Vi återbesöker HBO Nordics Androidapp – har tjänsten förbättrats?

Postat:
16:09 - 2015-11-30
Skribent:
| Swedroid-redaktionen
Kommentarer:
38

När vi testade HBO Nordic för drygt 1,5 år sedan var vi tyvärr missnöjda med strömningstjänsten som i vår mening inte höll måttet. HBO Nordic fick Chromecast-stöd tidigare i år och företaget har haft god tid på sig att potentiellt förbättra mjukvaran.

Vi har därför återbesökt HBO Nordic, med fokus på Androidappen och Chromecast-stödet. Har användarupplevelsen fått sig ett lyft under tiden som gått och hur fungerar HBO Nordic med Googles mediaspelare?

hbo-nordic-1hbo-nordic-5

För vissa fungerar sannolikt tjänsten bättre än andra men vår erfarenhet efter att ha testat Androidappen på fyra olika enheter är att den även idag lider av stora problem. Androidappen har förbryllande designmissar och buggar som inverkar negativt på användandet och i ett fall hindrar det helt. Rent estetiskt är å andra sidan gränssnittet inbjudande och elegant.

Själva innehållet är exceptionellt, precis som tidigare. HBO Nordic erbjuder en stor katalog av habila serier, med bra översättningar och snabb tillgång till nya avsnitt från amerikanska HBO. Innehållet inkluderar även en mindre samling filmer. Tjänsten som ger tillgång till materialet får dock fortfarande bottenbetyg.

hbo-nordic-3

Vilka problem har vi då påträffat? Vår granskning har ett lite annorlunda upplägg då vi valt att lista de designmissar och buggar vi stött på. Vissa punkter är petitesser i sammanhanget men vi listar ändå dessa med förhoppning om framtida åtgärder. Det även bör påpekas att buggarna inte nödvändigtvis uppstår på alla enheter.

  • Appen minns inte din inställning för undertext. För varje ny uppspelning måste du välja rätt undertext igen.
  • Sidomenyn går inte att öppna med svepgest förrän den först öppnats med knapptryckning.
  • Appen blir i regel förvirrad så det inte längre går att pausa eller kontrollera material som skickats till Chromecast. Den tappar kontakten och visar inte längre uppspelningskontroller, vare sig i appen eller i aviseringsmenyn. Eventuellt beror detta på Chromecast och inte på fel i appen.
  • Avsnitten visas i omvänd ordning, från högsta till lägsta, så användare måste scrolla ner när de börjar titta på en ny serie.
  • Appen föreslår inte nästa avsnitt när du tittat klart på föregående och det är onödigt svårt att komma tillbaka till seriers avdelningar i appen. Att spela upp nästa avsnitt involverar i regel en rad knapptryckningar och ibland rentav sökningar.
  • Sökfunktionen blir lurad av mellanslag, så om du råkar få med ett extra mellanslag i slutet av en sökfras visas inga resultat alls.
  • Det går inte att tömma allt i appens manuella spellista samtidigt. Varje avsnitt måste tas bort för hand, genom en Iphone-gest. När du tittat färdigt på ett avsnitt finns det ändå kvar i listan.
  • Det finns inget alternativ för att hoppa över förtexterna, som i Netflix.
  • Fältet längst ner för att återuppta uppspelningen visar kontant ett avsnitt av Carnivàle för oss fastän det var veckor sedan det avsnittet spelades upp.

Största problemet är dock att appen inte fungerar alls på enheter som kör Marshmallow. På de två Android 6.0-enheter vi testat appen kraschar den konstant – antingen så fort den startas eller när något ska spelas upp, som videon ovan illustrerar. Google släppte en utvecklarversion av Marshmallow i slutet av maj. Till HBO Nordics försvar kan en säkerhetsuppdatering eller uppdatering av Google Play Services ha orsakat buggen nu i höst.

HBO Nordic har 2,6 stjärnor i snitt i Google Play för tillfället men i vår mening förtjänar appen inte ens det. Vi hoppas att HBO Nordic släpper helt nya, omarbetade och markant förbättrade appar eller att HBO själv tar kontroll över nordiska marknaden, för serierna får inte den inramning de förtjänar. De som vill göra en egen bedömning kan prova på HBO Nordic gratis i en månad.

Senaste artiklarna om HBO NORDIC

→ Se fler artiklar om ämnet