"About Invoice"

Discussion in 'Off Topic' started by Droid55, Apr 17, 2013.

1. Droid55

Droid55 Guest

Jag ska beställa från en utländsk sida men fattar inte följande:

Text inom [] står för rullgardin navigation och skrivfält om ni undrar.

Någon som begriper? "Invoice" betyder ju faktura när jag översätter men jag förstår ändå inte. Jag betalar för övrigt inte med faktura utan PayPal.

2. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De undrar hur mycket av priset du vill att de skall deklarera för tullen. Om du deklarerar det fulla priset skall du i regel betala 25% moms på det om du beställer något utanför EU.

Om du anger ett lägre värde och paketet försvinner kommer du inte bli ersatt för mer än varans deklarerade värde om paketet nu är försäkrat.

3. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

MINA ENHETER

Invoice är räkning, typ.

4. Droid55

Droid55 Guest

Fan, jag glömde att det är utanför EU. Varför finns alla vettiga skal utanför EU? Buhu! :(

Sammanlagda värdet överstiger inte 1300 kr så det blir ingen tullavgift. Däremot tillkommer 25% moms och importdeklarationsavgift. Hur tar jag reda på hur mycket importdeklarationsavgiften är? Försändelsen skickas med DHL.

Räknas 25% moms av sammanlagda värdet (varan + frakt + expeditionsavgift) eller bara varans värde?

Jag borde väl fråga Tullverket men det finns kanske folk här som har handlat utanför EU och som kan svara på frågorna.

Hur vet jag om paketet är försäkrat? :o

5. Droid55

Droid55 Guest

Betyder det att jag måste hämta ut varan hos ett DHL ombud också? För när jag beställde ett fodral från UK så kom den direkt i brevlådan eftersom paketet var så litet. Nu är det visserligen fri handel inom EU men ändå.

6. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Sammanlagda.

Det finns rätt bra information på Tullverket. Fast där står förstås hur det ska vara. I verkligheten så slinker en del paket igenom utan tull, kanske vanligare hos posten än DHL och liknande.