Batterivård

Discussion in 'Off Topic' started by Droid55, Feb 21, 2014.

1. Droid55

Droid55 Guest

Jag skapade en gång en liknande tråd men då gällde det min laptop. Ny telefon och frågan dyker upp igen. Det står inte så mycket på telefontillverkarens hemsida.

Många påstår ju att en ska ladda ur batteriet första gången. Sant eller falskt? Vad finns det för belägg bakom påståendet?

Kanske ladda ur batteriet flera gånger för nå batteriets "fulla kapacitet"?

Det är två påståenden jag har hört. Fast i en tråd på SweClockers påstås det något annat.

När det gäller laptopen (en MacBook Pro Retina 1st gen) så börjar jag ladda vid ca 22% och slutar ladda vid 90%. Händer givetvis att jag börjar ladda under 22% och laddar batteriet 100%. På Apples hemsida står det dock att laddaren inte ska sitta i hela tiden, så det är något jag aldrig har låtit den göra heller.

Inte brytt mig så mycket om batteri förr men då jag "misshandlade" min förra laptop (lät batteriladdaren sitta i konstant) så vill jag undvika göra samma misstag. Å andra sidan finns det ingen risk att en telefon laddas hela tiden såsom en laptop.

2. Droid_269

Droid_269 Guest

Vad har du telefon? Olika telefoner, olika batterier :)

3. Droid55

Droid55 Guest

Nokia Lumia 1020 :)

4. HoardingDragon

HoardingDragon Youth Droid Medlem

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Platta:
    Ipad Air 3rd Gen
    Platta 2:
    nVidia Shield Tablet k1
    Lithiumjonbatterier ska aldrig laddas ur helt. Använd den som vanligt, du bör inte stoppa i laddaren med över 95% kvar. Arbiträrt nummer. Oroa dig inte över att låta den ligga kvar över natten, telefonen bör låta sig själv laddas ur innan den börjar toppa igen (oavsett om den säger 100% eller inte). Skulle dock inte rekommendera att använda den när den är fulladdad och fortfarande sitter i.

nexus 4, Tapatalk

5. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

För massa år sedan var man tvungen att tänka.

Nu för tiden behöver du inte det. Ladda när det börjar bli tomt. Ladda när det är halvtomt. Spelar inte jättemycket roll.

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Att fullt ladda ur så som du skadar batteriet brukar vara omöjligt eftersom produktan brukar ha skydd mot sådant. Kan du ju se när du tex kan starta en telefon som nyss stängde av sig pga liten laddning kvar.

Sent from my C6903 using Tapatalk

7. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Men ditt resonemang säger ju inte något om det "skadar" eller ej. Hade det varit helt urladdat hade det exploderat vid försök till uppladdning så uppenbart är det inte det. Man kan fortfarande ladda ur så det skadar och mobilen hade fortfarande startat (men nu förhindrar skyddskretsarna det förstås, så länge det inte ligger urladdat länge).

Att ladda ur batteriet (i mobilen) helt varje gång kommer göra att kapaciteten blir sämre över tid jämfört med om man inte hade gjort det. Samma om man laddar till 100% varje gång (i mobilen).

8. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Med ditt resonemang är det farligt att låta den laddas ur till 5%,10%,20% etc. Men fine, länka trovärdig dokumentation att skyddskretsarna som finns inte används för att skydda batteriet (som ditt resonemang är).

Du laddar aldrig ur det helt när du har igång mobilen tills den dör, skyddskretsarna fixar biffen.

Sent from my C6903 using Tapatalk

9. mfm

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Skyddskretsarna skyddar mot total urladdning och att batteriet blir för varmt osv. Det är fortfarande möjligt för användaren att orsaka förkortad livslängd för batteriet genom att låta det ligga urladdat, ladda 100% sen låta det laddas ur till 0% för att sen ladda till 100% osv. Sen beror det lite på hur mobilen hanterar det.

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

10. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Känns ganska självklart att tillverkarna gör allt de kan, HW som SW för att skydda batteriet, särskilt med mobiler där man inte kan byta ut batteriet. Rykte är viktigt.

Förstår jag deras tester så har de tagit smartphone batterier och kopplat in sin testutrustning.
    Så när de når 0% och laddar fullt till 100% så klarar ett batteri i deras exempel 500 cykler.
    Vid en urladdning ner till 90% och laddar till 100% så klarade den 5k cykler.

Nu antar jag en sak eftersom det inte blev helt klart, de räknar 90 till 100 som en cykel. 10 procentenheter laddas upp 5 tusen gånger. 50k procentenheter. Vid full urladdning laddas den 100 procentenheter 500 gånger, vilket också blir 50k procentenheter.

Resonemanget ovan förstår jag faller direkt om de inte räknar cykler så som jag tänker. Det viktiga att hålla liv i sitt batteri är att hålla "en total cykel" (dvs X antal laddningar som tillsammans blir 100 procentenheter) så lågt som möjligt - dvs använda batteriet så lite som möjligt. Jag hoppas fler än jag förstår mitt tänk med "en total cykel".

Jag välkomnar alla att komma med vetenskaplig fakta eller matematik jag inte tänker på just nu och slakta mitt resonemang!

Edit: Lite skeptisk över en hemsida som heter batteryuniversity.com måste jag säga, avhandlingar eller .org-adresser pls ;) - Ps jag läste det ändå med öppna ögon.

11. mfm

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    De gör vad de kan inom vissa gränser. Laddar man bara till 80% kommer man få ett stort FAIL i batteritesterna i alla recensioner och så kommer alla köpa konkurrenternas mobiler istället. Så tillverkarna kommer kanske ladda till 95% (är ganska lätt att mäta själv för övrigt. Sist testade jag en billig seniormobil då laddade den till 100%, får hoppas att dyrare mobiler inte gör det).

Att inkapslade batterier inte kommer hålla så jättelänge är bara konsumentens problem (så länge folk ändå köper mobilerna). Ryktet skiter dom nog i, folk köper ändå iPhones osv.

En cykel är en hel urladdning ja, men följer inte riktigt ditt resonemang. Om du istället tittar på tabell 2 så ser man tydligt. Laddar man ur hela batteriet får man 300-500 cykler ur batteriet. Laddar man bara ur till 50% så får man istället 1200-1500 cykler ur batteriet innan det blir dåligt. Kan lova dig att inga mobiler eller skyddskretsar bara laddar ur 50% utan du måste göra det själv isåfall.

Det är ditt problem om du tror att batteryuniversity är en konspiration, det är välkända och etablerade fakta som presenteras.

12. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Jag tar ditt ord på källan och nickar med allt det andra. Ska försöka förklara mitt resonemang.
    Det är just tabell 2 jag snackar om.
    När de kör tester där de bara laddar ur den till 90% (10% depth) så får de 3,750 – 4,700 (i mitt exempel skrev jag 5k) cykler. Frågan är om de räknar en cykel när de laddar från 90 till 100 EN gång. Dvs "en full-laddning". Jag antog att en laddning från 90% till 100% räknas som en cykel. Och att batteriet som körs 90-100 (10% depth) experimentet aldrig laddas ur mer än 90% innan det laddas igen.

Är mitt antagande fel eller inte? För det känns ganska logiskt att det är korrekt.

Jag tar gärna en följdfråga om det är mitt antagande/frågan (i fettext) som är oklar eller om det är resonemanget som baseras på antagandet.

Laddar du den från 90% till 100% 5000 gånger. Ja då har du laddat ditt batteri med 50k procentenheter (10*5000). Här är antagandet i full effekt.
    Laddar du ett batteri från 0% till 100% 500 gånger. Då har du också laddat batteriet med 50k procentenheter (100*500).

Ja, att använda formuleringen "Ladda med procentenheter" är ganska dumt, men det är gjort för att förtydliga resonemanget så mycket som möjligt. Om batteriet fungerar effektivt oavsett laddning (såvida den har en laddning) så borde det inte spela någon roll eftersom det just är procent-enheter vi snackar om. Procentenheterna kan du räkna om till spänning om du så vill.

13. mfm

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    En cykel är alltid en urladdning av 100 procentenheter. Så laddar man ur 100->0 procent får man 500*100 procent av batteriet men laddar man ur 100->50 får man 1500*100 procent av batteriet. Alltså kan man använda batteriet tre gånger så länge om man laddar varje gång man kommit ner i 50% (men måste ladda dubbelt så ofta).

14. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Var tabell 2 jag var frågande över.

Jo men i testet när ett batteri bara laddades ur 10% varje gång. Då har de alltså laddat den från 90 till 100: 10 gånger innan de räknade de som en cykel (enligt tabell 2)? Eller räknar de en uppladdning från 90 till 100 som 1 cykel?

15. mfm

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    En uppladdning från 90 till 100 är en tiondels cykel.

16. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Ja, då kan vi stryka hela mitt resonemang med matematiken.

17. Droid55

Droid55 Guest

Det låter vettigt. Telefonen blev sval när den var fulladdad så den slutar ladda när den är fulladdad såvida jag inte börjar använda den.

18. Droid55

Droid55 Guest

Känner mig förvirrad av allt in skriver.

Förbrukar jag mest cyklar (minskar batteriets livslängd) genom att låta batteriet ladda ur helt till 0% och sen ladda upp till fulla 100%?

Bör jag (om jag kan) börja ladda redan vid 50% för minska antalet cyklar och därmed öka batteriets livslängd? Ska jag ladda till 100%, 95% eller 90?

Så det är en myt att jag vid första användningen ska ladda ur batteriet helt? Finns ingen poäng med det?

19. mfm

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Ja, du minskar batteriets livslängd genom att låta batteriet ladda ur helt till 0% och sen ladda upp till fulla 100%.

Om du börjar ladda vid 50% och slutar vid 75% får du jättelång livstid, men det är inte jättepraktiskt att göra så...

Att ladda ur helt (och sen ladda fullt) är bara till för att mobilen ska veta mer exakt hur den ska räkna ut hur många procent som är kvar av batteriet vid en viss tidpunkt, man gör det inte för att det skulle vara bra för själva batteriet (det är det inte).

20. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Det vill säga; tänk inte så mycket på det. Ladda när du behöver. Försämringen kommer märkas långt efter att du bytt telefon ändå.

Mindre förvirrande blir det inte :-)

Skickat från min Sony Z1 Compact