Recension:Test av Samsung Galaxy S II

Postat:
16:02 - 2011-05-20
Skribent:
| Swedroid-redaktionen
Kommentarer:
239
Tillverkare: Samsung Modell: Galaxy S II (GT-i9100) Operativsystem: Android 2.3.3/Gingerbread med Touchwiz UI 4.0 Tillgänglighet: I butiker och ute bland flertalet operatörer Pris: Från cirka 5 300 kronor inklusive moms enligt Prisjakt Hemsida/specifikationer: Samsung, GSMArena

Introduktion
Samsung lanserar i och med Galaxy SII en telefon med det allra senaste vad gäller hård- och mjukvara samt operativsystem. Allt i ett chassi som är tunnare än någon annan smartphone och som därutöver väger mindre än enheter med motsvarande skärmstorlekar.

I förhållande till föregångaren – Galaxy S – har Samsung uppgraderat processorn till en dubbelkärnig, mer modern variant och grafikdelen har även den blivit utbytt till en mer kraftfull sådan. En av de mest omtalade nyheterna är dock den 4,3″ stora Super AMOLED plus-skärmen, som blivit både skarpare och mer ljusstark än föregående generation SAMOLED-paneler. Avsaknaden av en LED-lampa har också åtgärdats och samtidigt har Samsung ökat kamerans upplösning till 8MP i och med en ny kamerasensor.

Den senaste versionen av Android – Gingerbread/2.3 – är mer eller mindre standard bland nylanserade telefoner och på denna punkt är Samsung Galaxy S II inget undantag. Precis som med föregångaren skickar Samsung också med det egenutvecklade Android-skalet TouchWiz, fast i en ny och förbättrad version. Det följer vidare med ett antal applikationer i form av en e-post-klient med högre Exchange-kompatibilitet än standardklienten i Android och så kallade hubbar för hantering av sociala nätverk, musik, media, spel samt en videospelare som är kompatibel med de flesta populära videoformat (x264, xvid, divx m.fl.). I rak motsats till den mer avskalade Nexus S, som levereras med en standardversion av Android, söker Samsung leverera en mer komplett upplevelse ”out-of-the-box” och samtidigt erbjuda en produkt som skiljer sig från mängden.

Hur står sig då Galaxy S II bland konkurrensen? Är hårdvaran så kompetent som Samsung vill göra gällande och hur fungerar mjukvaran? Vi har under lite mer än tre veckors tid testat telefonen och redogör nedan för hur vi upplever att den fungerat.

I kartongen

För de som äger en Galaxy S ser förpackningen till Samsung Galaxy S II förmodligen bekant ut och faktum är att de inte skiljer sig nämnvärt åt. Den robusta kartongen är svart och har en lätt texturerad yta med en silverlogga på framsidan och specifikationer på baksidan. Innehållet ligger packat tight och lådan är kompakt vilket förstås är bra ur miljösynpunkt.

Inuti kartongen hittar vi inte helt oväntat själva telefonen och ett ental tillbehör: Ett batteri på 1650mAH, snabbstarstguide, stereo-headset med in-ear-lurar utan fjärr för musikuppspelning, strömadapter med microUSB-utgång samt en microUSB-kabel. Allt som allt rätt tunt och vi saknar definitivt en MHL-adapter (Mobile High-definition Link) för anslutning till HDMI-kompatibla enheter, speciellt som denna typ av adapter inte verkar bli vidare lätt att hitta ute i butik – till en början i varje fall.

Innehållsförteckning:
*Batteri 1650 mAh
*Snabbstartsguide på svenska
*In-ear-lurar med headset
*Strömadapter (5V, 0,7A) med microUSB-utgång
*microUSB-kabel

httpvh://www.youtube.com/watch?v=Rt7mdInSWqk

Tillbehör

Samsung erbjuder en olika rad tillbehör för Galaxy S2 och bland dessa finner vi tre olika dockningstyper varav en kallas för ”Sound Station” och har inbyggda högtalare. Vidare finns en USB OTG-adapter med MikroUSB A-anslutning för anslutning av USB-eheter så som möss, tangentbord, minnen et cetera och en MikroUSB->HDMI-adapter som följer MHL-standarden (Mobile High-definition Link).

[Läs mer om tillbehören här]

Utseende, byggkvalité och konstruktion

Samsung Galaxy S2 - front

Samsung har stramat åt formspråket en aning med SGS II och givit telefonen en mer rektangulär formgivning än både föregångaren och den snudd på tvålkoppsformade Nexus S. Framsidan är praktiskt taget helt svart i och med avsaknaden av luftspalt mellan skärmglas och Super AMOLED plus-panelen. Vidare är ramen på fronten betydligt tunnare än på föregångaren och är numera titanfärgad framför mörkt silverfärgad, vilket har den fördelen att repor och reflektioner syns mindre tydligt.

Baksidan har däremot inte mycket gemensamt med föregångaren annat än upphöjningen i telefonens fotände. Batteriluckan är rektangulär och täcker endast en del av bakstycket samt har en texturerad yta i hårdplast, som inte skall misstas för den gummiliknande yta på ex. Optimus 2X eller HTC Desire som innebär ökad friktion och bättre grepp.

Väl i handen ligger telefonen bra under förutsättning att det är en någorlunda stor hand som greppat den. Telefonen är nämligen rejält bred i och med den 4,3″ stora skärmen och större delen av oss på Swedroid-redaktionen upplever det som aningen mer ansträngande att hantera enheten vid enhandsfattning kontra fyratumstelefoner som Optimus 2X eller Desire Incredible S.

SGS II består utöver batteriluckan och glasskärmen av blankpolerad plast och verkar inte vara mer repbeständig än övriga andra telefoner med plastchassin, som exempelvis Xperia arc eller Nexus S. Stressar vi chassit rejält så noterar vi att det inte flexar lika mycket som på Sony Ericsson Xperia arc, men mer än på Optimus 2X och Nexus S. Batteriluckan överraskar positivt då den inte ger upphov till påtagliga knak-, knarr- eller övriga missljud då vi hanterar telefonen. Vad berör passformen observerar vi inga ovanligt stora eller dåliga skarvar mellan telefonens olika delar och vidare sitter knapparna bra och svarar fint.

För de som behöver en tuffare enhet och som gärna förvarar den i fickan vid lite tyngre kroppsarbete, men som för den sakens skull inte vill göra avkall på det senaste i funktionsväg och prestanda, kan med fördel satsat på LG Optimus 2X framför ex. SGS II eller SE arc.

Samsung Galaxy SII mäter enligt specifikationerna 66,1 × 125,3 × 8,49mm (BxHxD). Vid våra mätningar erhåller vi följande mått: ~66,23 x 125,39 x 10,1mm och differensen förklaras av att vi försöker mäta där enheten är som störst i både höjd-, bredd- och djupled. Detta förändrar dock inte det faktum att SGS II är den tunnaste telefon vi hittills testat, trots en faktiskt djup på 10,1mm, och enheten tar därmed över tronen från Xperia Arc (10,42mm på djupet enligt våra siffror).

Bredden om ~66,23mm är däremot inte lika imponerande för Samsungs del och den ~0,1″ mindre arc mäter ~62,13mm – en skillnad på ca 8%. Denna relativt stora skillnad i bredd, trots nästintill identisk diagonal skärmstorlek, beror till stor del på att Xperia arc har en skärm i 16:9-format medan SGS II har det mer vanligt förekommande 15:9 som resulterar i en bredare och inte lika hög skärm, vilket förstås leder till att telefonen i sig också blir bredare. Som referens kan nämnas att HTC Desire HD, som har en 4.3″-skärm i 15:9-format, är hela 68 millimeter bred – Samsung har alltså lyckats skala av några millimeter mer än HTC.

Vad berör telefonens höjd är skillnaden mellan SGS II och arc inte särskilt stor. Förstnämnda mäter 125,39 mm och när vi mäter arc visar skjutmåttet 125,09mm – en skillnad om 0,3mm.

Telefonen väger 116 gram vilket motsvarar vikten av cirka 17 stycken svenska enkronor och kan jämföras med Sony Ericsson Xperia arc, HTC Incredible S och LG Optimus 2X som väger 116, 135 respektive 139 gram.

Batteriluckan överraskar med ett djup på blott 0,85mm och är den hitintills tunnaste batterilucka vi stött på i Android-världen. Optimus 2X respektive Xperia arcs batteriluckor mäter ~0,95mm på djupet och Sony Ericsson Xperia X8 mäter för jämförelsens skull hela 1,45mm. Maximalt låg vikt eller stabilare konstruktion – vad du föredrar vet bara du.

Knappsats, styrdon, anslutningar och sensorer

Antalet knappar är få till antalet på SGS II. I fronten hittar vi endast en taktil knapp och denna fungerar som hem-knapp. Till vänster respektive höger om hem-knappen sitter två kapacitiva knappar i form meny- samt bakåtknappen. Under vår testperiod har dessa knappar svarat bra och vi har inte råkat ut för ofrivilliga tryckningar. Det har dock hänt vid enstaka tillfällen att vi fått trycka en extra gång innan enheten reagerat. Detta är dock snarare regel än undantag vad gäller kapacitiva knappsatser och vi har ännu inte stött på en telefon med kapacitiva knappar som inte lider av samma problem. Det är emellertid såpass sällan förekommande att vi inte ser det som ett bekymmer.

I fronten, till vänster om högtalargallret, hittar vi också en 2MP-upplöst kamera, främst avsedd för videokonversationer, och till höger om den sitter närhets- samt ljussensorn.

Telefonens ovansida hyser en 3,5mm-hörlursutgång och en sekundär mikrofon som är avsedd för så kallad noice-cancellation, en funktion som filtrerar bort bakgrundsljud så att motparten hör bättre. I fotändan sitter dels mikrofonen och dels en microUSB-utgång.

Knappen för att justera ljudvolym sitter på vänstersidan av enheten och fungerar bra. Det händer förvisso att vi kommer åt den ofrivilligt, men inte så pass ofta att det är något vi irriterar oss på. Trycker vi på den förnimmer vi ett tämligen stumt klickande och det är ibland svårt att höra om man tryckt över huvud taget. Känslan i knappen är i övrigt bra och den känns inte billig.

Strömknappen är placerad på högersidan av telefonen och är av samma goda kvalitet som volym-knappen. Den här placeringen är vi dock inte särskilt förtjusta i och det beror på att det är lättare att av misstag komma åt knappen med denna placering än om den sitter på ovansidan av telefonen.

Bakstycket huserar kameran på 8MP med tillhörande LED-blixt och monohögtalaren. Kameran sticker upp en aning och precis som på LG Optimus 2X vilar enheten på skyddet för linsen när den ligger ned med skärmen uppåt. Eftersom att skyddet sitter inbyggt i batteriluckan går det att byta ut om det skulle bli repigt, men det kan förstås bli kostsamt, dock inte lika kostsamt som på enheter där skyddet inte är en del av batteriluckan utan i stället en del av själva kameran.

Lyfter vi på batteriluckan blottas batteriet, SIM-kortsplatsen och SD-kortplatsen; där bägge kort går att byta ut utan att lyfta på batteriet. En omstart är dock nödvändig vid byte av SIM-kort.

Samsung Galaxy SII har stöd för USB On-The-Go.

I och med att Samsung utrustat SGS II med stöd för USB On-The-GO (OTG) går det bra att ansluta exempelvis möss och tangentbord samt USB-minnen m.m. I exemplet ovan har vi anslutit en trådlös mus från Microsoft och omedelbart dyker en styrbar muspekare upp på telefonens skärm. Vänsterklick fungerar precis som på datorn medan högerklick fungerar som bakåt-knappen och använder vi scrollhjulet för att klicka fungerar det som meny-knappen. Tyvärr fungerar inte scrollhjulet för att scrolla med bland exempelvis webbsidor eller i listor på Android Market, men det går fint att använda för att zooma med i bildgalleriet.

Vi testade också att ansluta en Microsoft Sidewinder USB Game Pad. Tyvärr fungerar det inte lika bra som med en mus då ingen av knapparna gör något och ej heller kan vi styra muspekaren som dyker upp på telefonen med hjälp av spelkontrollens styrdon.

Tänk på att Samsung Galaxy SII inte accepterar MicroUSB-B-anslutningar utan endast A. En OTG-kabel har två ändar och A-delen måste alltså vara av MikroUSB A-typ för att fungera med SGS II. Har ni endast en kabel med MIcroUSB B-uttag i A-änden går det förvisso att slipa ned kanterna med exempelvis en Dremel, men det är inget vi rekommenderar och något som sker på helt egen risk.

Mottagning, datahastigheter, och ljudkvalité

Mottagningen är svår att uttala sig om då det är en stor mängd faktorer som påverkar den. Jämför vi med Google Nexus S (2.2.4) rapporterar SGS II allt som oftast snarlika siffror; mäter vi signalstyrkan på redaktionen visar Optimus 2X -101dBm medan SGS II emellertid rapporterar -103dBm, kupar vi däremot handen om respektive telefons nederdel rapporterar de samma värde ~- 107dBm. Under vår testperiod om ca 14 dagar har vi inte råkat ut för missljud, störningar eller tappade samtal som kan förorsakas av en dålig radiodel- och eller antennkonstruktion

Samsung har utrustat SGS II med en sekundär mikrofon vars uppgift är att fånga upp och filtrera bort bakgrundsljud. Funktionen har vid våra testsamtal fungerat bra och trots att vi står nära exempelvis en högljudd dammsugare så hör vår motpart oss bra.

Samtalskvalitén är överlag god och vi erfar att samtalshögtalaren gör ett bra jobb och förmedlar motparten på ett klart och tydligt vis utan att ge upphov till några missljud i form av skorrande etc. Vi hittar inget att anmärka på vad berör samtalsvolymen heller, annat än att de som behöver en ovanligt hög volym inte skall förvänta sig detta av SGS II.

Högtalaren på baksidan av telefonen kan inte mäta sig med fylligheten och ljudstyrkan som vi upplever att Xperia X10 mini pro presterar, men undantaget denna modell tillhör SGS II en av de bättre telefoner vi testat i detta avseende. Höjer vi volymen till 100% är ljudkvalitén fortfarande bra och vi märker varken av missljud till följd av att chassit vibrerar eller till följd av att högtalaren förvränger ljudet, utan det är både klart och tydligt även vid maxvolymen. Det går med andra ord att använda högtalaren för att exempelvis lyssna på ljudböcker eller podcasts i en någorlunda tyst miljö, men det är inget vi gärna lyssnar till musik från.

Den inbyggda FM-radion kräver att ett par sladdburna hörlurar är anslutna eftersom kabeln används som antenn. Radioprogramvaran fyller sin funktion och har bland annat stöd för automatisk kanalsökning och lagring av favoritkanaler. Vad berör själva mottagningen upplever vi som den som varken bättre eller sämre än bland konkurrenterna.

Bluetooth-stödet fungerar som vi förväntar oss.

För att testa Bluetooth-funktionaliteten anslöt vi två Bluetooth-headset i form av Jawbone Era samt Sony Ericssons populära MW600 och förde ett par samtal samt lyssnade till en del musik genom bland annat Spotify. Vad berör parningsprocessen stötte vi inte på några problem och både svarsknappen samt knapparna för musikuppspelning (MW600) fungerade klanderfritt. Vad berör mottagningen upplever vi inga som helst problem med SGS II och ett avstånd på ca 7 meter, med två gipsväggar mellan telefon och headset, bröts aldrig anslutningen – även om det uppstod en del brus. Vid mer normala avstånd på uppåt 1-2 meter och utan några väggar emellan märkte vi inte av någon försämring av ljudet.

Vi testade också att ansluta Sony Ericssons mobilfjärrkontroll LiveView, vilket gick bra då parningsprocessen fungerade fint. Vidare kunde vi kontrollera Spotify-uppspelning samt granska exempelvis listan över missade samtal fungerade som tänkt, däremot fungerade inte den automatiska anslutningsprocessen vid ett par tillfällen efter att anslutningen brutits, och vid varje tillfälle krävdes en omstart av enheten innan det åter igen fungerade. Det verkar som att anslutningen inte är helt och hållet stabil och det vore inte första gången, med LG Optimus 2X lyckades vi inte komma längre än till parningsprocessen.

Vi blir inte besvikna på musikupplevelsen - SGS II levererar ett i våra öron godkänt resultat

Vid provlyssning med ett par AKG 420-hörlurar (32 ohm, 125 dB/mW) gillar vi vad vi hör och tycker att resultatet är jämförbart med vad Mp3-spelare som iPod Nano 4G eller Sandisk Sansa presterar. Det går att dra på rätt så bra med ett par lättdrivna hörlurar och ljudet bör passa de som varit nöjda med vad exempelvis de mindre iPod-spelarna presterar.

För finsmakaren och de med en passion för bra ljud rekommenderar vi i vanlig ordning en provlyssning före köp – med favoritlurarna förstås. Flertalet elektronikvaruhus brukar vara tillmötesgående på denna punkt och i annat fall finns det gott om användare i Swedroids forum som säkerligen ställer upp i utbyte mot en kopp kaffe på det lokala fiket.

Bildskärmen och digitizern

Skillnaden är stor även i verkligheten.

Samsung är nu inne på tredje generationens AMOLED-paneler, Super AMOLED Plus (SAP) bland företagets Android-mobiler och har denna gång åtgärdat en av de mest kritiserade bristerna – pixelmönstret. Den så kallade PenTile-matrisen, där det endast rymdes 8 sub-pixlar på samma yta som där det med den förbättrade SAP-panelen ryms 12, innebär att telefonen har en faktisk upplösning på 480×800 pixlar. Med PenTile-matrisen motsvarar 480×800 pixlar endast 392×653 faktiska pixlar.

Senaste generationen SAMOLED-paneler ger vanliga TFT-paneler en match ocksåvad berör skärpan.

På bilden ovan syns en kraftig förstoring av Android-figuren på Android Market-loggan och vi kan bortom all tvivel konstatera att Samsung mycket riktigt lämnat Pen Tile-matrisen bakom sig. Vidare kan vi se att SGS II lämnar en mer neutral färgton än Xperia Arc, som tycks dra åt det varmare hållet. Mer om detta nedan.

[Läs mer om Super Amoled Plus-tekniken här]

[Läs mer om PenTile-matrisen här]

I utomhusmiljö presterar SGS II väldigt bra och överträffar samtliga av referenstelefonerna som syns ovan (Optimus 2X, Xperia arc och Nexus S). För det första är antalet reflektioner minimalt, dels för att skärmglaset är tunt och dels för att det inte ligger någon luftspalt mellan SAP-panelen och glaset. Tyvärr saknar vi någon möjlighet att mäta lux och kan därför inte sätta en exakt siffra på hur ljusstark displayen verkligen är.

I inomhusmiljö uppvisar SAP-panelen, precis som föregående generation AMOLED-paneler, en fantastisk kontrast och svärta. Vidare är färgerna i toppklass och bredvid Optimus 2X H-IPS-display samt Xperia arcs Reality Display upplever vi färgerna som både rikare och klarare. I förhållande till Nexus S Super AMOLED-panel framstår exempelvis bilder på människor som mer naturliga och den röda färgskalen uppleves inte som lika översaturerad.

Betraktningsvinkeln är spektakulär och vi anar knappt några färgskiftningar över huvud taget förrän vid riktigt extrema vinklar. Pixeldensiteten ligger på ca 217 PPI (Pixels-per-inch) och innebär ungefär 7% färre pixlar per tum i förhållande till Xperia arc och Optimus 2X – vilka bägge har en display på 233 PPI. Vi anser dock att WVGA inte är tillräckligt från 3,5-4″ och uppåt och vid 4,3″ finner vi att framför allt vissa textelement inte är så skarpa som vi hade önskat och flera grafiska element framstår som väl stora på den enorma displayen.

[Video på telefonerna i utom- och inomhusmiljö]

Det nordamerikanska företaget Corning står bakom skärmglaset på SGS II och har specialiserat sig på just glastillverkning ända sedan år 1879 då man påbörjade storskalig tillverkning av glaset till Thomas Edisons glödlampa. Sedermera utvecklade Corning extra hållbart glas för belysningen till bland annat ånglok, där vanligt glas inte höll måttet utan sprack av dels värme och dels vibrationer samt stenskott och dylikt. I dag producerar företaget ett glas speciellt lämpat för mobiltelefoner under varumärket ”Gorilla Glass” med egenskaper som högre böjbarhet, hållbarhet och stötbeständighet än vanligt glas.

I denna film demonstrerar Corning hur Gorilla Glass presterar i en rad tuffa testmoment och visst är glaset hållbart. Efter egna erfarenheter kan vi dock konstatera att Gorilla Glass inte verkar mer repbeständigt än traditionellt använt mineralglas och Corning marknadsför inte heller produkten som mer repbeständig än övriga diton. Gorilla Glass är med andra ord ingen garanti för att undkomma fula repor på displayglaset.

Digitizern kan hantera upp till 10 samtidiga tryckpunkter.

Skärmen uppfattar var vi trycker med hög känslighet och gör det på ett sätt som upplevs som både följsamt och mjukt. Vidare har den stöd för upp till tio samtidiga tryckpunkter och kan på ett godkänt vis urskilja tryckpunkter från varandra trots att avståndet dem emellan är litet.

Vi har ingen kännedom om vad för digitizer Samsung använt sig av och inga ledtrådar fanns att finna i uppstartsloggen. I vilket fall presterar den minst lika bra som den på Galaxy S och Galaxy Tab och vi frågar oss om det inte är så att Samsung använt sig av samma digitizer.

Samsung är ensamma om att leverera inställningsmöjligheter för att justera skärmens färgprofil, tyvärr finns bara tre inställningarna att välja på: Dynamisk, standard och film. Inställningsmöjligheterna snuddar med andra ord inte ens vid vad Samsung levererar med Galaxy Tab, men det är definitivt ett välkommet tillskott. Dynamisk effekt innebär att färgerna blir starkare, standard innebär mer neutrala färger och film innebär aningens svagare färger.

I menyerna för skärminställningar hittar vi också ett alternativ – Autojustera skärmstyrka – som är avstängt som standard. Funktionen sparar ström genom att analysera bilden och därefter justera LCD-styrkan. Vi anar ingen större skillnad med funktionen på- eller av, men har heller inte haft möjlighet att testa hur mycket ström som sparas.

GPS & positionering


Visa SGS II vs SE Arc på en större karta

I GPS-testet ovan har vi promenerat en sträcka i stadsmiljö på strax över 2km med dels SGS II (Svart linje) och dels Sony Ericsson Xperia arc (Röd linje) i handen och spelat in rutten med Google My Tracks. Under testets gång har vi avaktiverat positionering via telemast/datanätverk och även sensorstöd.

I början av testet går vi på en gångväg under en rad trädkronor med stora 8-våningshus på vår vänstersida och här anger SGS II rutten på mer korrekt vis än Xperia Arc, som bland annat indikerar att vi tagit en genväg genom en byggnad. Vi noterar dock att SGS II vid ett tillfälle tappar fattningen och indikera detsamma (Blidvädersvägen) där vi tillsynes också passerar rakt genom ett byggnad.

Att hitta en GPS-signal sker på under en halv minuts tid för de två telefonerna och detta är definitivt godkänt. Av själva rutten kan vi dra slutsatsen att SGS II presterar en mer rak och jämnare kurva än Xperia arc och tar dessutom färre genvägar vid speciellt 90-graders-svängar. Allt som allt får vi kora SGS II till vinnare och konstatera att resultatet är godkänt.

httpvh://www.youtube.com/watch?v=G3spAUtUnGM

Kompassen är något vi tidigare utelämnat, men som definitivt förtjänar mer uppmärksamhet. Av videon ovan kan vi konstatera att Samsung gjort ett strålande jobb med telefonens inbyggda kompass och denna presterar inte långt ifrån den riktiga varan. Testet utfördes på en gräsmatta utomhus och vi såg till att kalibrera telefonen genom att vifta den i en åtta ett tiotal gånger för dess att testet genomfördes.

Telefonens mjukvara
Samsung har fortsatt med att utveckla sitt Android-skal vid namn TouchWiz och lanserar i och med SGS II version 4. Utöver fler funktioner och inställningsmöjligheter har Samsung putsat till grafiken och introducerat fler animationer i gränssnittet.

Funktionen för att ta skärmdumpar genom att trycka på hemknappen+strömknappen finns kvar och fungerar fint.

Hem- och låsskärm

Låsskärmen indikerar om några missade samtal eller meddelanden väntar och visar vid musikuppspelning

I notifikationsfältet finns snabbgenvägar för att stänga/av sätta på Wi-Fi, Bluetooth, GPS, ljud och autorotering.

I fotändan av hemskärmen sitter fyra stycken ikoner varav samtliga går att byta ut med undantag för genvägen till programmenyn. Ovanför denna sitter en hemskärmsindikator som visar vilken av de sju hemskärmarna användaren för tillfället befinner sig på. Håller vi inne fingret på indikatorn kan vi skrolla fram och tillbaka mellan skärmarna.

Vid en omvänd pinch to zoom-manöver dyker helikoptervyn upp och erbjuder en överblick av samtliga hemskärmar.

Innehållsmässigt bjuder hemskärmen inte på så många nyheter vad berör inställningar – menyerna ser ut som de brukar.

Widgets

Precis som tidigare inkluderar Samsung en rad widgets med Touchwiz-gränssnittet. Till dessa hör bland annat en widget för strömhantering, systemhantering och en riktigt smidig kalender-widget.

Kontaktboken

Kontaktboken bjuder inte på några större överraskningar annat än större kontroll över hur och vilka kontakter som skall synkroniseras med olika tjänster. Utseendet har också anpassats för att gå hand i hand med Touchwiz-gränssnittet.

SMS/Tangentbord

Samsung skickar med två tangentbord, dels en mindre modifierad variant av standardtangentbordet som följer med i Android och dels Swype.

Swype har fullt svenskt språkstöd och fungerar som så att man drar med fingret över de bokstäver som ingår i det ord man vill få fram. Efter en viss inlärningsperiod flyter det på riktigt bra även om vi stundvis får problem med längre ord, oftast ingår ordet dock i förslagslistan som dyker upp vid de tillfällen då programmet anser sig osäkert om vad du skrivit.

Kalender

Kalendern innehåller de stora flertalet funktioner som vi förväntar oss av en kalenderapplikation inklusive möjligheten att spara olika händelser med olika tidszoner. Vidare komplettes kalendern väl av den medföljande kalender-widgeten.

Appdrawer/Programlista

Programlistan i Touchwiz har stöd för tre olika vyer i form av en rut- och listvy samt en helikoptervy. En trevlig nyhet är att det går att lägga till mappar i programlistan, precis som på hemskärmen, genom att trycka på meny -> redigera.

Mediaspelare

Musikspelaren påminner om standardmusikspelaren till upplägget, men Samsung har lagt in en rad egna funktioner och uppdaterat grafiken för att bättre smälta in med TouchWiz-gränssnittet i övrigt. Överlag fungerar den bra och hanterar utifrån våra erfarenheter OGG, MP3, Wav och FLAC-filer utmärkt.

I inställningsmenyn till musikspelaren finns två undermenyer för att förändra ljudbilden – dels en equalizer och dels en rad ljudeffekter. Utöver ett tiotal förinställningarna går det att skapa en egen equalizerprofil genom att välja alternativet ”egen”.

Det är lite omständigt att komma åt equalizern, men vi uppskattar förstås att den finns där och dessutom erbjuder användaren en möjlighet att själv skapa en equalizerprofil.

Videospelaren sväljer det mesta i formatväg och har stöd för undertexter i SRT-format.

Samsung Galaxy SII tar mediastödet till nya nivåer och klarar av att hantera MKV-filmer i x264-format (high profile 4.1) med bithastigheter på uppåt 20Mbit utan problem. Vi upptäcker dock att mediaspelaren hackar till eller stundvis låser sig när vi spelar upp klipp med snittbithastigheter på 25 respektive 30Mbit/s. Flertalet filmer i 1080p-format omkodade med x264 brukar dock sväva kring 15Mbit/s och där har vi inte upptäckt några som helst problem med våra testklipp. Xvid- och divx-klipp i 480p samt 720p har också fungerat klanderfritt.

Tyvärr hanterar inte enheten DTS-ljud och filmklipp med detta ljudformat saknar helt och hållet ljud vid uppspelning. Flerkanaligt AC3-ljud är däremot inget problem och fungerar galant.

Videospelaren har inställningar för att justera både ljusstyrka, färgton samt bredd- och höjdförhållandet. Vi har dock svårt för Samsungs förinställda färgprofiler och tycker att standardinställningen fungerar bäst bland samtliga av våra testklipp.

Webbläsare

httpvh://www.youtube.com/watch?v=srGxqfmTPlY

Xperia arc får se sig rejält omsprungen av Samsung Galaxy S II när det rör sig om surfning och speciellt vad berör Flash-rendering. Skillnaderna är inte särskilt stora vad berör HTML-rendering, men när vi väl börjar skrolla runt på sidor och zooma in- samt ut kan vi konstatera att SGS II erbjuder en betydligt bättre upplevelse och svarar snabbare.

Tyvärr fungerar inte zoom-funktionen särskilt bra och det är svårt att få texten att autoanpassas för den låga upplösningen. I det här avseendet fungerar exempelvis webbläsaren Dolphin HD betydligt bättre.

Webbläsaren i sig skiljer sig inte nämnvärt åt från standardwebbläsaren som följer med Android annat än att Samsung implementerat utökat stöd för gestbaserad styrning. Mer om detta nedan.

Rörelse- och gestbaserade funktioner

Precis som HTC erbjuder Samsung i och med Touchwiz 4 en rad rörelse- och gestbaserade funktioner. Dels kan man tysta ingående samtal genom att vända på telefonen, zooma in/zooma ut genom att peka med två fingrar på skärmen samtidigt som telefonen vinklas fram- eller bakåt samt flytta genvägar på hemskärmarna till andra hemskärmar genom att hålla inne på en ikon och därefter flytta telefonen åt höger eller vänster.

Det hela fungerar relativt bra och även om ett par funktioner kanske snarare är en gimmick än något riktigt användbart, så uppskattar vi ex. funktionen för att tysta inkommande samtal och har nytta av den.

Samsung Kies over the air / Kies PC

Genom att aktivera det medföljande programmet ”Kies air” startar en webbserver på telefonen som möjliggör åtkomst till kontaktbok, SMS, media, lokala filer etc. från andra klienter i nätverket. Vem som helst kan inte logga på hur som helst, utan alla anslutningar måste godkännas genom telefonen.

Samsung Kies är endast Windows-kompatibelt och krävs för att installera telefonuppdateringar. Vidare har mjukvaran stöd för synkronisering av Outlook och mediafiler samt en funktion för att ta backup på telefonens innehåll.

Programvaran är i vår mening ingen höjdare och vi är helt och hållet emot sladdburna uppdateringar, speciellt sådana som förlitar sig på en plattformsspecifik mjukvara. Detta skall i stället ske OTA (over-the-air) genom telefonen via WiFi eller 3G.

Samsung All Share / DLNA

SGS II har stöd för DLNA genom det medföljande programmet Samsung All, som också går att ladda hem för Windows. Utan All Share installerat på bägge sidor har vi inte fått tvåvägskommunikationen att fungera.

Efter att vi installerat All Share hittar telefonen omedelbart PC-klienten och det är möjligt att både spela upp video från telefonen på PC:n och vice versa. Tyvärr är mediastödet på telefonsidan inte särskilt bra och vi får varken xvid, divx eller x264-filmer att fungera.

Det går att på PC-sidan spela film från telefonen antingen genom att leta upp filmen genom All Share-klienten eller genom att på telefonen välja att vi vill spela upp filmen på PC-klienten. Här fungerar flertalet format och vi lyckas strömma filmer i 720 och i x264-format till datorn. Naturligtvis går det lika bra med både musik- och bildfiler.

Vi testade också att ansluta telefonen till Sonys spelkonsol PlayStation 3. Tyvärr hittar inte telefonen spelkonsolen och vi får istället gå genom PS3:an för att ansluta till telefonen. Väl inloggade kan vi endast spela upp ett fåtal videoformat i och med PS3:ans begränsade mediastöd, men flertalet xvid- och divx-filmer går i varje fall i gång. Musik i Mp3-format och bilder i JPG samt PNG fungerar utan problem att lyssna/titta på.

Övrig mjukvara

Samsung skickar med en egen appbutik och ett antal så kallade hubbar med telefonen. Appbutiken är inte mycket att hänga i granen i och med det tunna innehållet och verkar främst vara till för att uppdatera Samsungs egenutvecklade applikationer.

Hubbarna består av Game, Music samt Readers Hub och innehåller precis som namnen antyder spel, musik och e-böcker/tidningar/tidsskrifter. I Game Hub hittar vi ett dussin speldemon från välkända Gameloft och ett tiotal enklare speltyper från diverse utvecklare och här är kvalitén inte den högsta. Music Hub är i sin tur en musikbutik och erbjuder ett stort utbud av musik genom 7digital.com med ett snittpris på 12kr/låt.

Readers hub är en samling av tre olika applikationer där en är till för nyheter, en för böcker och en annan för tidsskrifter/magasin. Var en av tjänsterna kräver unika konton och drivs av olika företag. Speciellt intressant är kanske nyhetsdelen där vi hittar ett antal svenska tidningar så som DN, SvD och GP. Den som vill prova tjänsten kan göra det helt gratis eftersom det finns möjlighet att ladda hem sju gratisnummer av valfri tidning.

FM-radion är väldigt enkel och fungerar som en FM-radio skall fungera. Den har stöd för autosökning av radiokanaler och det går utmärkt att spara favoriter.

Det finns så vitt vi känner till inte någon kompetent videoredigeringsapp för Android på Android Market, men Samsung skickar med en som fungerar riktigt hyggligt. Antalet funktioner är inte särskilt många, men vi kan välja på ett tiotal förinställda mallar och därefter klippa ihop både stillbilder och video samt infoga text. Resultatet går att exportera till ex. YouTube eller skicka iväg med ett MMS.

Bildredigeringsapplikationer finns det däremot gott om på Android Market och Samsungs medföljande applikation är inte ensam om vad den gör. Applikationen innehåller de mest grundläggande bildredigeringsfunktionerna och verkar främst vara till för att ändra bildens format framför något annat.

Polaris Office är ett program för att granska filer i antingen Office- eller PDF-format och är Office 2010-kompatibelt.

Voice Talk är en applikation för röstigenkänning och har i dagsläget inget svenskt språkstöd – det är engelska, franska eller spanska som gäller. Programmet kan användas för att med hjälp av rösten ringa samtal, komponera textmeddelanden, öppna applikationer eller föra anteckningar etc.

Android saknar i dagsläget stöd för röstkommandon genom Bluetooth på det vis som vi är vana vid från gamla tiders telefoner. Samsung har försökt att råda bot på detta genom att skicka med Voice talk, men på grund av begränsningarna i Android fungerar inte programmet när telefonen befinner sig i viloläge eller utanför själva programmet, vilket gör att en stor del av tjusningen försvinner.

Det hela fungerar dock när telefonen väl är aktiv och tillika programmet, vilket kommer igång genom att man antingen trycker på headsetknappen eller dubbelklickar på hemknappen på telefonen. Tyvärr är fördröjningen ca 3-4 sek innan inspelning väl börjar när vi använder vårt Bluetooth-headset, men kör vi på telefonens mikrofon går det betydligt fortare.

Själva taligenkänningen verkar fungera bra och vi kan diktera SMS på engelska med ett bra resultat både genom vårt headset (Jawbone Era) eller genom telefonens inbyggda mikrofon. Dessvärre är det knepigare när det gäller att ringa upp kontakter med svenska namn och här får vi allt som oftast problem med att programmet inte förstår vad vi säger.

Den medföljande aktivitetshanteraren innehåller funktioner för att granska aktiva processer och mängden använt/ledigt RAM- och telefonminne. Vidare går det att se vad de olika processerna förbrukar med hänsyn till minne och CPU-förbrukning. Utifall en process låser sig eller upphör svara går det utmärkt att stänga av dessa.

Kameramjukvaran

Kameramjukvaran är inte riktigt lika slipad som den som vi hittar i Sony Ericssons Xperia Arc. Den får dock jobbet gjort och innehåller funktioner för det mesta så som olika scenlägen och fokuslägen inklusive ”tap-to-focus”, möjlighet att sätta på/stänga av fotolampan, justera vitbalans och välja mellan att fotografera/filma med 2MP-kameran i fronten eller 8MP-kameran på baksidan.

Telefonen har ingen kameraknapp och det går därför bara att knäppa bilder genom att trycka på fotoknappen i kameraprogrammet. Volymknappen fungerar som digital zoom och ger upp till 4x förstoring.

Kameran


Även kameran har i Galaxy S II fått sig en rejäl knuff framåt då vi jämför med föregångaren Galaxy S, och då talar vi inte bara om megapixlar. Utöver uppgraderingen från 5 till 8 megapixlar så har kameran även fått en välkommen LED-blixt samt en betydligt bättre mjukvara som är både snabbare och erbjuder fler funktioner.

Bildkvalitén i Galaxy S II är med androidmått mätt kort sagt toppenbra och den tidigare klassledaren vad gäller kamerans bildkvalité, Sony Ericssons Xperia arc, får med rejäl marginal se sig slagen. bildskärpan och därmed detaljrikedomen är på en helt annan nivå, vilket tydliggörs av de uppförstorade (men i övrigt helt obehandlade) bilderna här nedan.

Klicka för fullstorlek.


Ovan ser vi exempel på den klart bättre skärpan då vi exempelvis kikar närmare på statyernas ”kläder” och den tunna metallramen till vänster i bild under armen på statyn.


Den kanske tydligaste skillnad i detaljrikedom och skärpa ser vi i bilden ovan, där bladverken i träd och buskar är betydligt mer detaljerade och skarpa än i arc som dras med en hel del oskärpa och suddighet. Skillnaden är även påtaglig i stenarna och röret vid vattenbrynet.

SGS II                                                    Xperia arc

Panorama-bilder
Samsung har till vår glädje sett till att inkludera en panoramafunktion i Galaxy S II och vi kan efter att ha testat funktionen några gånger konstatera att den fungerar ganska bra, men att bilderna inte alltid fogas samman helt sömlöst. Ni kan se exempel på detta i vindrutan på den röda bilen i bilden nedan.

Front-kameran

httpvh://www.youtube.com/watch?v=mpTxOiW535E

Videoinspelning
Galaxy S II tar ytterligare en skalp vad gäller videoinspelning där den med lätthet övertrumfar både Xperia arc och LG Optimus 2X, både vad gäller bild och ljud. Maxupplösningen är fullHD (1080p), det vill säga 1920×1080 pixlar, och för ovanlighetens skull så finner vi att vi inte genast ger oss in i menyerna och ställer in en lägre upplösning än maxupplösningen för att få ett bättre flyt. Hårdvaran orkar helt enkelt skyffla videopixlarna tillräckligt snabbt för att leverera bra flyt även i 1080p, även om vi tycker oss ana att 720p ligger aningen lite närmare 30 FPS än vad 1080p gör. Vi ställer oss dock frågande till om 1080p kontra 720p är värt den i runda slängar 20 procent större filstorleken, inte minst med tanke på att vi inte ser någon betydande skillnad i detaljrikedom.

720 p SGS II
httpvh://www.youtube.com/watch?v=nVZrjHEBQwA

720p SE ARC
httpvh://www.youtube.com/watch?v=Jn_yC6qWy6c

1080p SGS II
httpvh://www.youtube.com/watch?v=QEilsE3y1YM

720p SE ARC
httpvh://www.youtube.com/watch?v=iALYJZZJXiM

Buggar/problem
Med den medföljande programvaran noterade vi att telefonen dröjde närmare en hel sekund innan skärmen tändes från det att vi tryckt på power-knappen med telefonen i viloläge.  Den senaste mjukvaruppdateringen – XWKE2 – åtgärdar dock detta problem.

En annan fördröjning, som uppdateringen inte åtgärdar, är tiden som det tar för skärmen att tändas vid ett inkommande telefonsamtal. Det rör sig inte om någon längre fördröjningen, men den är lång nog för att vi skall tänka på den.

Batteritid

Att avgöra batteritiden är ingen lätt uppgift eftersom ingen användare är den andra lik. I testet ovan har vi kört ett videoklipp med 480p-upplösning på upprepning i mVideoPlayer med telefonen inställd på flygplansläge, 50% ljustyrka, 50% ljudstyrka tills dess att de stängt av självmant.

Samsung Galaxy S II presterar i batteritestet ett respektabelt resultat på 630 minuter och tar i ännu ett test täten. För den som gillar att se på filmer och videoklipp är AMOLED-panelerna synnerligen energieffektiva kontra TFT-panelerna med LED-bakgrundsbelysning.

Systeminformation

Vår testtelefon kör version 2.3.3 av Android och ROM-version XWKE2. Mängden RAM reserverat för operativsystemet är 833MB (DDR2) och mängden flashminne är 13796MB varav den interna SD-kortpartionen tar 11781MB i anspråk och systempartitionen 2015MB. Omkring 1700MB finns tillgängligt för installation av appar direkt ur förpackningen. Bland sensorerna hittar vi kompass, gyro, ljusmätare, närhetssensor och en accelerometer.

Exynos 4210 bygger på senaste generation ARM-arkitektur - Cortex A9. Observera att det är 1,2GHz/ kärna som gäller för SGS II och inget annat.

Samsung Galaxy S II bygger på en hårdvaruplattform Samsung själva designat med arbetsnamnet Orion och modellbeteckningen Exynos 4210. Processorn bygger på ARM:s Cortex A9-arkitektur och har två processorkärnor med en klockfrekvens på 1,2 GHz som skalar ned till 200Mhz.

Grafikdelen kommer likaledes från ARM och har beteckningen Mali-400 MP (Multi Processing). Av den totala mängden RAM på 1024MB är 181MB reserverat för grafikdelen. Vsync är påslaget och antalet bilduppdateringar per sekund är begränsat till 60 FPS, vilket också påverkar resultatet bland våra tester nedan. ARM:s Mali-400 MP presterar nämligen så pass bra i flera testmoment att telefonen slår i 60-FPS-taket och slutpoängen blir då inte särdeles representativ för vad telefonen egentligen är kapabel till. Vi har av denna anledning infört en del nya testmoment och kommer framöver att slopa Neocore och Nenamark1 som förmån för testsviter från bland andra Rightware (Basemark) och Kishonti (GLBenchmark).

[Läs mer om Samsung Exynos 4210 här]

[Läs mer om ARM Cortex A9 här]

[Läs mer om ARM Mali-400 MP här]

SGS II erbjuder ca 25% mer arbetsminne än närmaste konkurrenten, Desire HD, och kvalificerar sig därmed in på förstaplatsen med en bred marginal.

Mängden ledigt minne för appinstallationer, undantaget den interna/externa SD-kort-partitionen, är 1935MB och aningens mer än vad Samsung Galaxy S erbjuder. Även denna gång hamnar SGS II högst upp bland våra referensenheter.

Prestanda och grafer

I detta delmoment ansluter vi telefonen till en 3,5mm stereo-y-adapter, som vi in sin tur ansluter till dels line-in-ingången på ett Audigy XiFi-ljudkort samt till ett par AKG 420-hörlurar (32 ohm, 125 dB/mW). Vi spelar därefter upp ett ljudklipp som vi i sin tur spelar in och analyserar med hjälp av mjukvaran RightMark Audio Analyzer.

Ljudchippet som sitter i Samsung Galaxy S II skiljer sig från det som sitter i Galaxy S och Nexus S, i stället för en enhet från brittiska Wolfson (WM8994) kommer chippet från japanska Yamaha (MC-1N2). Tyvärr har vi inte hittat något produktblad för enheten, varför vi inte kan svara på hur de tu chippet skiljer sig åt och varför Samsung valt att byta.

I förhållande till den Android-telefon som vi hitintills mätt upp bäst resultat på vad berör frekvensomfånget, LG Optimus 2X, presterar SGS II en mindre jämn kurva och verkar ha som störst problem i området mellan 50 till 100 Hz. Jämför vi med Nexus S, som i stort sett har samma hårdvara som Galaxy S, så presterar SGS II även här prestera en något mindre rak kurva. Resultatet är dock inte dåligt och telefonen kvalificerar sig in på vår topp 5-lista.

Test Samsung SGS II Samsung Nexus S LG Optimus 2X SE Xperia arc
Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB: +1.39, -0.52 +0.55, -0.26 +0.18, -0.09 +2.48, -1.02
Noise level, dB (A): -83.7 -85.3 -82.8 -84.5
Dynamic range, dB (A): 83.9 85.0 82.6 84.4
THD, %: 0.0043 0.083 0.012 0.191
IMD + Noise, %: 0.892 0.501 0.160 0.458
Stereo crosstalk, dB: -61.8 -58.6 -37.4 -53.3

[Se hela jämförelsen]

Här bryr vi oss inte om kvalitén på det som kommer ur högtalaren utan endast ljudnivån. SGS II gör inte bort sig och hamnar någonstans mellan Xperia arc samt Optimus 2X. Den får dock se sig slagen i samtliga moment, undantaget pink noise, av Nexus S.

Input Benchmark visar en uppdateringsfrekvens om 60-61Hz och detta är i linje med vad både Galaxy Tab och Samsung Galaxy S presterar.

I Linpack är endast en processorkärna aktiv. Resultatet visar att processorn i detta specifika test presterar i linje med vad Qualcomms och Nvidias senaste Cortex A8 respektive Cortex A9-plattformar presterar per klockcykel.

I Benchmark Pi ser vi en stor fördel för Cortex A9-baserade SGS II och LG Optimus 2X.

I Sunspider Benchmark mäts inte endast hur snabb processorn är utan också hur väl webbläsaren är optimerad för javascript. Här kvalificerar sig SGS II in på ännu en förstaplats med LG Optimus 2X och HTC Desire HD hack i häl. Vi skall dock komma ihåg att SGS II har en 200MHz högre klockfrekvens.

Smartbench är fortfarande under utveckling och tillhör därför inte de mest pålitliga testsviterna. Testet undersöker inte endast processorns prestanda utan testar också andra aspekter av telefonen, vilket förklarar den stora skillnaden mellan SGS II och Optimus 2X, som trots allt bygger på samma version av ARM:s Cortex-processor. Hur som helst vinner SGS II detta testmoment.

I 3D-testet ser det annorlunda ut och Samsung Galaxy SII förlorar till fördel för Optimus 2X med en skillnad på 354 poäng. Tittar vi på resultatet bland vart och ett av de olika delmomenten som utgör slutpoängen, så noterar vi att det skiljer sig som mest i deltestet ”GLTunnel” till förmån för O2X. Det verkar som att detta moment är speciellt lämpat för Tegra 2.

I Quadrant-sviten vinner SGS II i alla delmoment med bred marginal undantaget OpenGL ES 1.1-momentet.

Vi är dock väldigt tveksamma till bland annat CPU-resultatet; där SGS II ser ut att ha ett enormt övertag i jämförelse med Optimus 2X trots att skillnaden i klockfrekvens endast är 200MHz och trots att bägge enheter bygger på samma processor-arkitektur.

I Neocore har vi ingen aning om hur SGS II presterar då den slår i 60-fps-taket och vi kan endast spekulera i vad det faktiska resultatet blivit. Än en gång hamnar SGS II i varje fall i topp bland en mängd övriga telefoner som också slår i samma tak.

En repris av Neocore-testet och SGS II presterar stadiga ~60FPS+. Testvinnare: SGS II.

Electopia är ett någorlunda nyutvecklat test baserat på Open GL ES 2.0 och nyttjar en rad olika effekter. I detta test presterar SGS II mer än dubbelt så väl som den närmaste konkurrenten – Xperia arc – vilken förvånansvärt nog är utrustad med Qualcomms Adreno 205-GPU och inte Nvidias GeForce ULP, vilken vi hade förväntat oss skulle matcha Mali 400 bäst. Det här testmomentet verkar sålede vara särskilt lämpat för både Qualcomms GPU och ARM:s Mali 400.

Finländska Rightware har tagit över 3DMarkMobile från Futuremark och har döpt om testet till Basemark ES 2.0. Programmet består av flera delmoment och vi har valt ut de två som bäst representer en spelupplevelse – Hover och Taiji 4.

I Hover presterar SGS II markant bättre än den närmaste konkurrenten, vilken än en gång blir Adreno 205-utrustade Sony Ericsson Xperia arc, med en fördel på hela 35 FPS. I Taiji är skillnaden aningens mindre och SGSII tar ledningen med ett försprång på omkring 24 FPS i förhållande till arc.

Samsung är en stor producent av flashbaserade minnen och visar här var skåpet skall stå. SGS II presterar en läs- och skrivhastighet på hela 17,45MB/s respektive 14,4MB/s i J Disk Benchmark. Konkurrenterna får se sig rejält omsprungna och det är bara att konstatera att Samsung inte snålat in på I/O-prestandan vad berör det inbyggda flashminnet.

Ansluter vi enheten till datorn genom USB-gränssnittet och för över till den interna SD-kortpartitionen ser det dock annorlunda ut och vi erhåller blott en snitthastighet på omkring 4,8MB/s vid stora filöverföringar (100MB+). Här går det inte alls undan och en högre hastighet hade varit önskvärd.

IR-mätaren vittnar om att vi inte inbillar oss när vi upplever telefonen som rejält varm efter 30 minuters full belastning - 56,5 grader är den varmaste punkten på bakstycket.

Vi noterade i samband med vår benchmarking-runda att bakstycket av telefonen hettade till rejält efter mer utdragna testmoment. För att avgöra hur varm enheten blir gjorde vi en mätning på baksidan av telefonen med hjälp av en IR-mätare och passade även på att läsa av batterisensorn. Vi vill understryka att detta inte är någon exakt mätmetod och felmarginalen kan sträcka sig så långt som +/- 5 grader C.

För att få fram ett likartat emissionsvärde bland enheterna tejpar vi för baksidan med väldigt tunn maskeringstejp och undviker naturligtvis att tejpa för några lufthål. Testet går till som så att vi slår på Wi-Fi, Bluetooth och drar upp skärmen till 100% ljusstyrka. Därefter loopar vi ett test under 30 minuters tid där bägge processorkärnor belastas till 100% .

Skillnaden mellan den enda dubbelkärniga konkurrent till SGS II som vi har till vårt förfogande – LG Optimus 2X – är 17,1 grader Celsius vad berör den varmaste punkten på bakstycket. Batteriet blir 38,1 grader på Optimus 2X och hela 49 grader varmt på SGS II i detta testmoment.

Vi blir fundersamma över att telefonen blir så pass varm som den blir och undrar hur det sett ut om vi parallellt med de två processorkärnorna också belastat grafikdelen maximalt. Understrykas skall att vi inte under ett enda test eller ens under den 30 minuter långa tortyren råkat ut för frysningar, omstarter, grafikfel eller andra typer av händelser som kan indikera problem till följd av den höga temperaturen.

Sammanfattning
Samsung har gjort ett enastående jobb med SGS II och i förhållande till föregångaren – Galaxy S – är telefonen en stor förbättring på praktiskt taget alla punkter. Bland svagheterna finner vi att enheten blir väldigt varm vid belastning och att ergonomin inte är den bästa i och med den rektangulära och platta formen, men också på grund av avsaknaden av en friktionsyta på baksidan. Vidare hade vi gärna sett att Samsung skickat med en MHL-adapter för anslutning till HDMI genom USB-porten och avsaknaden av ett NFC-chip finner vi trist (Samsung kommer att lansera en NFC-utrustad SGS II senare i år). En kamera-knapp hade vi inte heller tackat nej till.

Vi blir också lite besvikna över DLNA-stödet i Samsung-programmet All Share och tror inte heller att särskilt många kommer nyttja tjänster som Game Hub, där utbudet är nästintill obefintligt, eller Music Hub med en relativt hög prissättning. Vi hade förstås inte haft något emot dessa applikationer om de gick att avinstallera, men så är tyvärr inte fallet. Detsamma gäller naturligtvis det stora flertalet enheter där tillverkare valt att lägga på egenutvecklade Android-skal. Till applikationer som vi blev positivt överraskade av, trots vissa begränsningar, hör Voice Talk och video- samt bildredigeringsapplikationerna. Gränssnittet innebär en viss förbättring i förhållande till TouchWiz 3 och flyter på bra trots de utökade 3D-effekterna/animationerna, men vi hade gärna sett både fler och större nyheter.

Super AMOLED Plus-panelen är ett rejält lyft i förhållande till föregående generation AMOLED-paneler och vi är hemskt glada över att Samsung lämnat Pen Tile-matrisen bakom sig och satsat på en paneltyp där antalet pixlar de facto överensstämmer med den angivna upplösningen: 480×800 px. Färgerna, kontrasten, svärtan och betraktningsvinkeln är samtliga riktigt bra och står sig mycket väl bredvid Optimus 2X och Xperia Arc vilka bägge två för all del inte har några dåliga skärmar. Det faktum att det skärmglas och panel ligger tätt innebär också fördelar vad berör både estetik och ökad synlighet utomhus. Vi gillar dessutom att Samsung kostat på skärmglaset genom att använda Corning Gorilla Glass för ökad stryktålighet, även om det inte innebär ökad repbeständighet. Skillnaden i pixeldensitet kontra konkurrenter som Xperia arc och Optimus 2X är inte särskilt stor, men visst blir det mer påtagligt på en 4,3″ stor skärm än en 4″ stor sådan och vi finner att skärpan blir lidande.

Vikten om blott 116 gram är låg i förhållande till skärmstorleken och enheten är imponerande tunn. SGS II tillhör däremot en av de bredare telefoner vi testat och med enhandsfattning känns det stundvis tungt att arbeta med den. Det blir naturligtvis enklare att hantera telefonen ju större händer man har, men för er med små händer rekommenderar vi definitivt att ni testar telefonen före köp och kontrollerar så att den känns bekväm att hålla i – speciellt med enhandsfattning.

SGS II en i våra ögon mer stilren och mer elegant telefon än föregångaren; den mer strikta, industriella och minimalistiska designen tilltalar oss. Vad berör hållfastheten upplever vi inte chassikonstruktionen som lika rigid och robust som på ex. LG:s Optimus 2X eller HTC:s telefoner med så kallad semi-unibody-konstruktion; det vill säga chassikontruktioner där delar av chassit är utskuret ur ett stycke metall. Passformen är bra och vi har inget att anmärka på vad berör ex. skarvarna mellan chassits olika delar eller känslan bland de taktila knapparna. Placeringen av anslutningar är bra men vi har svårt för placeringen av strömknappen som vi hellre hade sett på ovansidan än på högersidan av telefonen, där den helt enkelt är lättare att komma åt av misstag. I jämförelse med den sett till storleken närmare konkurrenten – Sony Ericsson Xperia arc – får vi lov att utse SGS II till vinnare vad berör både stabilitet och mängden ljud chassit ger ifrån sig vid användning

Kameran har en bra och kompetent mjukvara som uträttar det mesta inklusive panoramafotografering. Stillbilder blir bra och kvalitetsmässigt står sig kameran inte bara väl mot Sony Ericsson Xperia arc i framför allt ljusa miljöer utan till och med klart överträffar sistnämnda. I mörkare miljöer är arc dock bättre och fångar in betydligt mer ljus än vad SGS II gör – dock på bekostnad av mer brus. Vid videoinspelning är resultatet långt bättre än vad Xperia arc presterar både vad berör bild- och ljudkvalitet, men vi erfar att SGS II stundvis har problem med att hitta fokus och Xperia arc gör ett betydligt bättre jobb på den punkten. Skillnaden i detaljrikedom mellan 720p- och 1080p-inspelning i SGS II är försumbar och då 1080p-inspelning resulterar i aningen större filer med en aningen lägre FPS rekommenderar vi 720p-inspelning, som också är standardinställningen.

Vad berör telefonens prestanda finns det inte mycket mer att säga än att den är fenomenal och i absolut toppklass. I majoriteten av testmomenten får referenstelefonerna, inklusive dubbelkärniga Optimus 2X, stryka på foten rejält till förmån för SGS II. Nvidia Tegra 2 med GeForce ULP-grafik och Qualcomm MSM8255 med Adreno 205-grafik blir i ett antal testmoment, där Open GL ES 2.0-prestandan testas, överkörda med en svindlande stor marginal. Läs- och skrivhastigheten på det interna minnet är rejält mycket högre än bland konkurrenterna och likaså är I/O-prestandan och hastigheten med vilken telefoner läser/skriver till arbetsminnet bättre.

GPS-enheten presterar ett resultat som är aningens bättre än vad Sony Ericssons Xperia arc presterar och i vårt kompasstest är resultatet exceptionellt bra – telefonens inbyggda kompass presterar inte långt ifrån den riktiga varan.

USB On-the-go funktionen är en kul grej och innebär att det går att ansluta USB-tillbehör som möss, minnen och tangentbord till telefonen. Tyvärr kräver detta en USB OTG-adapter och Samsung skickar inte med en sådan i förpackningen.

Som kronan på verket har Samsung valt att skicka iväg telefonen med en upplåst bootloader och det innebär att dörren är öppen för flashning av tredjepartsutvecklade ROM-filer.

Avslutningsvis kan vi konstatera att Samsung Galaxy S II har få svagheter och är med en rejäl marginal den mest kompetenta och kompletta androidtelefonen vi hittills har testat.

Samsung Galaxy S II är lämplig för dig som:
* Vill ha den för närvarande snabbaste telefonen på marknaden
* Vill ha en så stor skärm som möjligt i så liten förpackning som möjligt
* Vill ha HDMI-utgång (MHL) och USB on-the-go stöd för anslutning av USB-tillbehör
* Vill ha Android-världens bästa mediastöd – spela MKV-filmer i 1080p
* Vill ha en bra kamera (8MP) med LED-lampa och AF
* Vill kunna ringa videosamtal (2MP kamera i fronten)
* Vill ha en bra kvalitetskänsla i förhållande till chassimaterial

Samsung Galaxy SII är inte lämplig för dig som:
* Vill ha bästa möjliga ergonomi och en halkfri telefon
* Har små händer/fingrar
* Vill ha en knivskarp skärm (WVGA på 4.3 tum ger viss pixlighet)
* Är priskänslig

Andra telefoner att överväga med liknande prestanda och utrustningsnivå:

Lägsta pris på HTC Sensation på Prisjakt just nu:
Lägsta pris på LG Optimus 2X på Prisjakt just nu:
Lägsta pris på LG Optimus 3D på Prisjakt just nu: