Du som har stor erfarenhet av Samsung Pay kanske kan hjälpa mig.
Jag har en Gear S3 (klocka) och använder den med Samsung Pay. För det mesta fungerar det ypperligt, men det har hänt några gånger att kortterminalen vägrat acceptera betalningen med klockan, och jag har fått använda mitt vanliga kort istället. Dessa gånger - jag tänker främst på tre tillfällen - har det varit en helt vanlig kortterminal, inget konstigt alls med den, ibland en modern variant med stöd för NFC. Rent logiskt sett borde det fungera att betala med klockan.
Exempel på ställen:
-Flygbussarnas biljettmaskin på Landvetter flygplats - de har en väldigt modern maskin med en egen läsare för NFC, tror det rent av satt en dekal som pekade på var NFC fanns.
-Villa Belparc i Göteborg, en helt vanlig kortterminal på ett cafe/bar.
-En ICA-butik, en helt vanlig kortterminal.
Logiskt sett borde klockan fungera utan problem. Vet inte varför det blir fel.
Gemensamt för nästan alla dessa tillfällen har varit att kortterminalen får sin display att lysa upp helt i röd färg, och det piper till ett felmeddelande tror jag, och står "OGILTLIGT".
Jag testade åtminstone två gånger vid alla dessa tillfällen (någon gång tre), både med NFC och MST när det fanns stöd för bägge.
Felmeddelandet och "OGILTLIGT" dyker upp väldigt snabbt, inom någon enstaka sekund, så snabbt att jag misstänker att kortterminalen inte ens hinner koppla upp sig mot internet för att kontrollera betalningen. Istället tror jag att det är något lokalt fel som får den att neka köpet, den bestämmer sig att neka per automatik utan att banken sagt åt den. Mitt vanliga kort har uppvisat samma beteende någon enstaka gång - väldigt sällan, kanske två gånger om året eller liknande, där man får OGILTLIGT efter någon enstaka sekund utan rimlig tid för terminalen att koppla upp sig mot banken, men testar man en gång till så fungerar det alltid. Men för klockan gick det varken på andra eller tredje försöket.
Jag har börjat fundera på om det kan vara Apple som ligger bakom. Om de betalar vissa aktörer på marknaden för att blockera Samsung Pay - även om det enbart är några få av alla terminaler som inte fungerar - så skulle det i slutändan kunna skapa osäkerhet för Samsung Pays kunder, så att lite av vitsen med tjänsten försvinner och man inte vågar förlita sig på den utan tar med sig sitt vanliga kort. Jag känner en sådan osäkerhet just nu, tyvärr. Men det beror också på att Samsung har dålig driftsäkerhet och har rensat min klocka två gånger - en gång utan att ens meddela mig - så att det uppstått merarbete och krångel när jag vill betala. En gång stod jag i butiken och skulle betala och upptäckte att Samsung Pay var nollställt och behövde konfigureras på nytt. Då var jag längst fram i kön. Som tur var hade jag mitt vanliga bankkort i fickan. Det gick inte heller att fixa Samsung Pay på några dagar, jag fick felmeddelanden när jag ville lägga in kortet.
Vad tror ni, har ni teorier för vad som orsakar problemen jag beskriver?
Är Apple-teorin lite väl konspiratorisk?
Ni lite mer erfarna användare, har ni aldrig dessa problem alltså? Funkar det verkligen till 100,0 % (med undantag för vissa bensinautomater)? Aldrig ett felmeddelande där kortterminalens skärm blir helt röd och det piper till och står "OGILTLIGT"?
Click to expand...