Defekt batteri

Discussion in 'Desire HD' started by citizencane, Jan 1, 2011.

1. citizencane

citizencane Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Ny här, men jag har sökt och läst som hastigast om DHD och dess batteritid, men jag tror att min tar rekordet i kortast batteritid.

Luren slukar en bar per timme, och inatt testade jag xda's/HTC's instruktioner om 'ladda påslagen minst 8+ timmar, ladda avslagen en timme, slå på, slå av, ladda ytterligare en timme', vilket jag tycker låter väldigt märkligt. Det hjälpte alltså inte ett smack. Idag var den fulladdad vid kl12, jag ringde ett samtal på 10 minuter, skrev/läste tre sms och kl13 hade en bar försvunnit. Då har telefonen _legat_ på bordet i ca 40 min - orörd.

Mina inställningar är - allt avslaget vad gäller sync, väder, wi-fi, gps och problemet uppstår oavsett om jag kör GSM, eller 3G, eller kombinerat. Inga apps varken installerade, eller igång förutom 3G Watchdog, med rapporterad förbrukning av 400Kb för en dag, med en snabb titt på nätet. Skärmens styrka är endast 1/3 av full.
    Edit: Fast bakgrund, alla animationer är av liksom vibrationerna när man skriver /Edit.

Tid sedan systemstart 38h,
    Aktiveringstid 31,5h,
    Operativ 58%,
    Röstsamtal 21%,
    Skärm 15%
    ...
    Edit2 Hittade på statistiken med *#*#4636#*#*
    htc sence 25 19418210 ms
    inställningar 15 400701 ms
    meddelanden 7 150167 ms
    3g watchdog 1 55251 ms
    tid utan vilotid 23t 26min 87,7% <-- Märkligt! Den har knappt blivit använd??
    /Edit2

Det borde väl innebära att batteriet är defekt, för det här är ju löjligt. Eller har jag helt missat nåt?

Telefonen är alldeles ny, och min första smartphone, så alla tips mottages.

God fortsättning till alla!

Last edited: Jan 1, 2011
  2. lolbazor

lolbazor Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Du har senaste upptaderingen? Pröva slå o på usb debug också. Inställningar--> Program--> utveckling--> bocka för usb felsökning.

Sent from my Desire HD using Tapatalk

citizencane likes this.
  3. ng0r

ng0r Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Verkade som om Android drog alldeles för mycket batteri, och att /init buggen är kvar för dig. Gör som lolbazor sa och slå på USB-Debbuging så ska det lösas!

4. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Du skriver att telefonen är alldeles ny och med det antar jag också batteriet. Det behöver i runda slängar tio laddningscykler innan batteriet har full kapacitet. Själv märker jag alltid av en drastisk skillnad när batteriet drar igång på allvar. Jag gissar på en 30% ökning

Tycker också att du bör ta de andras tips i beaktande, båda lösningarna/svaren kommer nog att ge dig markant bättre drifttid.

5. Dentist

Dentist Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är också känd att 3G watchdog slukar batteri.

6. citizencane

MINA ENHETER

Tack för tipset! USB Debugging hjälpte väldigt mycket, men jag ska köra batteriet i botten idag för tredje gången och ladda den under natten så jag kan verifiera att det verkligen fungerar. Vad gäller uppdateringen så läste jag nånstans om problem med SMS-notifieringar, tror jag. Måste hitta på tråden och läsa igenom den bara, eller så har jag blandat ihop det med nåt från xda.

Nyss satt jag i över en timme med att försöka ansluta eländet till datorn via USB - tydligen bör man inte förvälja något annat än "Bara Ladda" under Standardanslutningstyp, oavsett om "Fråga mig varje gång..." är ibockat, annars ville den inte visa anslutningsrutan när kabeln stoppas mellan telefonen och dator. Väldigt märkligt.

Hur som helst - stort tack för tipset om USB Debugging!

7. citizencane

MINA ENHETER

Låter vettigt, men vad tror du om att verkligen pina det sista ur telefonen, tills den inte går att slå på igen, och sedan ladda en hel natt och göra så flera gånger om, eller tror du mer på "låt inte batteriet sjunka under 50%" som jag läst på något forum?

8. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag har faktiskt inte kollat vad det är för celltyp i batteriet men du kan inte dra ur det fullständigt med telefonen som inte kan drivas när spänningen sjunker, som den gör innan batteriet tar helt slut.

Med ett motstånd mellan polerna kan du helt tömma det men det tror jag inte är att rekommendera och det är nog det här folk skriver om, "dra inte ur det mer än..." eftersom man hört att det är skadligt att helt dränera celltyper av i dag.

Jag tycker du ska ladda batteriet när du tycker du behöver, du laddar inte sönder det. Man kan lite enkelt säga att ett batteri klarar ett visst antal laddningscykler. Snålar du räcker de längre men det kanske inte är så praktiskt. Batterierna kostar inte många hundralappar, köp lite oftare och vet att batteriet räcker när du ska iväg.