Fråga: Chromecast ersättare

Discussion in 'Mediaenheter & TV-apparater' started by User123, Apr 30, 2025.

1. User123

User123 Infant Droid Medlem

Jag undrar om någon har bra alternativ på Chromecasts, specifikt för att installera appar som Telia Play, Telenor Stream, Allente play och liknande.

Jag har alltid haft lite extra chromecasts för detta ändamål, men Googles nya enhet kostar runt 1400 och det kan vara lite saftigt för många kunder till speciellt extra TV-Apparater.

Även om dessa appar går att lägga in i nyare TV-Apparater idag, så är det inte alla det fungerar på, samt ibland går det långsamt och det är väldigt krångligt att hantera dessa apparna från TV-apparatens fjärrkontroll.

TV-boxen behöver vara trådlös, har den nätverksport också, så är det givetvis ett plus.
    Simpel fjärrkontroll, utan massa med extra knappar eller siffror (jag har en del äldre kunder och de fattar inte varför det inte går att trycka på dessa knapparna, samt är en till klubbfingrade). Chromecastfjärrkontrollen var ett bra mellanting, även om den var väldigt svårförstådd för många äldre.

Jag söker ingen pirat-TV box med alla kanaler. Behovet är enbart för att kunna använda dessa appar, tillsammans med svt play och liknande.

Chromecast var väldigt behändigt, då de alltid fungerade och hade i stort sätt aldrig problem med apparna.
    Priset var också bra, den HD för kanske max 5-600 och 4k för 800.

Det hade varit mycket lättare att ha med ett sådant här alternativ än att ha massa TV-boxar till full-pris, med tickande garantier, som sedan blir gamla. Att upptäcka att en till TV-box behövs under ett besök eller att man kan sälja in en enhet, blir inte alltid ett till besök, då besöket kostar en slant också. Leverantörers TV-boxar kan också vara lite dyrare och då är det inte av samma intresse.

Ett annat problem är det att när kunder byter leverantör, så byter de också TV-box, så detta blir billigare, speciellt till extra TV-apparater.

2. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 17 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 17 Pro
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    Denna kanske? https://www.amazon.se/dp/B0CTKNYJP3/ref=asc_df_B0CTKNYJP3/?tag=prisjakt05-21&creative=380333&creativeASIN=B0CTKNYJP3&linkCode=asn&smid=ANU9KP01APNAG&th=1&psc=1
    F
    inns tillsalu här med fast dyrare: Thomson Streaming Stick 140 4K-mediaspelare - Power.se

Du hittar även andra alternativ på Power på samma sida längre ned.
    Obs har ej provat själv, men priset är överkomligt.

User123 likes this.
  3. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    bernard, User123 and Holabanarne like this.
  4. Holabanarne

Holabanarne Adult Droid Medlem

Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Kul att någon plockar upp bollen som Google lämnat!
    Vore trevligt om någon kunde göra samma sak med Chromecast Audio också. Där är det ju öppet mål kan man tycka.

msandstedt likes this.
  5. User123

Ja den där Chromecast kopian hade gjort stor succé.
    Google sköt sig verkligen i foten och kommer sannolikt vara envetna nog att inte gå tillbaka till de två tidigare modellerna.

Chromecasten visste man att de fungerade och de hade sällan problem.
    Förhoppningsvis så lägger Thomson deras chromecast kopia till liknande pris som Google hade tidigare, så den blir det att lägga in en övervakning på.

Jag funderar på att testa den där Thomson mellanvarianten eller Strongs modeller som listades hos Power, vilka fanns billigare på andra ställen.;D
    Strong LEAP-S3
    Strong LEAP-S3, Från 712 kr
    Strong modellen från Dustin kostar 709 kr och sedan går frakten på 69 kr, så den landar på 778 kr.

Men ska jag köpa den där mindre fjärrkontrollen till Thomsonboxen, så kostat den 154 kr, vilket blir 787,5 kr totalt, så prisskillnaden är inte så stor.

Thomson på Stick versionen och den dyrare varianten på 1000 kr hade den mindre fjärrkontrollen, mellanboxen som låg på ett bra pris för runt 600 kr, hade den långa fjärrkontrollen med siffror.
    Siffror hade inte fungerat för många av kunderna, så jag får ha någon eller några extra fjärrkontroller för 154 kr på lager.

Stick-formatet sätter skräck i mig om kunderna ska tvätta TV:n eller stöter till den, samt hoppas att inget annat sitter olämpligt.

Den dyrare varianten med röststyrning är också lite dyr, i det fallet så blir en ny TV-box intressant, vilket inte alltid är intressant, då det kräver ett till besök.

Jag försökte läsa lite recensioner av båda modellerna, men i många fall känns det som att vissa inte mäter upp signalstyrkan vid boxen, eller att Thomson kanske har problem med WIFI kortet, på vissa TV-boxar så blir WIFI-korten uttjänta efter något år eller två.

Är det någon som har testat Strongs TV-boxar eller kanske båda?
    Enda skillnaden som jag ser, verkar vara att Strong har 16 gb lagring och Thomson har 8 gb.

Jag kollade på fler TV-boxar, men Strong och Thompson var uppenbarligen de mer tillgängliga, så jag köpte båda, dock var Strong Leap-S3 begagnad på amazon (vilket låter mer problem om det finns, och det går säkert att sälja till någon ekonomisk). Thompson hade problem med sina WIFI kort, speciellt om routrarna hade IPv6 aktiverat och kunde då bråka en hel del, så jag vill se om det verkligen stämmer eller är löst. Strong hade problem med Ethernetporten, den kunde tappa uppkopplingen om det är en switch mellan, det var ingen som nämnde om det var en grön switch eller vanlig som de hade, men TV-boxen fungerade vid direktkoppling till router.

Last edited: May 1, 2025
  6. Holabanarne

Holabanarne Adult Droid Medlem

Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    User123 likes this.
  7. User123

Jag, har gjort en stor upptäckt.

Dessa sifferknappar, de fungerar på Telia Play!
    Jag fick hem Thompson boxen idag, den med sifferknappar och det perfekt att byta kanal med dem, använda ch+ och -, samt så kunde jag ändra TV/Live knappen, som en genväg till Telia play.

Tänk om jag visste detta tidigare, då hade jag inte behövt ge lika mycket eftersupport till de äldre.

Det verkar inte vara något fel på WIFI heller, men det kan vara så att det kanske krånglar i nätverk som försöker tvinga på IPv6, vilket kan gå att stänga av. Alternativt kanske de glappar mellan 2,4 och 5 Ghz eller mellan olika mesh-noder.

Med tanke på att sifferknapparna fungerar så bra, så är det att föredra framför fjärrkontroller utan dem.
    Så det blev som så, att jag beställde tre boxar till, då det var erbjudande på dem.

Thompson boxen har 3 års garanti, vilket de flesta av deras produkter har.

Strong har dock en annan hängande tjock chromecast variant med 4 års garanti (dem har generellt 4 års garanti på sina produkter), Strong LEAP-NEVE:https://www.amazon.se/dp/B0DVH34QRW...DVH34QRW&linkCode=asn&smid=ANU9KP01APNAG&th=1

Den är nyare, från 2024 och har WIFI6, men är 300 Mhz långsammare, på 1,7 Ghz.
    Jag tror att Chromecast 4k, var på 1,9 Ghz.
    Men den hade som sagt 4 års garanti och ett sannolikt bättre nätverskkort.

Så det blev två av dessa Thompson boxar, samt en Strong.
    Jag hade gärna köpt mer strong boxar, men jag har nu gått över till att ha sifferknappar på fjärrkontrollen och dessa boxarna som hade dessa fjärrkontrollerna, kostade mer hos Strong, alternativt, så får man köpa till dessa och då blir det ännu dyrare till slutkund.

Last edited: May 4, 2025
    bernard and edvinnn like this.