Warner Bros Discovery, som äger strömningstjänsterna HBO Max och Discovery+, kommer introducera en FAST-tjänst nästa år. Akronymen står för ”free, ad-supported streaming television” och den nämns ofta i samband med AVOD (”advertising-based video on demand”).
Strömningstjänsten kommer med andra ord vara öppen och reklamfinansierad. Uppgiften kommer direkt från Warner Bros Discovery-chefen David Zaslav som har sagt, fritt översatt, att företaget ”aggressivt kommer attackera AVOD-marknaden genom en egen FAST-tjänst nästa år”.
Zaslav anser att företagets gigantiska bibliotek av filmer och serier öppnar upp ett unikt tillfälle att vidga kundkretsen. Han säger vidare att WBD har en enorm mängd latent innehåll som varken finns på HBO Max eller Discovery+ och som kan användas för intäktsgenerering.
En del av innehållet kommer säljas, men Zaslav anser att WBD har tillräckligt med material för att skapa en FAST-tjänst utan att behöva köpa in serier och filmer. En gratis strömningstjänst kan bli lönsam på egen hand genom reklam och den kan samtidigt utgöra en inkörsport för tittare att börja betala för en prenumeration.
Analytikern Colin Dixon från NscreenMedia tror att WBO:s FAST-tjänst kommer bli fristående, istället för att vara del av den nya tjänsten som består av sammanslagna HBO Max och Discovery+.
Senaste artiklarna om STREAMING
- Spotify har nu 205 miljoner betalande prenumeranter, går fortfarande back
31 jan 2023 – 8 k. - Showtime och Paramount+ kommer slås ihop
31 jan 2023 – 7 k. - 71 procent av gratistittarna är beredda att betala för Netflix enligt studie
21 jan 2023 – 27 k. - Netflix kommer börja ta betalt för kontodelning i slutet av mars
20 jan 2023 – 47 k. - Tecken på en mer avancerad Chromecast med Google TV
12 jan 2023 – 45 k. - Netflix är nöjt med sitt reklamupplägg
9 jan 2023 – 3 k. - Android TV och Google TV körs aktivt på över 150 miljoner enheter
6 jan 2023 – 19 k. - Netflix vill minska antalet gratistittare nästa år, säger att 100 miljoner tittar utan att betala
23 dec 2022 – 41 k. - Rapport: Svalt intresse för Netflix prenumeration med reklam
21 dec 2022 – 4 k. - Vilken strömningstjänst tittar du på mest?
17 dec 2022 – 53 k.