Nej, dessvärre så är Xiaomi inte särskilt konsumentvänliga när det handlar om support, i motsats till de flesta andra aktörer. Det var var iofs en kompromiss man kunde köpa när telefonerna kostade hälften, men så är ju inte riktigt fallet längre.
Det lustiga är att man får samma problem även i Sverige om man handlar av en ÅF som inte köper in Xiaomi-produkterna via den lokala fristående svenska generalagenten, vilket gör det rätt rörigt.
Säljaren behöver inte stå för frakten i första steget; det är först om säljaren konstaterar att det handlar om ett "befogat" garanti- eller ett reklamationsärende, då kan man begära tillbaka kostnaden för frakten. I alla fall som jag förstått det.
Kontaktade du Xiaomi via
Xiaomi Página oficial | xiaomi moviles - Xiaomi España? Köpte du den online i deras webbutik, eller i en fysisk butik?
Är lite osäker på hur det fungerar i Spanien, men i många länder drivs butikerna helt fristående, så för garanti/reklamation kan man behöva gå via den specifika butiken. Kan vara värt att dubbelkolla, så telefonen hamnar rätt.
Click to expand...