*

Discussion in 'Off Topic' started by Ascii, Sep 3, 2011.

1. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Kostar den 500 spänn så tar jag ett dussin tack! ;)

2. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

En modern elbil drar mkt ström. Vi tung användning får man räkna med att ladda den en gång per dag. Det är inte som gamla tiders elbilar som hade flera veckors standby (stå still). ;)

3. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Jag vet inte vad du menar med "gamla tiders elbilar" ???

Att ladda varje dag är ju enkelt på de flesta arbetsplatser som har motorvärmaruttag !! (vilket flertalet har)

Nu kommer elbilarna | Vattenfall Newsroom

--

4. Graffen

Graffen Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tror du att det går att ladda med vanligt eluttag? Grattis, då har du en unik elbil......
    Krävs speciell laddstolpe, kostar skjortan att få en sådan hemma!

5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Det går att ladda på vanlig tvåfas 230V dvs rätt ur väggen. Grattis att ha noll koll... Och försöka göra folk till åtlöje. Givetvis går det snabbare att ladda på ex trefas men det har ju inte alla överallt.
    Säger inte att alla går men jag vet att det finns bilar som man kan göra det på. Top gear körde ex en nyss.
    Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Last edited: Sep 3, 2011
  6. theLadder

theLadder Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Det va nån elbilens dag här i stan för ett tag sedan och då fick jag chansen att åka med en tesla roadster:
    Tesla Roadster - Wikipedia, the free encyclopedia
    Det va lätt den ballaste bilen jag åkt med!
    0-100 på under 4 sek, inte många bilar som slår det (likvärdigt med ferrari 430).
    Visst kan jag förstå och på sätt o vis hålla med folk som tycker en sportbil ska låta häftigt, men att susa iväg utan motorljud va helt magiskt, den har inga växlar så från noll till toppfart (~200kmh) går i ett svep utan avbrott, riktigt häftigt!
    Rätt fränt när man ligger på motorvägen med, motorn är ju alltid redo, du behöver inte växla ner eller göra nånting, bara plattan i mattan så har du full acceleration direkt!

Tesla motors har rätt smart affärsplan, dom började med sportbilen roadster för några år sedan för att visa att en elbil funkar och dessutom kan vara cool och kul, men den kostade drygt en miljon, nu kommer model s, en vettig sedan, sen kommer även en suv, och runt år 2015 planerar dom att lansera en småbil som ska kosta mellan 20-30 tusen dollar! (alla eldrivna alltså)

7. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

MINA ENHETER

Att köra en bil som inte låter ett skit måste vara magiskt, men satan så rädd man blir om en sådan kör bakom en och man inte hör den.
    Vår bovärd Byggebo har skaffat små elbilar de dagligen kör med och man hör de ju inte när de kommer där, fan så rädd man kan bli.

Jag skulle kunna tänka mig köra en elbil.

8. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det var ett försök att skämta. Byt ut "elbil" mot "mobil". :)

9. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Det enda färdmedlet som jag kan tänka mig här uppe är bilen, finns för tillfället heller inga andra alternativ där jag bor, det vill säga i en liten by. Det har sagts förut, men vill bara förtydliga det likaväl, 20 öre kan ju låta som nonsens, men ser man det hela i en större skala, dvs för 10+ år sedan så är priserna på bränslet markant högre IDAG än vad de var då.

Sedan har man ju ägt moped själv (ja, så cool är jag), jag personligen reagerade varje gång som priserna höjdes, betyder det att jag inte får köra då? Nu syftar jag ju bara inte finniga pojkar som slösar studiebidraget på bensin, utan de, som mot all förmodan inte skulle ha ett jobb pga. olika anledningar, men som fortfarande behöver någonting att ta sig fram med.

edit: haha, det sistnämnda är ju hur off som helst egentligen, men whatever.

10. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Njau....

Jag tvivlar på att man inte skulle kunna ladda med ett vanligt motorvärmaruttag för det måste vara en prioriterad funktion !

Sen är det en häftig utveckling om man får till det här !:D

11. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Gruffen, förresten oh du vise man. Vad skulle vara så unikt med de extremt dyra laddstolparna?

Hoho. Beyorn, var ska man åka om man är arbetslös? Då ska man inte nöjesåka ;-)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

12. henca

henca Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har nu offrat 9 minuter och kan konstatera att mannen i videon knappast kan ses som opartisk i frågan. Det framgår ganska tydligt vad han tycker och tänker. Medvetet eller omedvetet försöker han också dölja en del viktiga fakta.

Han delar upp möjliga scenarion i rad "False" och "True" när det gäller antagandet att global uppvärmning är korrekt. Ingen spekulation görs i hur sannolikhetsfördelningen är för det ena eller andra fallet. Vidare delar han upp det i kolumnerna "yes" och "no" huruvida mänskligheten skall agera för att motverka global uppvärmning. I sin förenklade förklaring tar han inte heller någon hänsyn till hur stor andel av mänskligheten som agerar eller om de agerar tillräckligt kraftfullt.

De fyra rutorna i hans förklaring blir då:

False, yes: Ekonomisk depression helt i onödan
    False, no: Vi har inte ödslat några resurser på ett icke-existerande problem
    True, yes, Vi har lyckats undvika en katastrof
    True, no: Vi drabbas av katastrofen som är värre än de ödslade resurser vi annars skulle ha förlorat.

Som jag ser det har dock hela resonemanget en stor svaghet:
    Han förespråkar att vi skall välja kolumn "yes", för att undvika den hemska kvadranten "True, no". Vad han dock inte säger är att om vi väljer kolumn "yes" är det bara en sak vi kan vara säkra på. Vi kommer drabbas tungt ekonomiskt av det valet, även om vi befinner oss på rad "True". Vad vi däremot aldrig får veta om vi väljer kolumn "yes" är i fall vi befunnit oss på rad "True" eller "False".

m v h Henrik

13. Ascii

MINA ENHETER

När jag ser vad bensinpriset var för en massa år sedan, så drar jag paralleller mellan timlönen för en vanlig arbetare.

På den tiden bensinen kostade en 3-4 kr litern, så var det vanligt att tjäna 30-40kr per timme, och nu när bensinen ligger på runt 13-14 kr så är det vanligt att tjäna 130-140 kr oftast.

Även jag tycker det är dyrt med bensinen idag, men faktumet att man ändå måste tanka kvarstår. Har man inte råd att tanka lika mycket nu som man tankade förr, så får man helt enkelt omstrukturera.

Det skall dock bli kul att se hur elbilen utvecklas, men hur ska det bli i framtiden om vi inte längre kan producera elektricitet?

14. beyorn

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Bensinen var billigare för, kanske 40år sedan, det måste du ändå hålla med mig om. För så ligger det ju faktiskt till, bensinen ansågs vara en "oändlig" källa som aldrig skulle ta slut, men när de sedan märke att "onej, det kommer sina så småningom" så blev det andra bullar, eller hur? :)

DÄR håller jag med dig, omstrukturera är ju en självklarhet, bara att finns sig i det. Elbilen känns spännande men ack så tråkig, det hederliga motorljudet då? Det är ju det som är halva nöjet med att köra bil ffs :P

15. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

För det första är väl problemet just det, det finns inga opartiska forskare eller vetenskapsmän som säkert kan ge dig en sannolikhet för att de olika scenariorna ska inträffa. Det är väl där det stora problemet ligger. För det första är det ingen som kan ge säkra siffror eftersom det just är gissningar och estimationer baserat på olika data.

Vem skulle kunna ge dig "säkra" sannolikhetsuppskattningar? Vad spelar det för roll om de ändå inte stämmer. Huvudsyftet är just det att vi inte har råd att inte göra något. För om vi har fel som de flesta vill tro på för det innebär minst arbete för oss som individer så vill jag inte se utfallet.
    Bilar är ex miljöbovar, i min närmiljö vill jag ex pausa från global uppvärmningsargumentationen för det leder till sämre miljö och luft för mig där jag är. Sjuk som jag är ständigt så vet jag hur jobbigt det är att ha kass luft. Finns otaliga personer som kommer från landet och flyttar in till staden och blir sjuka pga den taskiga luften.

Så jag ser det får vi i dagsläget, om vi väljer yes, reda på om vi var på false eller true enbart för att folk inte gör tillräckligt och det inkluderar USA, Kina och många, många svenskar m.m.

16. Ascii

MINA ENHETER

Ja, här ska man bannemig inte häda genom att säga att en Testa Motors är grymmare än en Subaru Impreza WRX STi! :D

17. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Njau igen... du har knepiga funderingar ;)

El kommer allltid att produceras av de stora drakarna tex Vattenfall, vidare har du Eon samt Fortum samt de andra nordiska kraftbolagen, Norge-Finland.

Vattenfall har då gått ihop med just Volvo om en elbil och det tror jag stenhårt på !!

18. beyorn

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Kalla mig gubbig eller whatever, men Volvos motorer har ett underbart ljud i deras dieslar. Vet inte om det är för att det är femmor, men I like!

19. theLadder

theLadder Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag anser mig vara motorintresserad, har kört hoj många år och haft lite häftigare bilar osv, jag diggar helt klart ett gött motorljud och har funderat på om man kommer sakna det i en elbil.
    Efter att ha åkt med i tesla roadster känns det lite som att det häftiga motorljudet ersätts med den häftiga tystnaden. I och med att motorn inte låter känns den aldrig ansträngd, den bara accar med ett sjukt gott sug och verkar inte det minsta besvärad av det, riktigt häftig upplevelse! Efter den upplevelsen ska det nog till ett riktigt häftigt motorljud för att överträffa det... Det fina med elbilar är att du kan ha bra prestanda och ändå låg förbrukning, med en bensinmotor är ju det ett motsatssförhållande, stor motor=hög förbrukning.

Jay leno jämförde det med hästar innan bilar slog igen, då red folk häst som pissade o bajsade ner gatorna, sen kom bilen och rensade upp i stan, men hästentusiaster fortsatte ha hästar och rida för nöjes skull. Kan ju funka likadant med bilar, en elbil till vardags, sen har man en häftig sportbil ståendes i garaget man tar ut dom där fina dagarna och åker o köper en glass för njutningens skull :) (ja jag vet, det blir dyrt)

20. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Jo nu skrev du mycket men är ovanstående det du vill få fram ??