Bäst Täckning!?

Discussion in 'Köpråd och fyndtips' started by getinmabelly, May 27, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. getinmabelly

getinmabelly Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Short story:
    Behöver en lur med bra täckning. Bor på landet, inget 3G, rör mig även i skog så den kan inte vara en liten prinsessa som inte tål lite stryk.
    Hur ser jag vilken smartphone som har bäst täckning?

Long story:
    Hej alla. Flyttade ut på landet utanför örebro för 3år sedan, sen dess så funkar inte mycket i mobil väg. Operatörer funkar BARA telia eller tele2. TRE fick ge upp och släppa mig som kund, telenor finns det en 1x1m plats på stallbacken där man kan få signal.
    Fick släppa min iphone 3gs (svor jag nu?) och köpte en GSM endast mobil som funkade bra. Den gick sönder så jag gick och talade med en säljare på en kedja som sa att Xperia Active var "top notch" på teckning. Och jag vettefan om jag kan hålla med om det, har fortfarande problem ibland men inte lika stora som tidigare men inte alls lika bra som den GSM mobilen jag hade.
    Och nu väntar jag på ny bil med så jag vill kunna enkelt klicka i den där och lyssna på musik är tanken.

All info hur faen jag hittar en smartphone med bäst täckning vore nice.
    3G finns knappt här btw.

Tacksam för svar!
    Reggade mig här efter ha lurkat ett tag, så var snälla :D

2. tolare

tolare Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 5G
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 3 LTE
    Vanliga Nokia mobiler har haft mycket bra täckning, mitt x:s föräldrar bodde där det var svag mottagning och vi hade två Ericsson och en Nokia, det var bara Nokian som fick signal överallt.

Skickat från min X10i via Tapatalk 2

3. Thompos

Thompos Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej och välkommen hit. Det är inte säkert att täckningen är lika idag som för tre år sedan. Jag har exempelvis ingen Gsm täckning i sommarstugan (Nora) men däremot full 3g täckning. Jag skulle beställa hem startpaket från olika operatörer. Det gör du gratis på respektive hemsida. Och testa mig fram.
    Det händer så otroligt mycket i näten så med tur kan du ha en operatör med täckning idag. Jag är ingen expert på mobiler utan överlåter det till någon annan.

4. getinmabelly

getinmabelly Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan inte byta från Tele2 just nu. Pga företagsmobil. Därför jag söker rätt smartphone istället.
    (Bor utanför lindesberg, inte alls långt från nora. Roliga är linde = 3g funkar. Wedevåg som är 5min åt andra hållet från mig funkar 3g fullt. Men inte här. Bor i ett svart hål)

Så en smartphone nokia kan vara ett val för teckning? för jag vill ju helst inte gå tillbaka på icke smarta mobiler :D

5. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Tja, ett tips är att undvika telefoner med metallchassi. swedroids rescensioner testar även mottagningen (hoppas att de kör med samma operatör i samtliga test) så kolla på de senaste testerna.

6. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    I de flesta fall är det inte signalstyrkan som är problemet med 3G-täckning, det är timingen. med GSM och även 3G har man en tidslucka, det innebär att det finns en skarp gräns vid ett visst avstånd (minns inte exakt vilket). Passerar man det avståndet hjälper ingen antenn i världen, signalen hinner inte fram i den tidslucka den har.

En del basstationer använder Extended Range, där använder man bara hälften av tidsluckorna för att kunna köra dubbla avståndet.

Enda gången då signalstyrkan kan inverka är om man är inom rätt avstånd men utanför antennens lob.

Thread Status:
Not open for further replies.