Warner Bros Discovery, som äger strömningstjänsterna HBO Max och Discovery+, kommer introducera en FAST-tjänst nästa år. Akronymen står för ”free, ad-supported streaming television” och den nämns ofta i samband med AVOD (”advertising-based video on demand”).
Strömningstjänsten kommer med andra ord vara öppen och reklamfinansierad. Uppgiften kommer direkt från Warner Bros Discovery-chefen David Zaslav som har sagt, fritt översatt, att företaget ”aggressivt kommer attackera AVOD-marknaden genom en egen FAST-tjänst nästa år”.
Zaslav anser att företagets gigantiska bibliotek av filmer och serier öppnar upp ett unikt tillfälle att vidga kundkretsen. Han säger vidare att WBD har en enorm mängd latent innehåll som varken finns på HBO Max eller Discovery+ och som kan användas för intäktsgenerering.
En del av innehållet kommer säljas, men Zaslav anser att WBD har tillräckligt med material för att skapa en FAST-tjänst utan att behöva köpa in serier och filmer. En gratis strömningstjänst kan bli lönsam på egen hand genom reklam och den kan samtidigt utgöra en inkörsport för tittare att börja betala för en prenumeration.
Analytikern Colin Dixon från NscreenMedia tror att WBO:s FAST-tjänst kommer bli fristående, istället för att vara del av den nya tjänsten som består av sammanslagna HBO Max och Discovery+.
Senaste artiklarna om STREAMING
- Netflix egenproducerade innehåll tappar mot andra strömningstjänster
14 jul 2025 | 4 kommentarer - Nu är HBO Max tillbaka
11 jul 2025 | 3 kommentarer - Youtube verkar ha börjat rulla ut nya gränssnittet
11 jul 2025 | 2 kommentarer - Youtube tar bort sidan med trendande videor
11 jul 2025 | 3 kommentarer - Oneplus offentliggör trådlösa hörlurarna Buds 4 med ANC
8 jul 2025 | 1 kommentar - Vilken musikströmningstjänst betalar du för?
7 jul 2025 | 63 kommentarer - Här är hörlurarna Nothing Headphone 1
1 jul 2025 | 15 kommentarer