Boktips

Discussion in 'Off Topic' started by Avarell_Dalton, May 2, 2011.

1. felixdroid

felixdroid Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Mina rekommendationer är hundraåringen som klev ut genom fönstret, brutalt rolig ;)

Rekommenderar även Erebos, om en kille som spelar ett datorspel som ger honom uppdrag i verkligheten. snuskigt bra närvarokänsla, speciellt om man själv har spelat mycket äventyrsspel ;)

2. Devablo

Devablo Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Håller på att läser den, sjukt spännande och välskriven, rekommenderas verkligen!

3. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Om någon mot all förmodan missat Män Som Hatar Kvinnor och uppföljarna så rekommenderar jag dem.

4. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Avverkade Hunting Eichmann av Neal, Boscombe. Finns inte på svenska men jag lät mig inte stoppas av det utan tog den på engelska.

Handlar om Mossads jakt och tillfångatagande av den nazistiska logistikern Adolf Eichmann i Argentina.

Den får en femma av tio i betyg.

Finns endast som pappersbok.

Sent from my HTC One X using Tapatalk

5. Joeled

Joeled Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Tänkte köpa någon ljudbok eller e-bok men har lite frågor.

1. Vilket program använder ni för att läsa e-böcker?
    2. Var köper ni dessa böcker?

3. Vilket program använder ni för att lyssna på ljudböcker?
    4. Var köper ni dessa?

6. Avarell_Dalton

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    För att läsa böcker använder jag Aldiko, finns gratis på Google Play. Det är lite krångligt att konfa det men sen funkar det bra med drm.

Konfigurera så här:
    1. Klicka på Store
    2. Klicka på meny
    3. Klicka på Mina kataloger
    4. Klicka på plustecknet
    5.Ange Katalognamn (exempelvis Biblan)
    6. Ange katalogens URL (kolla adressen genom att surfa in på Elibs hemsida, klicka på På biblioteket, välj län och ort. Kopiera in adressen i adressfältet i Katalogens URL i Aldiko (ex. http://www.elib.se/library/default.asp?lib=47 )
    7. Klicka på meny och välj inställningar.
    8. Klicka på Adobe DRM och auktorisera ditt Adobe DRM på din enhet. ( http://www.adobe.com/products/digitaleditions/faq/ )
    9 När du lånar böcker behöver du ditt lånekortsnummer, det får du på ditt lokala bibliotek.

Detta avser att låna böcker på biblioteket, det är det enda jag gör och kan hjälpa dig med. Handla kan du göra från www.elib.se www.adlibris.se m.fl. Se https://www.google.se/search?q=eböc....,cf.osb&fp=675580d546e1eedf&biw=1540&bih=787

Jag gissar att du behöver ett Adobe DRM-konto även för dessa.

Ljudböcker kan lånas från biblioteket. Dessa strömmas till din enhet så du behöver tillgång till internet. Låna och lyssna på böcker i din favoritwebläsare förutsatt att din enhet stöder Flash

bernard likes this.
  7. Avarell_Dalton

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Har lyssnat mig igenom Livvakten – vägen till monarken av Daniel Webb. Halvintressant bok där man pga författaren tar saker med en nypa salt men ändå läsvärd.

Det funkar att strömma via Elib men ett separat fönster med en flashspelare öppnas i din favoritbrowser och iaf min telefon slutade strömma om jag släckte skärmen.

8. RoidRage

RoidRage Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

+1

Riktigt smårolig

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

9. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Väl på tiden att sparka liv i den här tråden nu när det t.o.m. går att köpa böcker direkt i Google Play.

Jag läser sedan länge bara böcker på telefonen och gärna på engelska om det råkar vara originalspråket.

Tänkte tipsa om Brandon Sandersons fantasy böcker. En del kanske känner till Brandon Sanderson som författaren som fick uppdraget att skriva klart Wheel of Time serien när Robert Jordan avled efter en tids sjukdom.

Sanderson har dock skrivit en hel del bra böcker både innan och efter Wheel of Time inhoppet och jag tänkte tips om några av dem.

Vill man bara läsa en fristående bok utan att känna att man måste ta sig igenom en hel serie så är rekommenderar jag boken Elantris.
    Register eller för att visa innehållet!

Känner man däremot att man vill ha lite mer att bita i så gå direkt på trilogin Mistborn som är grymt bra.

Sen har han påbörjat en serie som verkar mycket lovande där del 2 släpps våren 2014. Serien heter The Stormlight Archive och jag har läst första delen, The Way of Kings och kan inte annat än rekommendera den.

Last edited: Oct 27, 2013
  10. Abaddon

Abaddon Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo Nesbö`s serie om Harry Hole rekommenderas starkt. Första två är lite sega men tar man sig igenom dom är det en riktigt bra serie.

http://www.buthlerohrlund.se

Serien om a Jacob Colt av buthler och öhrlund är riktigt bra.

2 bra deckarserier om någon var på jakt :)

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

11. dannyh

dannyh Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Michelle de Montaigne
    http://www.bokus.com/bok/9789173535762/essayer-bok-1/

Om du inte vet hur du ska dö, så oroa dig inte. Naturen kommer att upplysa dig på stället, uttömmande och nöjaktigt; perfekt kommer den att utföra den uppgiften för dig; bekymra dig inte för den saken.

Var tror du att du kan leva utan besvär och oro? 'Ödet ger oss aldrig lov att njuta av något ogrumlat.' (Curtius) Du måste inse att det är du själv som gör livet besvärligt för dig och att du kommer att följa dig själv överallt och beklaga dig överallt. Ty här på jorden finns tillfredsställelse bara för djuriska och gudomliga själar. Om någon inte är nöjd när man har så god anledning att vara det, var tror han då att han skall bli det? För hur många tusen människor är inte din situation deras drömmars mål? Förbättra enbart dig själv, ty där har du fullständig makt, men gentemot ödet har du bara en rättighet: att finna dig i det. Det finns inget annat behagligt lugn än det som åstadkommits med förnuftet.

12. Avarell_Dalton

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Återigen skakar jag liv i det gamla liket och tipsar om ännu en bok av Anders Jallai, Bilderbergmötet. Inte lika bra som de andra böckerna om den före detta underrättelseoperatören inom militära SSI, Anton Modin men läsvärd och har man läst de föregående vill man inte missa en bok i serien (även om de anses fristående)

13. beginner

beginner Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Den är några år gammal men jag tipsar om "I hundarnas våld" av Don Winslow, den är väldigt brutal men bra!

14. strangelovee

strangelovee Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan rekommendera bokserien om "Jack Reacher" av Lee Child
    Böckerna handlar om en fd amerikansk militärpolis som lever vagabondliv i USA och kastas in i olika äventyr, finns 18 böcker, en som blivit film

15. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER