Warner Bros Discovery, som äger strömningstjänsterna HBO Max och Discovery+, kommer introducera en FAST-tjänst nästa år. Akronymen står för ”free, ad-supported streaming television” och den nämns ofta i samband med AVOD (”advertising-based video on demand”).
Strömningstjänsten kommer med andra ord vara öppen och reklamfinansierad. Uppgiften kommer direkt från Warner Bros Discovery-chefen David Zaslav som har sagt, fritt översatt, att företaget ”aggressivt kommer attackera AVOD-marknaden genom en egen FAST-tjänst nästa år”.
Zaslav anser att företagets gigantiska bibliotek av filmer och serier öppnar upp ett unikt tillfälle att vidga kundkretsen. Han säger vidare att WBD har en enorm mängd latent innehåll som varken finns på HBO Max eller Discovery+ och som kan användas för intäktsgenerering.
En del av innehållet kommer säljas, men Zaslav anser att WBD har tillräckligt med material för att skapa en FAST-tjänst utan att behöva köpa in serier och filmer. En gratis strömningstjänst kan bli lönsam på egen hand genom reklam och den kan samtidigt utgöra en inkörsport för tittare att börja betala för en prenumeration.
Analytikern Colin Dixon från NscreenMedia tror att WBO:s FAST-tjänst kommer bli fristående, istället för att vara del av den nya tjänsten som består av sammanslagna HBO Max och Discovery+.
Senaste artiklarna om STREAMING
- Chromecast med Google TV får september månads säkerhetsuppdatering
7 okt 2024 | 5 kommentarer - Snart går det att få Youtube att visa färre Shorts
3 okt 2024 | 5 kommentarer - Spotify lägger cachade låtar i särskild offline-spellista
3 okt 2024 | 1 kommentar - Disney Plus betalda kontodelning når Europa
26 sep 2024 | 8 kommentarer - Nu har Google TV Streamer dykt upp i svenska webbutiker
24 sep 2024 | 35 kommentarer - Strömmar du med mobilen som fjärrkontroll eller via tv-gränssnitt?
24 sep 2024 | 30 kommentarer - Nya Sonos-appen fick anställda att skrika under möten
24 sep 2024 | 2 kommentarer