stor mängd människor.  Vi tycker att Android är Supercoolt och vi gillar plattformen. Det finns dock områden som vi anser att vi kan göra bättre och det är vad vi gör med HTC Sense.

-För att undvika missförstånd vill jag understryka att Sense inte är ett skin/skal eller en overlay utan det är en upplevelse som inkluderar utökad funktionalitet, som exempelvis möjligheten att vända telefonen upp-och-ned för att tysta ett inkommande samtal eller att telefonen ringer högre när den är i din ficka – funktioner som inte har något med ett skin att göra.

Efter lanseringen av S-serien vid Mobile World Congress i Barcelona 2011 fick ni utstå en hel del kritik för att ni inte bjöd på något nytt. Hur ser du på detta?
-Det här kommentarer jag gärna. Om exempelvis Audi lanserar en bilserie, låt oss ta Audi A4 som exempel, som är framgångsrik och som kunder förväntar sig ser ut, känns och fungerar på ett visst vis. Vad  Audi då gör inför nästa år att förbättra den befintliga modellen och finputsa den. De har kunder som är supernöjda med den här modellserien – varför då bygga en helt ny bil?

-Förra året var HTC Desire en väldigt populär enhet och därför såg vi ingen anledning till att börja om från rutta ett. Vi tog Desire och förbättrade den och presenterade i och med detta Desire S.  Detsamma gäller Wildfire där Wildfire S har bättre specifikationer, bättre upplevelse etc.

-Med ChaCha, Sensation och Evo 3D gör vi något annorlunda. Det handlar sammantaget om en kombination av att ta in nya saker på marknaden, men också om att respektera kunder som är väldigt nöjda med enheter de köpt från oss och som inte vill ha en ”helt ny bil” utan samma modell som de redan har, men med de senaste uppdateringarna och förbättringarna.

Ni var inte lika tidigt ute med en Android-surfplatta. Hur kommer det sig och vad säger ni till de som undrar vad man skall ha för nytta av Flyer?
-Redan före succén med iPad tittade vi på möjligheten att släppa en surfplatta med Android och det fanns vid tillfället prototyper som cirkulerade på HTC. I slutändan bestämde vi oss för att vänta. Det är ibland bra att vara först och ibland bra att avvakta.

-Flyer är vår första tablet och innebär början på en story som vi hoppas införliva med våra kommande surfplattor. Det här är inte bara en tablet i mängden för exempelvis videofilm eller surf. Oavsett hur mycket digitala grejer vi har i dag använder vi vid många tillfällen penna och papper. Flyer innebär en förändring på den punkten i och med pennan. Låt mig illustrera nyttan av Flyer med ett par exempel.

– När vi öppnade vår concept store i Köpenhamn blev killen bakom inredningen stormförtjust i Flyer. När han är ute och jobbar behöver han nämligen en kamera för att ta bilder, ett anteckningsblock och en diktafon för röstanteckningar. Han insåg att han kunde ersätta allt detta med Flyer.

-Ett annat exempel är den svenska polisstyrkan. Vad är ett idealt verktyg för deras del när de kör runt i sina bilar? De behöver bland annat en GPS-lösning, en enhet för att kommunicera och en kamera. Tag en trafikolycka som exempel. De kan ta en bild på de inblandade bilarna och sedan använda pennan för illustrera hur olyckan ägt rum och därefter förmedla informationen direkt till polisstationen.

-Integrationen med anteckningsapplikationen Evernote är ännu ett bra exempel.  Tar du anteckningar under en föreläsning och sedan inte förstår allt du skrivit ned kommer vår timestamp-funktion till stor nytta. Markera det avsnitt du inte förstår och tryck sedan på play-knappen. Det som sades medan du förde din anteckning kommer nu att spelas upp.

Ni har vid ett par tillfällen demonstrerat den kommande tjänsten OnLive med ambitionen att streama bland annat avanceade 3D-spel till era enheter. När kommer tjänsten att presenteras i Norden?
-Jag kan inte säga exakt när tjänsten kommer att finnas tillgänglig. Vi planerar i varje fall att lansera den även i Skandinavien, men den kommer i första hand att dyka upp i USA innan den når övriga delar av världen.

-HTC Watch är för övrigt en annan streamingtjänst vi inom kort kommer att lansera fast för filmer och TV-serier i stället. Användare kan antingen hyra filmer över 24h eller köpa dem och behålla dem för hur länge de vill. Filmerna går både att streama och laddas ned för förvaring lokalt på enheten/minneskort. Tjänsten kommer att finnas tillgänglig föra våra kunder i Norden före årsslutet.

-Jag vill även slå ett slag för HTC Location som är vår egenutvecklade kart- och GPS-navigeringstjänst med stöd för offline-kartor. I bland annat Sverige och Danmark kommer vi inom kort att ge våra kunder möjligheten att erhålla en gratis voucherkod för Norden-kartorna.

Google släpper Android-versioner på löpande band och många av våra läsare är måna om att ta del av dessa så snabbt som möjligt. Hur tacklar HTC detta problem?
-Det här är ett ämne som ger upphov till många diskussioner och vi är medvetna om att många kunder otåligt väntar på de senaste Android-versionerna; vilket vi tycker är bra då det visar att de har ett stort intresse för vad Google gör och i förlängningen också för vad vi gör.

-Vi ber dock om lite förståelse på denna punkt eftersom det tar tid för oss att uppdatera vad som i en kunds ögon kan uppfattas som en modell. Låt oss ta Desire som exempel. Det finns många olika modeller/versioner av Desire runt om i världen och det är därför inte bara en version av uppdateringen som vi måste förbereda utan flera.

-Vad som också är viktigt när vi beslutar om en uppdatering skall genomföras eller ej är att den inte får påverka användarupplevelsen på ett negativt sätt. Om en enhet blir seg och långsam eftersom systemkraven förändrats kommer vi inte att arbeta fram en uppdatering.

-Under årets Google I/O framgick det som du säkert känner till att tillverkare som HTC skall uppdatera Android-enheter under en minimperiod på 18 månader från lansering. Enda problemet med detta är vad jag redan påtalat. Det måste vara tekniskt möjligt att implementera uppdateringarna. HTC kommer alltid att följa denna linje.

Det förekom häftiga diskussioner när det blev känt att HTC låst bootloadern på Sensation och Evo 3D . I respons till dessa reaktioner meddelade ni nyligen genom er USA-orienterade Twitter-kanal att ni arbetar på att leverera en öppen bootloader till sagda enheter. Hur kommer HTC framöver att agera på denna punkt?
– Den här frågan är svår för min del att svara på då jag inte är tillräckligt insatt i den. Vad vi försöker göra är att fatta rätt beslut för kunden. Att öppna bootloadern ger fördelar och nackdelar och för kunder med mindre teknisk kunskap kan det sluta mindre lyckligt. Frågan är spännande och vi granskar möjligheten att hitta en mellanväg för mer tekniskt orienterade kunder respektive mindre tekniskt orienterade sådana.

-Beslutet att låsa upp dessa telefoner innebär inte att vi kan ge några garantier för hur det blir i framtiden. Vi beslutar om detta för varje enhet för sig.

På tal om Twitter och Facebook så för ni i USA en aktiv dialog med era användare. I Norden verkar ni inte vara lika aktiva – vad beror det på?
-Det är sant att vi inte är lika aktiva på våra Facebook-sidor i Sverige och Danmark. Det beror på att vi beslutat om att inte föra en dialog med våra användare på dessa nätverk.

-Vad vi försöker göra på Facebook är att vara relevanta för så många människor som möjligt. Om vi startar en väldigt teknisk diskussion med en mindre grupp användare, kommer då Facebook-sidan att vara relevant för de övriga 90% som inte har samma tekniska kompetens och intresse? Framöver hoppas vi göra Facebook-sidorna mer levande och ni kommer att se en ökad aktivitet i samband med den stundande kampanjen för HTC ChaCha.

LG Optimus 3D till vänster och HTC EVO 3D till höger

I form av en extra och för den delen oväntad bonus fick vi som tidigare nämnt chansen att klämma och känna på HTC:s första telefon med 3D-skärm – Evo 3D – som nyligen lanserats i Europa. Storleksmässigt är den en aning mindre än LG Optimus 3D och skiljer sig på ett par punkter.

Vi inleder med att granska telefonens yttre attribut och finner en av de mest rejäla kameraknappar vi hittills påträffat. Oavsett hur klumpiga fingrar som hanterar telefonen ser vi det som snudd på omöjligt att knappen skulle bli till besvär att använda. Till skillnad från O3D har Evo 3D också en fysiskt knapp för att växla mellan 3D- och 2D-läget vid bild- och videotagning.  Vidare ligger telefonen bra i handen, men känns inte fullt så solid som Desire HD med sin semi-unibody-konstruktion.

Evo 3D levereras med Android 2.3 samt senaste versionen av Sense, som vi noterar inte blivit särskilt anpassad för att dra nytta av 3D-skärmen. Faktum är endast kamera-applikationen och bildgalleriet tycks göra detta i telefonens grundkonfiguration, men naturligtvis går det att hämta hem tredjepartsapplikationer med 3D-stöd för att utöka användningsområdet. LG har på denna punkt ett mer robust 3D-stöd direkt ur förpackningen i och med hubben ”3D-plats” där spel, media och program med 3D-stöd tillgängliggörs genom ett 3D-anpassat gränssnitt.

I hårdvaruväg är Evo 3D till större delen identisk med HTC Sensation med undantag för 3D-tekniken. Displayen är inget undantag och är precis som på Sensation qHD-upplöst (960×540 px) vilket innebär en klar fördel gentemot O3D, som med en 4,3″ stor skärm och WVGA-upplösning (800x480px) inte har den pixeldensitet som krävs för ett i våra ögon knivskarpt resultat.

Eftersom vi hade begränsat med tid hade vi svårt att bilda oss någon uppfattning kring huruvida 3D-upplevelsen är bättre eller sämre på Evo 3D kontra O3D. Av det lilla vi testade enheten kunde vi endast konstatera att skillnaden inte var tillräckligt stor för att vi på stående fot skulle kunna utse en klar vinnare.

Lägsta pris på HTC Evo 3D på Prisjakt just nu:
Lägsta pris på HTC Flyer på Prisjakt just nu: