och här är lösningen eller ja en lösning ;-)
http://blogs.unbolt.net/index.php/b...deos-from-windows-smb-share-to-android-device
Sammantaget är att även om es och astro mfl (som använder smb för att browsa) kan visa filerna och biblioteken så kan inte programmet du försöker använda (exempelvis den inbygda mediaspelaren) för att lyssna på musikfilen eller titta på video hantera smb och därmed har de ingen access till filen.
Varianten ovan skall tydligen lösa problemet men kräver root.
Jag har nu även testat och fått det att funka med min kärna som är en flykernel 11c och elelinux wwe 2.1 rom
Det jag gjorde var följande:
1 ladda ner cifs manager från Market( läs mer om Cifs Manager här)
2. starta en ES eller Astro och skapa ett tomt bibliotek på ditt sdcard som du kallar exempelvis cifs
3. starta cifsmanager och klicka på meny och settings. Bocka i Load via insmod. pil tillbaka för att komma till huvud fönstret.
4. Add share:
Fyll i ipadress/sharenamn (ex 192.168.0.10/mp3)
fyll i Mountpoint detta är sökvägen till biblioteket på ditt sdcard alltså /sdcard/cifs om du valde exemplet ovan
fyll i användarnamn och lösenord och låt det vara tomt i Options
5. tryck Save Share
6. testa att koppla dig genom att klicka på den nya sharen. om det funkar är allt ok och klickar du en gång till så öppnas nu din favo explorer igen ES eller Astro exempelvis och går till /sdcard/cifs där du kan leta vidare i filtstrukturen på din externa hårddisk efter vad du vill lyssna på eller titta på eller ....
Last edited: Nov 16, 2010