Sony var först ut med att visa upp höstens nyheter i samband med den pågående IFA-mässan i Berlin. Till nyheterna hör först och främst Xperia Z1 som är en efterföljare till Xperia Z men också ett par spännande kameror utvecklade för att fungera tillsammans med smarta telefoner.
Vi närvarade vid presskonferensen och fick möjlighet att titta lite närmare på både kamerorna och Xperia Z1 men inleder med en titt på det nya mobilflaggskeppet.
Utseende och byggkvalitet
Sony har inte legat på latsidan utan det nya flaggskeppet skiljer sig på en rad punkter från föregångaren både på utsidan och insidan. För det första är chassit byggt kring en ram i aluminium vilket gör enheten så pass vridstyv att den i det närmaste inte flexar alls när vi bänder på chassit. Kanterna har också blivit lite mjukare vilket också gör telefonen bekvämare att hålla.
Högtalaren sitter numera placerad i botten av telefonen till skillnad från tidigare där den satt placerad längst ned på höger långsida. Hörlursjacket är i vanlig ordning placerat på ovansidan men sitter på den vänstra sidan framför den högra. Sony har vidare tagit bort luckan för hörlursjacket och porten sitter således exponerad.
En knapp dedikerad för video- och stillbildsfoto har tillkommit och sitter monterad vid foten av telefonens högra långsida nedanför av/på- och volymknappen. Ett tillskott fotoförtjusta säkerligen väntat på. Placeringen gör det enkelt och bekvämt att ta bilder med telefonen i liggande länge.
SIM-kortsplatsen sitter i sin tur högre upp ovanför av/på-knappen på telefonens högra långsida medan mikroSIM-kortplatsen sitter placerad på ungefär samma plats på den vänstra sidan. Strax nedanför mikroSIM-kortplatsen sitter USB-porten bakom en egen lucka. Vi provade i all hast att öppna och stänga luckorna och kan konstatera att passformen är bra – de sticker vare sig ut från chassit eller flexar när vi trycker på dem.
Den främre kameran (2MP/FullHD) sitter monterad till höger om Sony-logotypen och har alltså bytt sida från att tidigare ha suttit på den vänstra. Lysdioden är vidare flyttad från det högre hörnet till mitten och sitter numera bakom högtalargallret. Den andra kameran på 20.1MP med det tillhörande G-objektivet sitter i det övre vänstra hörnet på det glastäckta bakstycket.
Xperia Z1 är IP58-klassificerad till skillnad från Xperia Z (IP57) vilket innebär att den kan (på pappret) vistas upp till 1,5m under vattenytan i 60 minuters tid utan att ta skada.
IP-klassificeringen innebär i normala fall att det sitter luckor framför samtliga av enhetens anslutningsportar men på Xperia Z1 är hörlursjacket exponerat. Eftersom piggarna för dockningsstationen likaså är exponerade går det att ladda telefonen utan att lyfta på luckan för mikroUSB-porten.
Modellnamn | Skärm (tum) | Bredd (mm) | Höjd (mm) | Djup (mm) | Vikt (gram) | Batteri (mAh) |
Samsung Galaxy Note 3 | 5.7 | 79.2 | 151.2 | 8.3 | 168 | 3200 |
Sony Xperia Z1 | 5.0 | 74.0 | 144.0 | 8.5 | 170 | 3000 |
Sony Xperia Z Ultra | 6.44 | 92.2 | 179.4 | 6.5 | 212 | 3000 |
Samsung Galaxy Note II | 5.5 | 80.5 | 151.1 | 9.4 | 180 | 3100 |
LG G2 | 5.2 | 70.9 | 138.5 | 8.9 | 143 | 3000 |
Sony Xperia Z | 5.0 | 71.0 | 139.0 | 7.9 | 146 | 2330 |
Samsung Galaxy S4 | 4.99 | 69.8 | 136.6 | 7.9 | 130 | 2600 |
Samsung Galaxy S III | 4.8 | 70.6 | 136.6 | 8.6 | 133 | 2100 |
HTC ONE | 4.7 | 68.2 | 137.4 | 9.3 | 143 | 2300 |
LG Nexus 4 | 4.7 | 68.7 | 133.9 | 9.1 | 139 | 2100 |
Sony Xperia V | 4.3 | 65 | 129 | 10.7 | 120 | 1750 |
Xperia Z1 har en lika stor skärm (5″) som Xperia Z men är samtidigt 3 mm bredare (74 mm), 5 mm högre (144 mm) och 0,6mm djupare än föregångaren. Vikten har också ökat något från tidigare 146 gram till 170 gram för Z1.
Eftersom Xperia Z1 är utrustad med ett batteri som har större kapacitet än tidigare är viktökningen ingen överraskning. Z1 har en batterikapacitet på 3 000 mAh till skillnad från Xperia Z som har en kapacitet på 2 330 mAh.

[Jämför storlek via Androidenheter.se]
Specifikationer

Sony Xperia Z1 bygger i stort sett på samma hårdvara som sitter i Xperia Z Ultra. Qualcomm står för hästkrafterna med ett fyrkärnigt Snapdragon 800-chipp som inkluderar 2GB RAM/arbetsminne och 16GB flashminne. Enheten kör Android 4.2 tillsammans med Sonys UX-gränssnitt och en uppdatering till 4.3 är utlovad.
Specifikationer |
Sony Xperia Z1 |
Releasedatum | Hösten 2013 |
Processor | 2,2GHz quad-core |
Plattform | Qualcomm Snapdragon 800 |
Grafikkrets | Adreno 330 |
RAM-minne | 2GB |
Inbyggt minne | 16GB / plats för minneskort |
Skärm | 5" / FHD - 1080x1920 pixlar / 441PPI |
Skärmtyp | LCD / 16:9 / 68,92 cm² / ~64,7% av fronten |
Kamera | 21MP |
Främre kamera | 2MP |
Vikt | 170g |
Höjd, bredd, djup | 144 x 74 x 8,5mm |
Batteri | 3000mAh |
Kommunikation | microUSB, Bluetooth 4.0, ANT+, Wi-Fi, DLNA, MHL |
Sensorer | GPS+GLONASS, accelerometer, gyro, magnetometer, närhetssensor |
FM-radio / NFC | Ja / Ja |
Tal / standbytid | 15 / 850 |
Nätverk | Fyrbands GSM / HSDPA / LTE |
IP-klassning | IP55/IP58 |
Övrig info | 3,5mm-jack. IP55/IP58-certifierad (vattentät). Triluminos + X-Reality för skärmen. G Lens-kamera (27mm/F2.0) med CMOS-sensor (Exmor RS, 1/2.3) och en bildbehandlingsmotor Sony kallar för BIONZ. |
Mer info | Mer info om Sony Xperia Z1 på Androidenheter.se |
Bildskärm
Xperia Z1 har samma ”Triluminous for Mobile-bildskärm” som Xperia Ultra; som i vår hands-on presterade betydligt bättre än bildskärmen i exempelvis Xperia Z. Framförallt noterade vi betydligt mindre problem vid vidare betraktningsvinklar. Sony menar att den nya bildskärmen också har bättre kontrast samt mer naturlig färgåtergivning än tidigare.
Sony har lånat Triluminous-namnet från sina lite exklusivare TV-apparater där bakgrundsbelysningen precis som namnet antyder bygger på trefärgade ljusdioder. Detta är inte fallet för mobilskärmar där bakgrundsbelysningen fortfarande är enfärgad – namnet syftar till att det handlar om en ny och förbättrad LCD-panel.
Kameran
Till en av de riktigt stora nyheterna hör utan tvekan kameran. Xperia Z1 är begåvad med en ny och större Exmor RS-sensor på 1/2.3″ vilket kan jämföras med Xperia Z som är utrustad med en 1/3″-sensor. Optiken (27mm, F/2) uppges vara påkostad och bär därför Sonys G-logotyp som bland annat sitter på lite mer exklusiva objektiv för bolagets systemkameror. Trots den stora sensorn har Sony lyckats behålla telefonen relativt tunn med ett djup på 8.5mm. Linsen sticker därutöver knappt ut från chassit vilket får betraktas som imponerande.
Med kameran inställd på autoläget tas bilder i 16:9-format med en upplösning på 8MP och det finns ingen möjlighet att öka upplösningen annat än genom att slå av autoläget. Trots att bilderna inte blir högre upplösta i autoläget menar Sony att man drar nytta av det större antalet pixlar genom olika typer av bildbehandlingsmetoder för att producera så bra bilder som möjligt.
Sony har lagt in mängder av nya funktioner i kameramjukvaran som drar nytta av den kraftfulla Snapdragon 800-plattformen. Det går att roa sig med 3D-effekter, placera masker ovanpå sina vänner etc. En mer intressant nyhet är att Sony kommer öppna upp kameramjukvaran för tredjepartsutvecklare vilket gör det möjligt att utöka appen med mer funktionalitet.
Kameran kan spela in video i FullHD-upplösning, men saknar tyvärr optisk bildstabilisering. Sony har dock förbättrat den digitala bildstabiliseringen och vi var överraskade av resultatet när vi jämförde med Xperia Z utifrån hur det såg ut på telefonens display. Om det ser lika bra ut på en större skärm återstår att se.
Till en annan nyhet hör ett telefonstativ med inbyggd motor där en användare kan fjärrstyra hur telefonen vinklas genom SmartWatch2. Bilder kan vara inställda att tas automatiskt med vissa intervaller eller när ett leende ansikte dyker upp framför kameran.

De flesta telefoner på marknaden har en 1/3″-CMOS-sensor som exempelvis iPhone 5, HTC One, Xperia Z, Galaxy S4 m.fl. Sony använder sig som sagt av en större 1/2.3-sensor i Xperia Z1. En sensorstorlek som motsvarar vad som sitter i flertalet av bolagets kompaktkameror.
En större sensor innebär i regel högre ljuskänslighet och Xperia Z1 tycks inte vara något undantag. Sony illustrerade kamerans ljuskänslighet genom att låta oss ta bilder på ett svagt belyst motiv placerat i en låda med titthål stort nog att rymma linsen. Trots en del brus kunde vi i alla fall urskilja motivet medan vår medhavda Xperia Z å andra sidan gick bet.
Bildexempel
Sony Xperia Z1 (vänster) vs Sony Xperia Z (höger)



Bilderna ovan är tagna på mässgolvet med kameran inställd i standardläge med full 20.1MP upplösning. Xperia Z var likaså inställd på standardläge med full upplösning.
Prestanda

Prestandasiffror från mässgolvet skall alltid tas med en nypa salt eftersom enheterna i regel står på laddning samtidigt som skärmen är inställd på 100% ljusintensitet. Det innebär att de naturligtvis blir väldigt varma i samband med belastning vilket i sin tur kan leda till att klockfrekvenserna stundvis justeras nedåt för att undvika överhettning – så kallad ”Thermal throttling”.
Snapdragon 800 bjuder på mycket fina prestandasiffror och vi är speciellt tacksamma över grafikdelen – Adreno 330 – som inte svettas lika mycket vid rendering av mer avancerade 3D-spel i 1080p/FullHD som föregångaren.
Available RAM
The available amount RAM after the system has been loaded.
Samsung Galaxy Note 3 (4.3)*
Samsung Galaxy S4 Active (4.2)
Samsung Galaxy S4 GPlay (4.2)
Sony Xperia Z Ultra (4.2)
Samsung Galaxy Note II (4.1)
ASUS Padfone Infinity (4.1)
Samsung Galaxy Note (4.0)
LG Optimus True HD LTE (2.3)
Samsung Galaxy Nexus (4.1)
System partition size
Available internal storage space for apps.
ASUS Padfone Infinity (4.1)
Samsung Galaxy Note 3 (4.3)*
Samsung Galaxy Nexus (4.1)
Sony Xperia Z Ultra (4.2)
Samsung Galaxy S3 16GB (4.1)
Samsung Galaxy S4 GPlay (4.2)
Samsung Galaxy Note II 16GB (4.1)
Samsung Galaxy S4 Active (4.2)
Samsung Galaxy S4 16GB (4.2)
LG Optimus True HD LTE (2.3)
Geekbench2 memory and stream performance
Geekbench Memory benchmark measures not only the performance of the underlying memory hardware, but also the performance of the functions provided by the operating system used to manipulate memory. Stream benchmarks measure both floating point performance and sustained memory bandwidth.
Sony Xperia Z Ultra (4.2)
Samsung Galaxy Note 3 (4.3)*
Samsung Galaxy S4 GPlay (4.2)
Samsung Galaxy S4 Active (4.2)
ASUS Padfone Infinity (4.1)
Samsung Galaxy Note II 16GB (4.1)
Samsung Galaxy S3 16GB (4.1)
Vellamo 2.0.2 HTML5
Vellamo is designed to evaluate web rendering performance: scrolling and zooming, 3D graphics, video performance and memory read/write and peak bandwidth performance, and much more!
Sony Xperia Z Ultra 4x2.2GHz S800 (4.2)
LG G2 4x2.2GHz S800 (4.2)
Nvidia Shield Tegra 4 4x1.9GHz (4.2)
Samsung Galaxy Note 3 4x2.2GHz S800 (4.3)*
Sony Xperia Z1 4x2.2GHz S800 (4.2)*
ASUS Padfone MSM8260A 2x1.5GHz (4.0)
HTC One S MSM8260A 2x1.5GHz (4.0)
ASUS Padfone Infinity 4x1.7GHz S600 (4.1)
HTC One 4x1.7GHz S600 (4.1)
Sony Xperia Z 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.1)
Samsung Galaxy S4 4x1.9GHz S600 (4.2)
Samsung Galaxy S3 Exynos 4 Quad 4x1.4GHz (4.1)
Samsung Galaxy S4 GPlay 4x1.9GHz S600 (4.2)
Samsung Galaxy S4 Active 4x1.9GHz S600 (4.2)
Sony Xperia V MSM8960 2x1.5GHz (4.1)
LG Optimus G 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.1)
Samsung Note 2 Exynos 4412 4x1.6GHz (4.1)
Samsung Galaxy S3 Exynos 4412 4x1.4GHz (4.1)
Oppo Find 5 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.1)
HTC One X Tegra 3 4x1.5GHz (4.0)
LG Nexus 4 4x1.5GHz APQ8064 (4.2)
Motorola RAZR OMAP4430 2x1.2GHz (4.0)
ZTE Grand Intel Z2460 1.6GHz (4.0
Alcatel OT 995 MSM8255T 1.4GHz (2.3)
Sony Xperia S MSM8260 2x1.5GHz (2.3)
Samsung Galaxy Nexus OMAP4460 2x1.2GHz (4.0)
Samsung Galaxy S2 Exynos 4210 2x1.2GHz (2.3)
Samsung Galaxy Note Exynos 4210 2x1.4Ghz (2.3)
LG Optimus True HD LTE APQ8060 2x1.5GHz (2.3)
SE Xperia arc MSM8255 1GHz (4.0)
Samsung Nexus S 1GHz S5PC110 (4.0)
Sony Xperia P NovaThor U8500 2x1GHz (2.3)
HTC Sensation MSM8260 2x1.2Ghz (2.3)
Efter att systemkomponenter så som radiodel lagt beslag på sitt finns 1751MB tillgängligt för användaren. Av det inbyggda flashminnet på 16GB är i sin tur 12GB tillgängligt.
Geekbench2 2.3
Geekbench provides a comprehensive set of benchmarks engineered to quickly and accurately measure processor and memory performance.
Nvidia Shield 4x1.9GHz Tegra 4 (4.2)
LG G2 4x2.2GHz S800 (4.2)
Samsung Galaxy Note 3 4x2.2GHz S800 (4.3)*
Sony Xperia Z Ultra 4x2.2GHz S800 (4.2)
Samsung Galaxy S4 Active 4x1.9GHz S600 (4.2)
Samsung Galaxy S4 4x1.9GHz S600 (4.2)
HTC One 4x1.7GHz S600 (4.1)
Sony Xperia Z1 4x2.2GHz S800 (4.2)*
ASUS Padfone Infinity 4x1.7GHz S600 (4.1)
LG Optimus G 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.1)
Oppo Find 5 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.1)
Sony Xperia Z 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.1)
Samsung Note 2 Exynos 4412 4x1.6GHz (4.1)
LG Nexus 4 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.2)
HTC One X Tegra 3 4x1.5GHz (4.1)
Samsung Galaxy S3 Exynos 4412 4x1.4GHz (4.0)
Sony Xperia V MSM8960 2x1.5GHz (4.1)
LG Optimus 4X HD Tegra 3 4x1.5GHz (4.0)
HTC One S MSM8260A 2x1.5GHz (4.0)
Samsung Galaxy Note Exynos 4210 2x1.4Ghz (4.0)
Samsung Galaxy S2 Exynos 4210 2x1.2GHz (4.0)
Samsung Galaxy Nexus OMAP4460 2x1.2GHz (4.1)
Sony Xperia acro s MSM8260 2x1.5GHz (4.0)
Sony Xperia s MSM8260 2x1.5GHz (4.0)
ZTE Grand Intel Z2460 1.6GHz (4.0
Sony Xperia P NovaThor U8500 2x1GHz (2.3)
SE Xperia arc MSM8255 1GHz (4.0)
Samsung Nexus S S5PC110 1GHz (4.1)
500
1000
1500
2000
2500
3000
3500
4000
3DMark Ice Storm Extreme physics (CPU) / system (CPU+GPU) performance
Ice Storm includes two graphics tests focusing on GPU performance and a physics test for measuring CPU performance.
Nvidia Shield 4x1.9GHz Tegra 4 (4.2)
LG G2 4x2.2GHz S800 (4.2)
Samsung Galaxy Note 3 4x2.2GHz S800 (4.3)*
Samsung Galaxy S4 4x1.9GHz S600 (4.2)
Sony Xperia Z Ultra 4x2.2GHz S800 (4.2)
Samsung Galaxy S4 Active 4x1.9GHz S600 (4.2)
Sony Xperia Z1 4x2.2GHz S800 (4.2)*
Samsung Galaxy S4 GPlay 4x1.9GHz S600 (4.2)
ASUS Padfone Infinity 4x1.7GHz S600 (4.1)
Samsung Note 2 Exynos 4412 4x1.6GHz (4.1)
HTC One 4x1.7GHz S600 (4.1)
Samsung Galaxy S3 Exynos 4412 4x1.4GHz (4.1)
LG Nexus 4 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.2)
Oppo Find 5 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.1)
Sony Xperia Z 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.1)
Samsung Nexus 10 Exynos 5250 2x1.7GHz (4.2)
ASUS Nexus 7 Tegra 3 4x1.3GHz (4.2)
Sony Xperia V MSM8960 2x1.5GHz (4.1)
2000
4000
6000
8000
10000
12000
14000
RgbenchMM 1.3 multi threading (4 threads) native
RgbenchMM measures the floating point performance by double-precision matrix multiplication and is highly optimized and fully multi-threaded.
Nvidia Shield Tegra 4 4x1.9GHz (4.2)
LG G2 4x2.2GHz S800 (4.2)
Sony Xperia Z Ultra 4x2.2GHz S800 (4.2)
Samsung Galaxy Note 3 4x2.2GHz S800 (4.3)*
Samsung Galaxy S4 GPlay 4x1.9GHz S600 (4.2)
Samsung Galaxy S4 Active 4x1.9GHz S600 (4.2)
Samsung Galaxy S4 4x1.9GHz S600 (4.2)
ASUS Padfone Infinity 4x1.7GHz S600 (4.1)
Sony Xperia Z 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.1)
HTC One 4x1.7GHz S600 (4.1)
Oppo Find 5 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.1)
Sony Xperia Z1 4x2.2GHz S800 (4.2)*
Samsung Note 2 Exynos 4412 4x1.6GHz (4.1)
LG Optimus G 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.1)
LG Nexus 4 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.2)
Samsung Galaxy S3 Exynos 4412 4x1.4GHz (4.0)
Sony Xperia V MSM8960 2x1.5GHz (4.1)
HTC One S MSM8260A 2x1.5GHz (4.0)
HTC One X Tegra 3 4x1.5GHz (4.1)
LG Optimus 4X HD Tegra 3 4x1.5GHz (4.0)
Sony Xperia acro s MSM8260 2x1.5GHz (4.0)
Sony Xperia s MSM8260 2x1.5GHz (4.0)
Samsung Galaxy Note Exynos 4210 2x1.4Ghz (4.0)
Samsung Galaxy S2 Exynos 4210 2x1.2GHz (4.0)
Samsung Galaxy Nexus OMAP4460 2x1.2GHz (4.1)
ZTE Grand Intel Z2460 1.6GHz (4.0
SE Xperia arc MSM8255 1GHz (4.0)
Samsung Nexus S S5PC110 1GHz (4.1)
500
1000
1500
2000
2500
3000
3500
4000
4500
Vellamo Metal 2.02
Vellamo Metal Metal Chapter measures the CPU subsystem performance and is a part of the Vellamo test suite.
LG G2 4x2.2GHz S800 (4.2)
Samsung Galaxy Note 3 4x2.2GHz S800 (4.3)*
Nvidia Shield Tegra 4 4x1.9GHz (4.2)
Sony Xperia Z Ultra 4x2.2GHz S800 (4.2)
Sony Xperia Z1 4x2.2GHz S800 (4.2)*
Samsung Galaxy S4 GPlay 4x1.9GHz S600 (4.2)
Samsung Galaxy S4 4x1.9GHz S600 (4.2)
HTC One 4x1.7GHz S600 (4.1)
Samsung Galaxy S4 Active 4x1.9GHz S600 (4.2)
ASUS Padfone Infinity 4x1.7GHz S600 (4.1)
LG Optimus G 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.1)
Samsung Note 2 Exynos 4412 4x1.6GHz (4.1)
Sony Xperia Z 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.1)
HTC One S MSM8260A 2x1.5GHz (4.0)
Oppo Find 5 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.1)
Sony Xperia V MSM8960 2x1.5GHz (4.1)
LG Nexus 4 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.2)
Samsung Galaxy S3 Exynos 4412 4x1.4GHz (4.0)
ZTE Grand Intel Z2460 1.6GHz (4.0
HTC One X Tegra 3 4x1.5GHz (4.1)
Samsung Galaxy Note Exynos 4210 2x1.4Ghz (2.3)
Sony Xperia s MSM8260 2x1.5GHz (4.0)
Sony Xperia acro s MSM8260 2x1.5GHz (4.0)
Samsung Galaxy Nexus OMAP4460 2x1.2GHz (4.1)
LG Optimus 4X HD Tegra 3 4x1.5GHz (4.0)
Samsung Galaxy S2 Exynos 4210 2x1.2GHz (2.3)
SE Xperia arc MSM8255 1GHz (4.0)
Samsung Nexus S 1GHz S5PC110 (4.1)
Vellamo 2.0.2 HTML5
Vellamo is designed to evaluate web rendering performance: scrolling and zooming, 3D graphics, video performance and memory read/write and peak bandwidth performance, and much more!
Sony Xperia Z Ultra 4x2.2GHz S800 (4.2)
LG G2 4x2.2GHz S800 (4.2)
Nvidia Shield Tegra 4 4x1.9GHz (4.2)
Samsung Galaxy Note 3 4x2.2GHz S800 (4.3)*
Sony Xperia Z1 4x2.2GHz S800 (4.2)*
ASUS Padfone MSM8260A 2x1.5GHz (4.0)
HTC One S MSM8260A 2x1.5GHz (4.0)
ASUS Padfone Infinity 4x1.7GHz S600 (4.1)
HTC One 4x1.7GHz S600 (4.1)
Sony Xperia Z 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.1)
Samsung Galaxy S4 4x1.9GHz S600 (4.2)
Samsung Galaxy S3 Exynos 4 Quad 4x1.4GHz (4.1)
Samsung Galaxy S4 GPlay 4x1.9GHz S600 (4.2)
Samsung Galaxy S4 Active 4x1.9GHz S600 (4.2)
Sony Xperia V MSM8960 2x1.5GHz (4.1)
LG Optimus G 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.1)
Samsung Note 2 Exynos 4412 4x1.6GHz (4.1)
Samsung Galaxy S3 Exynos 4412 4x1.4GHz (4.1)
Oppo Find 5 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.1)
HTC One X Tegra 3 4x1.5GHz (4.0)
LG Nexus 4 4x1.5GHz APQ8064 (4.2)
Motorola RAZR OMAP4430 2x1.2GHz (4.0)
ZTE Grand Intel Z2460 1.6GHz (4.0
Alcatel OT 995 MSM8255T 1.4GHz (2.3)
Sony Xperia S MSM8260 2x1.5GHz (2.3)
Samsung Galaxy Nexus OMAP4460 2x1.2GHz (4.0)
Samsung Galaxy S2 Exynos 4210 2x1.2GHz (2.3)
Samsung Galaxy Note Exynos 4210 2x1.4Ghz (2.3)
LG Optimus True HD LTE APQ8060 2x1.5GHz (2.3)
SE Xperia arc MSM8255 1GHz (4.0)
Samsung Nexus S 1GHz S5PC110 (4.0)
Sony Xperia P NovaThor U8500 2x1GHz (2.3)
HTC Sensation MSM8260 2x1.2Ghz (2.3)
Benchmark Pi 1.11
Benchmark Pi is a tool to measure the real speed of CPU and memory of your phone. It will perform PI calculation up to 2.000.000 digits of precision
Samsung Nexus S S5PC110 1GHz (4.1)
HTC Incredible S MSM8255 1GHz (2.2)
SE Xperia arc MSM8255 1GHz (4.0)
ZTE Grand Intel Z2460 1.6GHz (4.0
HTC Sensation MSM8260 2x1.2GHz (2.3)
LG Optimus 2X Tegra 2 2x1GHz (2.2)
Sony Xperia P NovaThor U8500 2x1GHz (2.3)
Sony Xperia S MSM8260 2x1.5GHz (4.0)
Sony Xperia acro s MSM8260 2x1.5GHz (4.0)
Samsung Galaxy Nexus OMAP4460 2x1.2GHz (4.1)
Samsung Galaxy S2 Exynos 4210 2x1.2GHz (4.0)
Motorola RAZR OMAP4430 2x1.2GHz (4.0)
LG Nexus 4 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.2)
LG Optimus 4X HD Tegra 3 4x1.5GHz (4.0)
Samsung Galaxy Note Exynos 4210 2x1.4Ghz (4.0)
Samsung Galaxy S3 Exynos 4412 4x1.4GHz (4.1)
HTC One X Tegra 3 4x1.5GHz (4.1)
Sony Xperia V MSM8960 2x1.5GHz (4.1)
Samsung Note 2 Exynos 4210 4x1.6GHz (4.1)
ASUS Padfone MSM8260A 2x1.5GHz (4.0)
HTC One S MSM8260A 2x1.5GHz (4.0)
Oppo Find 5 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.1)
LG Optimus G 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.1)
Sony Xperia Z 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.1)
HTC One 4x1.7GHz S600 (4.1)
ASUS Padfone Infinity 4x1.7GHz S600 (4.1)
Samsung Galaxy S4 4x1.9GHz S600 (4.2)
Samsung Galaxy S4 Active 4x1.9GHz S600 (4.2)
Samsung Galaxy S4 GPlay 4x1.9GHz S600 (4.2)
Sony Xperia Z1 4x2.2GHz S800 (4.2)*
Sony Xperia Z Ultra 4x2.2GHz S800 (4.2)
Nvidia Shield Tegra 4 4x1.9GHz (4.2)
LG G2 4x2.2GHz S800 (4.2)
Samsung Galaxy Note 3 4x2.2GHz S800 (4.3)*
3DMark Ice Storm Extreme Test 1, 2 OpenGL ES 2.0 1080p
3DMark Ice Storm is an OpenGL ES 2.0 benchmark test that uses fixed off-screen rendering at 720p then scales the output to fit the native display resolution of your device. 3DMark Ice Storm Extreme raises the off-screen rendering resolution to 1080p and uses higher quality textures and post-processing effects to create a more demanding load for the latest smartphones and tablets.
Samsung Galaxy Note 3 1080p (4.3)*
Nvidia Shield Tegra 4 720p (4.2)
Sony Xperia Z Ultra 1080p (4.2)
Sony Xperia Z1 1080p (4.2)*
Samsung Galaxy S4 GPlay 1080p (4.2)
Samsung Galaxy S4 1080p (4.2)
Samsung Galaxy S4 Active 1080p (4.2)
ASUS Padfone Infinity 1080p (4.1)
Sony Xperia Z 1080p (4.1)
Samsung Nexus 10 WQXGA (4.2)
Samsung Galaxy S3 720p (4.1)
Samsung Galaxy Note 2 720p (4.1)
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
55
60
65
Basemark X on screen/off screen OpenGL ES 2.0 fullscreen
Basemark X produces high quality and objective performance measurement score. It is unique product, being the only professionally designed benchmark built on top of a real-world game engine, Unity 4. It contains heavy graphics content and pushes tested devices to the limit. So it is recommended to use for high-end devices since low-end devices will run out of graphics memory and can not finish the test.
Nvidia Shield Tegra 4 720p (4.2)
Samsung Galaxy Note 3 1080p (4.3)*
Sony Xperia Z Ultra 1080p (4.2)
Sony Xperia Z1 1080p (4.2)*
ASUS Padfone Infinity 1080p (4.1)
Samsung Galaxy S4 GPlay 1080p (4.2)
Samsung Galaxy S4 1080p (4.2)
Samsung Galaxy S4 Active 1080p (4.2)
Sony Xperia Z 1080p (4.1)
Samsung Nexus 10 WQXGA (4.2)
Samsung Galaxy Note 2 720p (4.1)
Samsung Galaxy S3 720p (4.1)
Windmill 1.1 720p off screen OpenGL ES 2.0
Windmill is a technology demonstration that showcases gaming engines from Allegorithmic and Unity. Windmill includes a benchmark mode that pushes your mobile platform to the limit by exercising multiple CPU and GPU cores with complex geometry and interesting texture and shader effects.
Nvidia Shield Tegra 4 720p (4.2)
Sony Xperia Z Ultra 1080p (4.2)
Sony Xperia Z1 1080p (4.2)*
Samsung Galaxy Note 3 1080p (4.3)*
Samsung Nexus 10 WQXGA (4.2)
ASUS Padfone Infinity 1080p (4.1)
Sony Xperia Z 1080p (4.1)
Samsung Galaxy S4 Active 1080p (4.2)
Samsung Galaxy S4 GPlay 1080p (4.2)
Samsung Galaxy S4 1080p (4.2)
Samsung Galaxy Note 2 720p (4.1)
Samsung Galaxy S 3 720p (4.1)
Sony Xperia acro s 720p (4.0)
AnTuTu OpenGL ES 2.0 fullscreen 3D / 2D
AnTuTu measures both OpenGL ES 2.0 hardware rendering performance and 2D rendering performance.
Nvidia Shield Tegra 4 720p (4.2)
Sony Xperia Z Ultra 1080p (4.2)
Samsung Galaxy S4 GPlay 1080p (4.2)
Samsung Galaxy S4 Active 1080p (4.2)
Samsung Galaxy S4 1080p (4.2)
Sony Xperia Z 1080p (4.1)
ASUS Padfone Infinity 1080p (4.1)
Samsung Nexus 10 WQXGA (4.2)
Telefonen kommer få butikspremiär i mitten av oktober enligt Sony (men återförsäljare anger istället månadsskiftet). Det rekommenderade butikspriset i Sverige är satt till cirka 6 000 kronor och enheten finns redan tillgänglig för förbokning. Vi kommer självklart att titta närmare på telefonen i ett fullskaligt test så snart den anlänt till redaktionen. Vad anser ni läsare om Xperia Z1 så här långt – verkar den intressant? Är det något speciellt ni saknar?